ناوگان جاده‌ای در کشور بیش از میزان نیاز است

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ناوگان جاده‌ای در کشور بیش از میزان نیاز است معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، درباره اظهارنظر وزارت جهادکشاورزی درخصوص کمبود ناوگان جاده‌ای برای حمل کالاهای اساسی، گفت: ما موارد و مستندات را ارائه داده‌ایم؛ شکی نیست که ناوگان جاده‌ای ما در کشور بیش از میزان نیاز […]

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

ناوگان جاده‌ای در کشور بیش از میزان نیاز است

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، درباره اظهارنظر وزارت جهادکشاورزی درخصوص کمبود ناوگان جاده‌ای برای حمل کالاهای اساسی، گفت: ما موارد و مستندات را ارائه داده‌ایم؛ شکی نیست که ناوگان جاده‌ای ما در کشور بیش از میزان نیاز است و کامیون‌داران به‌دنبال جذب بار هستند؛ بنابراین کم‌لطفی است که بگوییم کامیون وجود ندارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، بابک طالبی؛ افزود : وقتی رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای ما در گرمای بالای ۵۰ درجه به بندر امام‌خمینی‌(ره) می‌روند و ۱۰ تا ۱۴ ساعت در کامیونی که کولر ندارد، معطل می‌شوند حال آنکه کارمندان همان بندر حاضر نیستند پنج دقیقه در آن گرما زیر آفتاب بمانند، با چه منطقی باید آنها را اجبار کنیم که برای جذب بار به بندرامام(ره) بروند؟ طالبی؛ گفت: البته ما مشوق‌هایی برای رانندگان در نظر گرفته‌ایم؛ برخی از رانندگان هم چون شغلشان صرفاً رانندگی است، هر شرایطی را تحمل می‌کنند و به بندر امام(ره) می‌روند اما اینکه بگویند کامیون‌ها نمی‌آیند، کم‌لطفی است؛ دستگاه‌های مسؤول در آن منطقه، خودشان با شرایطی که در آنجا تعریف کرده‌اند، نمی‌گذارند کامیون‌ها به بندر امام(ره) بروند. معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری، یادآور شد: در حال‌حاضر روزی دوهزار دستگاه کامیون به بندر امام‌(ره) می‌روند؛ هم برای شرکت پشتیبانی امور دام و هم برای کالاهای شرکت GTC (شرکت بازرگانی دولتی ایران) فعالیت حمل کالا داریم. وی تأکید کرد: حتی تمهیداتی اندیشیده‌ایم که «اعلام بار» کالاهای اساسی این دو شرکت (بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام) به‌خصوص نهاده‌های دامی‌ را در اولویت قرار دهیم و انحصاراً دو نوبت از اعلام بار در سالن‌های اعلام بار را به کالاهای اساسی دولتی اختصاص داده‌ایم و هیچ اعلام بار بخش‌خصوصی نداریم؛ البته می‌پذیریم که این تمهیدات، اجحاف در حق بخش‌خصوصی است. طالبی؛ بیان کرد: ما حتی به شرکت‌های حمل‌ونقل خصوصی تکلیف کرده‌ایم که تعدادی از ناوگان ملکی خود را به بندر امام‌(ره) اعزام کنند و آنها هم با سازمان راهداری همکاری می‌کنند؛ در حالی که می‌توانند بگویند ما نمی‌پذیریم ولی به دعوت سازمان راهداری، پاسخ مثبت داده‌اند؛ با چنین اقداماتی توانسته‌ایم بخشی از کار را جمع و روزی دوهزار دستگاه کامیون را به بنادر جنوبی ارسال کنیم. وی با تأکید بر اینکه رانندگان به شدت از شرایط حاکم بر بندر و انبارها ناراضی اند، اظهار داشت: رانندگان بابت معطلی‌ها اذیت شده‌اند؛ البته بخشی از نارضایتی‌ها درخصوص کم بودن کرایه حمل را شرکت‌های دولتیِ صاحب کالا، جبران کرده‌اند ولی کماکان مشکل کمبود گیت خروج، کمبود انبارهایی که می‌توان از آنها بار دریافت کرد و بسیاری مشکلات دیگر باقی است که علی‌رغم تذکرات زیاد، اتفاق خاصی درخصوص رفع آنها رخ نداده است.

از حمل ریلی کالاهای اساسی استقبال می‌کنیم ولی صاحب کالا رغبتی نشان نمی‌دهد

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره استفاده از حمل‌ونقل ریلی برای جابه‌جایی کالاهای اساسی از بنادر به داخل کشور، یادآور شد: ما به‌عنوان متولی بخش جاده‌ای، از افزایش سهم ریل از حمل بار نسبت به جاده استقبال می‌کنیم اما سهم بخش ریلی از حمل بار، بسیار ناچیز است. وی ادامه داد: به خاطر انعطافی که بخش جاده‌ای دارد طبیعتاً صاحبان کالا هم به سمت استفاده از حمل جاده‌ای رغبت بیشتری دارند تا حمل ریلی؛ برخی بارها واقعاً ریل پسندند و فقط باید با قطار حمل شوند؛ راه‌آهن هم تسهیلات خوبی در این خصوص در اختیار صاحبان کالا قرار داده است ولی صاحبت کالا به‌خاطر انعطافی که در حمل‌ونقل «درب به درب» در بخش جاده‌ای وجود دارد، حمل جاده‌ای را می‌پسندد؛ اما اگر در حمل‌ونقل ریلی، نیازی به ترانشیپ یا حمل‌ونقل ترکیبی در مقصد نباشد، حمل ریلی بهترین گزینه بوده و ایمن‌تر و ارزان‌تر است

a