قرارداد‌های نوسازی ناوگان جاده‌ای در حال اجراست

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرارداد‌های نوسازی ناوگان جاده‌ای در حال اجراست رئیس سازمان راهداری گفت: نوسازی ناوگان جاده‌ای باری و مسافری در دستور کار این سازمان قرار دارد و قرارداد‌های گذشته نیز براساس زمان بندی تعیین شده همچنان در حال اجراست.  به گزارش مناقصه‌مزایده، داریوش امانی؛ در نشست خبری تشریح فعالیت‌های سازمان راهداری […]

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

قرارداد‌های نوسازی ناوگان جاده‌ای در حال اجراست

رئیس سازمان راهداری گفت: نوسازی ناوگان جاده‌ای باری و مسافری در دستور کار این سازمان قرار دارد و قرارداد‌های گذشته نیز براساس زمان بندی تعیین شده همچنان در حال اجراست.  به گزارش مناقصه‌مزایده، داریوش امانی؛ در نشست خبری تشریح فعالیت‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره نوسازی ناوگان جاده‌ای گفت: از سال گذشته به دنبال نوسازی ناوگان بودیم. سال قبل با دو شرکت تولید داخل قرارداد ساخت شش‌هزار دستگاه کامیون به امضاء رساندیم. در بخش سواری کرایه نیز با یکی از خودروسازان داخلی قرارداد امضاء شد که سال گذشته ۱۴۰ دستگاه تحویل شد و امسال نیز قرارداد ساخت دو هزار دستگاه سواری کرایه به امضاء رسیده است. وی افزود: درخصوص نوسازی اتوبوس و مینی‌بوس نیز به دلیل تحریم‌ها در سال‌های گذشته با مشکل مواجه شدیم اما در سال‌جاری یک شرکت خودروساز برای تولید اتوبوس فعال شده و قرار است با سازمان راهداری قرارداد امضاء کند. دو شرکت خودروساز دیگر هم ساخت ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس را در دستور کار دارد. از محل واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت اروپایی نیز تاکنون ۳۳۰ دستگاه وارد کشور و شماره‌گذاری شده است. رئیس سازمان راهوری و حمل‌ونقل جاده‌ای در مورد مشکل لاستیک خودروهای سنگین اظهار داشت: اوایل سال ۹۹ اعلام شد لاستیک از سبد ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شده است. با تمهیداتی که اندیشیده شد در کمیته پایش حمل‌ونقل که هر دو هفته یک بار به ریاست وزیر راه برگزار می‌شود، قرار شد تعدادی لاستیک وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی که باقی مانده بود، سهمیه‌بندی شده و تا پایان سال در اختیار رانندگان قرار گیرد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، تصریح کرد: در حال‌حاضر رانندگان خودروهای سنگین باید لاستیک را از سامانه کالا وابسته به وزارت صمت تهیه کنند و هر ماه یک‌بار سهمیه دارند که در صورت عدم مراجعه، سهمیه آنها به صورت آزاد به فروش می‌رسد. امانی؛ در مورد حادثه اتوبوس سرباز معلمان، گفت: این حادثه یک سانحه دلخراش بود و در همان ساعات اولیه، شرکت متخلف را تعطیل کردیم، کارت هوشمند رانندگان متخلف این حادثه باطل شد. به کانون شرکت‌های حمل‌ونقل استان مربوطه تذکر دادیم چون تخلف مدیر فنی شرکت محرز بود و ماشین با لاستیک غیرقابل اطمینان حرکت کرده بود. در حال تهیه سامانه‌ای برای نظارت بیشتر بر شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری هستیم. وی درخصوص تسهیلات خرید کامیون جدید افزود: برای نوسازی ناوگان از محل تولید داخل، ۸۰ درصد هزینه کامیون را وام کم‌بهره شش‌درصد به رانندگان می‌دهیم و این بزرگ‌ترین کاری بود که توانستیم انجام دهیم تا نگذاریم نوسازی فراموش شود. رئیس سازمان راهداری، گفت: رانندگان متقاضی نوسازی باید چه در بخش نوسازی از محل واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت چه از محل تولید داخل، حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده را اسقاط کنند. البته انتظاری که در زمینه نوسازی ناوگان از محل تولید داخل داشتیم، برآورده نشد چون اقساط وام خرید کامیون نوساز بالاست و برای رانندگان جذاب نیست. در حال مذاکره با شورای‌پول و اعتبار هستیم تا مدت بازپرداخت اقساط وام خرید کامیون، طولانی‌تر شود. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، درباره آخرین وضعیت تخصیص قیر رایگان به سازمان راهداری گفت: در قانون بودجه۱۴۰۰ به هیچ عنوان تخصیص قیر رایگان وجود ندارد. از ابتدای سال تاکنون به ما قیری ندادند و از محل منابع سازمان راهداری برای پروژه‌های راهسازی خصوصاً راه روستایی، قیر خریداری می‌کنیم. وی ادامه داد: در بودجه۱۴۰۰ صرفاً قرار شده تا سقف ۱۵ هزار میلیاردتومان به دستگاه‌های اجرایی اختصاص داده شود که ۴۸درصد این رقم سهم وزارت راه‌وشهرسازی است. هفته گذشته استفساریه‌ای در مجلس بررسی و تصویب شد تا ابهامات این قانون برطرف شود. مهم‌ترین ابهام آن اختصاص این رقم در نیمه‌دوم سال بود و از آنجایی که در ماه‌های سرد سال امکان کار عمرانی و پروژه اجرایی وجود ندارد، در استفساریه مجلس قرار شد تا این پول به وزارت نفت داده شده و وزارت نفت به دستگاه‌ها قیر بدهد. وی گفت: این در حالی است که در قانون بودجه آمده تا رقم ۱۵هزار میلیاردتومان به دستگاه‌های مربوطه داده شده تا خودشان قیر تهیه کنند. در حال پیگیری مراحل قانونی تأثیر این استفساریه هستیم تا هرچه سریع‌تر به دولت ابلاغ شد. امانی؛ در مورد شائبه مفسده زا بودن قیر رایگان اظهار داشت: سازوکار و سامانه‌ای برای توزیع قیر رایگان طراحی کردیم تا قابل رصد باشد. در این سامانه از زمان تحویل قیر تا توزیع آن و تخصیص قیر به پروژه کاملاً قابل رصد است. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در مورد آمار تصادفات جاده‌ای خاطرنشان کرد: از سال ۹۱ تا ۹۹ کاهش ۲٫۸درصدی متوسط تلفات جاده‌ای داشته‌ایم در حالی که عمر ناوگان اتوبوسی ما به‌طور متوسط سالانه ۱۱٫۳درصد کاهش داشته است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، درباره یکپارچه‌سازی مدیریت پایانه‌های مرزی و واگذاری آن به سازمان راهداری، گفت: یکی از اشکالات موجود در پایانه‌های مرزی این بود که ۱۳ تا ۲۵ دستگاه در مرزها حضور دارند که تداخلات کاری و موازی‌کاری ایجاد می‌کرد. در نتیجه رئیس‌جمهور دستور داد مدیریت پایانه‌های مرزی به صورت یکپارچه به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای واگذار شود. اجرای این دستور رئیس‌جمهور نیاز به زیرساخت و دستورالعمل داشت که آئین نامه مربوطه تهیه و به دولت برای تصویب ارسال شده است. رئیس سازمان راهداری، تأکید کرد: در صورت تصویب این آیین‌نامه در هیأت دولت شرح وظایف هر دستگاه به‌طور کامل تعیین شده و ساماندهی مرزها آغاز خواهد شد. با این حال ما بازنگری در ساختار پایانه‌های مرزی را در دستور کار داریم. برخی فرآیندها اصلاح شده و با شعار «مرز محل عبور است» اقدام به خلوت کردن مرزها و متمرکز کردن دستگاه‌ها کرده‌ایم، مرز بازرگان اولین مرزی است که ساماندهی خواهد شد و به‌زودی مدیران دستگاه‌های مربوطه با حضور وزیر راه‌وشهرسازی در این پایانه مرزی حاضر شده و شروع آزمایشی ساماندهی مرزها را کلید خواهند زد.