داریوش امانی؛ رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، در نشست خبری درباره فعالیتهای سازمان راهداری و حملونقل جادهای درباره نوسازی ناوگان جادهای، گفت: از سال گذشته بهدنبال نوسازی ناوگان بودیم و با دو شرکت تولید داخل قرارداد تولید شش هزار دستگاه کامیون را امضاء کردیم. امضای قرارداد ساخت ۲ هزار دستگاه سواری او ادامه داد: […]
داریوش امانی؛ رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، در نشست خبری درباره فعالیتهای سازمان راهداری و حملونقل جادهای درباره نوسازی ناوگان جادهای، گفت: از سال گذشته بهدنبال نوسازی ناوگان بودیم و با دو شرکت تولید داخل قرارداد تولید شش هزار دستگاه کامیون را امضاء کردیم.
امضای قرارداد ساخت ۲ هزار دستگاه سواری
او ادامه داد: در بخش سواری کرایه نیز با یکی از خودروسازان داخلی قراردادی امضاء شد که سال گذشته ۱۴۰ دستگاه تحویل شده و امسال نیز قرارداد ساخت دو هزار دستگاه سواری کرایه به امضاء رسیده است. به گزارش مناقصهمزایده، امانی؛ ادامه داد: درخصوص نوسازی اتوبوس و مینیبوس نیز به دلیل تحریمها در سالهای گذشته با مشکل مواجه شدیم، اما امسال یک شرکت خودروساز برای تولید اتوبوس فعال شده و قرار است با سازمان راهداری قرارداد امضاء کند. او با بیان اینکه دو شرکت خودروساز دیگر هم ساخت ۵۰۰ دستگاه مینیبوس را در دستور کار دارند، افزود: از محل واردات کامیونهای زیر سه سال ساخت اروپایی نیز تاکنون ۳۳۰ دستگاه وارد کشور و شمارهگذاری شده است. رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، در پاسخ به سؤالی درباره مشکل لاستیک خودروهای سنگین هم، گفت: در ابتدای سال۹۹ اعلام شد که لاستیک از سبد ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شده و با تمهیداتی که اندیشیده شده است. در کمیته پایش حملونقل هر دو هفته یکبار به ریاست وزیر راهوشهرسازی برگزار میشود، قرار شد؛ تعدادی لاستیک وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی که باقی مانده بود، سهمیهبندی شده و تا پایان سال در اختیار رانندگان قرار گیرد. معاون وزیر راهوشهرسازی، تصریح کرد: در حالحاضر رانندگان خودروهای سنگین باید لاستیک را از سامانه کالا وابسته به وزارت صمت تهیه کنند و هر ماه یک بار سهمیه دارند که در صورت عدم مراجعه، سهمیه آنها به صورت آزاد به فروش میرسد. امانی؛ در مورد حادثه اتوبوس سرباز معلمان، گفت: این حادثه یک سانحه دلخراش بود و در همان ساعات اولیه، شرکت متخلف را تعطیل کردیم، کارت هوشمند رانندگان متخلف این حادثه باطل شد. به کانون شرکتهای حملونقل استان مربوطه تذکر دادیم، چون تخلف مدیر فنی شرکت محرز بود و ماشین با لاستیک غیرقابل اطمینان حرکت کرده بود. در حال تهیه سامانهای برای نظارت بیشتر بر شرکتهای حملونقل مسافری هستیم. این مقام مسؤول، درباره تسهیلات خرید کامیون جدید، افزود: برای نوسازی ناوگان از محل تولید داخل، ۸۰ درصد هزینه کامیون را وام کمبهره ششدرصد به رانندگان میدهیم و این بزرگترین کاری بود که توانستیم انجام دهیم تا نوسازی فراموش نشود.
رانندگان متقاضی نوسازی، حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده را اسقاط کنند
رئیس سازمان راهداری با بیان اینکه رانندگان متقاضی نوسازی باید چه در بخش نوسازی از محل واردات کامیونهای زیر سه سال ساخت چه از محل تولید داخل، حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده را اسقاط کنند، افزود: البته انتظاری که در زمینه نوسازی ناوگان از محل تولید داخل داشتیم، برآورده نشد، چون اقساط وام خرید کامیون نوساز بالاست و برای رانندگان جذاب نیست. در حال مذاکره با شورایپول و اعتبار هستیم تا مدت بازپرداخت اقساط وام خرید کامیون، طولانیتر شود. معاون وزیر راهوشهرسازی، درباره این آخرین وضعیت تخصیص قیر رایگان به سازمان راهداری برای پروژههای راهسازی، گفت: در قانون بودجه۱۴۰۰ به هیچ عنوان تخصیص قیر رایگان وجود ندارد. از ابتدای سال تاکنون به ما قیری ندادند و از محل منابع سازمان راهداری برای پروژههای راهسازی خصوصاً راه روستایی، قیر خریداری میکنیم. امانی؛ با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۰ صرفاً قرار شده تا سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان به دستگاههای اجرایی اختصاص داده شود که ۴۸ درصد این رقم سهم وزارت راه است، افزود: در هفته گذشته استفساریهای در مجلس بررسی و تصویب شد تا ابهامات این قانون برطرف شود. مهمترین ابهام آن اختصاص این رقم در نیمه دوم سال بود و از آنجایی که در ماههای سرد سال امکان کار عمرانی و پروژه اجرایی وجود ندارد، در استفساریه مجلس قرار شد تا این پول به وزارت نفت داده شود و بعد وزارت نفت به دستگاهها قیر بدهد. رئیس سازمان راهداری، اظهار کرد: این در حالی است که در قانون بودجه آمده تا رقم ۱۵هزار میلیارد تومان به دستگاههای مربوطه داده شود تا خودشان قیر تهیه کنند. در حال پیگیری مراحل قانونی تأثیر این استفساریه هستیم تا هرچه سریعتر به دولت ابلاغ شود.
رصد قیرهای رایگان برای جادهها
امانی؛ در مورد شائبه مفسده زا بودن قیر رایگان هم گفت: سازوکار و سامانهای برای توزیع قیر رایگان طراحی کردهایم تا قابلرصد باشد. در این سامانه از زمان تحویل قیر تا توزیع آن و تخصیص قیر به پروژه کاملاً قابل رصد است. رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای همچنین در مورد آمار تصادفات جادهای هم، گفت: از سال ۹۱ تا ۹۹ کاهش ۲.۸ درصدی متوسط تلفات جادهای داشتهایم در حالی که عمر ناوگان اتوبوسی ما به طور متوسط سالانه ۱۱٫۳ درصد کاهش داشته است. معاون وزیر راهوشهرسازی همچنین درباره یکپارچهسازی مدیریت پایانههای مرزی و واگذاری آن به سازمان راهداری تصریح کرد: یکی از اشکالات موجود در پایانههای مرزی این بود که ۱۳ تا ۲۵ دستگاه در مرزها حضور دارند که تداخلهای کاری و موازی کاری ایجاد میکرد. در نتیجه رئیسجمهور دستور داد مدیریت پایانههای مرزی به صورت یکپارچه به سازمان راهداری و حملونقل جادهای واگذار شود. اجرای این دستور رئیسجمهور نیاز به زیرساخت و دستورالعمل داشت که آییننامه مربوطه تهیه و به دولت برای تصویب ارسال شده است. رئیس سازمان راهداری، تأکید کرد: در صورت تصویب این آییننامه در هیأت دولت شرح وظایف هر دستگاه به طور کامل تعیین شده و ساماندهی مرزها آغاز خواهد شد. با این حال ما بازنگری در ساختار پایانههای مرزی را در دستور کار دادیم. برخی فرآیندها اصلاح شده و با شعار «مرز محل عبور است» اقدام به خلوت کردن مرزها و متمرکز کردن دستگاهها کردهایم؛ مرز بازرگان اولین مرزی است که ساماندهی خواهد شد و بهزودی مدیران دستگاههای مربوطه با حضور وزیر راهوشهرسازی در این پایانه مرزی حاضر شده و شروع آزمایشی ساماندهی مرزها را کلید خواهند زد. او با بیان اینکه امسال توسط مقاممعظمرهبری سال تولید پشتیبانی و رفع موانعزدایی نامگذاری شده است، گفت: در ابتدای سال جلساتی با اعضای هیأتعامل سازمان راهداری برگزار و برنامههای امسال را در قالب کتابچهای به تمامیبخشها اعلام کردیم. امانی؛ با بیان اینکه یکی از محورهای مهم در این حوزه پشتیبانی از بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در این حوزه بوده است، گفت: توسعه و بهبود فضای کسبوکار و همچنین بهبود اصلاح فرآیند و سازمان راهداری از دیگر اقدامات لازم در این خصوص بهشمار میرود. این مقام مسؤول، توضیح داد: تولید و ارتقای سهم خدمات در این خصوص را امسال در دستور کار خود قرار دادهایم؛ به طوری که میزان جابهجایی کالا در این بخش را به ۱۰۲ میلیون تن رساندهایم و این میزان از جابهجایی کالا در شرایط سخت تحریمها و کرونا بسیار حائزاهمیت بوده است چرا که بسیاری از مشاغل در این خصوص به دلیل تحریمها و کرونا با رشد منفی مواجه شده بودند، اما امسال با رشد مواجه شدند. امانی؛ با بیان اینکه امسال همواره جابهجایی و حمل کالاهای اساسی از بنادر بسیار حائزاهمیت بوده است، افزود: در این میان تمامیرانندگان در بخش حملونقل جادهای، همکاری بسیار مهم و اساسی داشتند. معاون وزیر راهوشهرسازی، توضیح داد: افزایش سهم ترانزیت را سازمان راهداری و حملونقل جادهای در دستور کار خود قرار داده است، به طوری که دو مرز جدید در کشور پاکستان از جمله پشین و ریندان را برای افزایش ترانزیت در دستور کار قرار دادهایم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.