ابهامات طولانی مدت برگزاری مزایده تعیین اپراتور بندر‌رجایی

ابهامات طولانی مدت برگزاری مزایده تعیین اپراتور بندر‌رجایی خبر استعفای مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حالی طی روزهای گذشته به‌طور مداوم از منابع غیررسمی به گوش می‌رسید که به نظر می‌رسد این استعفا با موافقت وزیر راه و شهرسازی همراه نبوده است. استعفایی که با آن مخالفت شد تا به نوعی مسیر ۳ سال […]

ابهامات طولانی مدت برگزاری مزایده تعیین اپراتور بندر‌رجایی

خبر استعفای مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حالی طی روزهای گذشته به‌طور مداوم از منابع غیررسمی به گوش می‌رسید که به نظر می‌رسد این استعفا با موافقت وزیر راه و شهرسازی همراه نبوده است. استعفایی که با آن مخالفت شد تا به نوعی مسیر ۳ سال گذشته سازمان بنادر ایران مانند گذشته ادامه پیدا کند.

به گزارش ایسنا، از ۲۶ آبان سال ۱۳۹۲ که وزیر راه و شهرسازی رسماً محمدسعید‌نژاد را به جای عطاا…صدر به عنوان مدیرعامل یکی از بزرگ‌‌‌ترین سازمان‌های اقتصادی ایران منصوب کرد، تاکنون این سازمان به حرکت خود در مسیری بی‌سروصدا ادامه داده است.

سعیدنژاد که بخش زیادی از سابقه خود را با فعالیت در عرصه‌های ریلی به دست آورده بود، در حالی به مدیریت سازمان بنادر دولت یازدهم رسید که شرایط دریایی ایران با نقاط تیره و روشن متفاوتی همراه بود.

از یک سو با باز شدن فضایی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوص، بنادر ایران پیشتازان در عرصه حمل و نقل بودند که با سرمایه‌گذاری غیردولتی‌‌‌ها کار خود را ادامه می‌دادند و از سوی دیگر با توجه به افزایش قابل توجه فشار تحریم‌ها، افق آینده دریایی ایران با ابهاماتی روبه‌رو شده بود.

برجام و توافقی که اجرای آن به معنی لغو تحریم‌ها بود، توانست اصلی‌‌‌‌ترین سؤال‌های مبهم باقی مانده را به جواب‌هایی قاطع برساند. پس از آن‌که با کنار گذاشتن اپراتور سابق بندر‌شهیدرجایی بار دیگر این بندر توانست پذیرای لاینر‌های بین‌المللی شود، برجام به بازگشت قدرت به خطوط کشتی رانی و بیمه‌های دریایی ایران نیز کمک بسیاری کرد تا در کنار مثبت شدن آمار تخلیه و بارگیری در بنادر اقتصادی، فضا برای بازگشت لاینر‌های بین‌المللی به آب‌های ایران فراهم شود.

خبر سرمایه‌گذاری چند میلیون دلاری برای تجهیز بندر‌شهیدرجایی و بازگشت ۱۳ تا ۱۸ لاینر اروپایی و بین‌المللی به این بندر تنها بخشی از اتفاقاتی مثبتی بوده که برای سازمان بنادر در زمان مدیریت سعید‌نژاد به وقوع پیوسته است.

در طول این سال‌ها این سازمان یا بسیاری از تصمیمات خود را پس از نهایی شدن آن‌‌‌ها اعلام کرده یا ترجیح داده است که در سکوت کار خود را پیگیری کند؛ موضوعی که در کنار سردرگمی رسانه‌ها شاید چندان برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز خوشایند نباشد.

برگزاری مزایده مشخص کردن اپراتور قطعی بندر‌شهید‌رجایی یکی از همین ابهام‌های طولانی مدت بوده است. این بندر که در طول سال‌های گذشته با دو اپراتور موقت کار خود را ادامه داده، برای حدود ۳ سال در انتظار برگزاری این مزایده بود و سازمان بنادر ترجیح داد پس از برگزاری گام نخست، در قالب اطلاع‌رسانی محدود درباره‌‌اش اظهار نظر کند. مزایده‌ای که با توجه به اهمیت بندر‌شهید‌رجایی، چگونگی برگزاری آن و البته تعیین اپراتور نهایی برای ایران می‌تواند تاریخ ساز باشد.

 

اکنون با حکمی که آخوندی بر روی آن مهر تأیید زده، فعالیت سعیدنژاد حداقل تا ماه‌های آینده تضمین شده خواهد بود. فعالیتی که در صورت تغییر شیوه‌ اجرا یکی از اصلی‌‌‌‌ترین عرصه‌های اقتصادی کشور را از سکوت طولانی مدت برون خواهد برد.