در جریان نهضت داخلیسازی و در سختترین شرایط اقتصادی، سرمایهگذاری چند ۱۰میلیاردی از سوی بسیاری از قطعهسازان بخشخصوصی انجام شد تا در سالهای تحریمیچرخ صنعت خودرو از حرکت نایستد؛ تلاشی که نه براساس منطق اقتصادی بلکه با منطق و نگاه ملی و به منظور حمایت از جریان تولید و رفع نیاز کشور صورت گرفت. نگرانی […]
در جریان نهضت داخلیسازی و در سختترین شرایط اقتصادی، سرمایهگذاری چند ۱۰میلیاردی از سوی بسیاری از قطعهسازان بخشخصوصی انجام شد تا در سالهای تحریمیچرخ صنعت خودرو از حرکت نایستد؛ تلاشی که نه براساس منطق اقتصادی بلکه با منطق و نگاه ملی و به منظور حمایت از جریان تولید و رفع نیاز کشور صورت گرفت. نگرانی قطعهسازان کشور نسبت به واردات قطعات در دوران پسا تحریم ماههاست به دغدغه اهالی این صنعت تبدیل شده است. نگرانی جدی قطعهسازان که در هفتههای اخیر در قالب نامهای به نمایندگان ملت نیز ارائه شد بر این موضوع تأکید دارد که در دوران تحریم و در قالب نهضت داخلیسازی، سرمایهگذاری عظیمی برای داخلیسازی قطعات از سوی قطعهسازان صورت گرفت و امروز انتظار میرود در راستای روشن نگهداشتن چراغ نهضت ساخت داخل و صیانت از سرمایهگذاری کلان انجام شده و در دوران پساتحریم از دستاوردهای صنعتگران داخلی محافظت و از واردات قطعات مشابه خارجی جلوگیری شود. به گفته بسیاری از کارشناسان، تحریم با وجود خسارتهای جبرانناپذیرش که در اقتصاد کشور داشته است اما سبب همدلی قطعهسازان و ایجاد نهضت داخلیسازی شد و کاهش ارزبری خوبی را در این صنعت به ارمغان آورد. اما با توجه به سابقه تاریخی هجوم واردات بیرویه بعد از لغو دور اول تحریمها و سهولت تهاتر ارز بلوکه شده پشت سدهای تحریم با خودرو و قطعات آن، اکنون این نگرانی وجود دارد که با لغو مجدد تحریم، باز شدن درها و آزادسازی واردات خودرو و قطعات آن، تولیدکننده و سرمایهگذار بخشخصوصی به دلیل قرار گرفتن در موقعیت نابرابر رقابت، لطمه ببینند. اتفاقی که میتواند به زیان انباشته صنعت خودروی کشور اضافه کرده و آنها را به سمت ورشکستگی سوق دهد. حال به گفته قطعهسازان کشور پاسداشت این سرمایهگذاری و ساماندهی و نظاممند کردن واردات کمترین کاری است که تصمیمگیران سیاسی و اقتصادی کشور برای حمایت از قطعهسازان کشور میتوانند انجام دهند.
لزوم سازوکاری برای حمایت از سرمایهگذاری قطعهسازان
در همین ارتباط احمدرضا رعنایی؛ عضو هیأتمدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازان کشور، در گفتوگو با پرشین خودرو، عنوان کرد: باید سازوکار تولید در صنعت خودرو به نحوی برنامهریزی شود که از قطعهسازان و خودروسازان در پساتحریم حمایت شود تا سرمایهگذاریها نابود نشود. وی اظهار داشت: باید به نهالی که کاشته شده و حرکتی که در جهت خودکفایی در صنعت خودرو و قطعهسازی صورت گرفته است، فرصت داده شود و با سازوکارهای حمایتی کمک نمایند تا نهضت داخلیسازی به بلوغ کامل برسد. به گفته رعنایی؛ با دستیابی به توانمندی کامل و رقابتپذیری در تولید ضمن اینکه امکان رقابت با کالاهای وارداتی در داخل فراهم خواهد شد چه بسا که منجر به صادرات و توسعه بازارهای صادراتی شود. عضو هیأتمدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازان کشور، به خواست قطعهسازان از مجلس در نظاممندکردن و مدیریت واردات در جریان پساتحریم اشاره و تصریح کرد : با توجه به شرایط احتمالی پیشرو و رفع تحریمها، انجمن قطعهسازان طی نامهای از مجلس درخواست کرد که با ساماندهی و نظاممند کردن واردات در پساتحریم اجازه ندهند که یکباره شاهد سیل ورود قطعات به کشور باشیم و بهترین اقدام در این جریان این است که به صورت پلکانی و با شرایط تعرفهگذاری، واردات مدیریت شود و به مرور زمان با کاهش تعرفهها و افزایش واردات، این جریان میتواند منجر به رقابتپذیری تولیدات داخلی و رشد کیفیت و کاهش قیمت شود.
باید ذهنیت انحصارطلبی در صنعت قطعهسازی اصلاح شود
رعنایی؛ با اشاره به برخی ابهامات مطرح درخصوص مدیریت واردات قطعات به کشور بیان کرد: امروز تلاش تمام فعالان صنعتی و اقتصادی بهخصوص قطعهسازان این است که در کشور قطعاتی با کیفیت و با قیمت مناسب تولید شود تا رضایتمندی حداکثری آحاد جامعه را از این صنعت شاهد باشیم. بنابراین این ذهنیت که این صنعت بهدنبال رانت و انحصار است باید اصلاح شود. وی با تأکید بر لزوم واقعنگری در نگاه به مشکلات و موانع تولید در صنعت خودرو کشور، خاطرنشان کرد: در چند سالی که تحریمها و شرایط بد اقتصادی حاکم بوده است این صنعتگر و قطعهساز بوده که با جانفشانی و سرمایهگذاری پای تمام این مشکلات ایستاده و اجازه نداده که خطوط خودروسازی با قطع زنجیره قطعات دچار خواب و تعطیلی شود و صنعت خودرو و مصرفکنندگان دچار مشکل شوند. رعنایی؛ درخصوص ضرورت بهبود روابط خودروساز و قطعهساز برای مقابله با جریان واردات در پساتحریم، گفت : با تغییراتی که با تغییر دولتها در مدیریتهای کلان خودروسازی رخ میدهد و از سویی بدهیهای سنگین خودروسازان به قطعهسازان و ضعفهایی که به لحاظ تأمین نقدینگی در این صنعت وجود دارد پیشبینی میشود با هرگونه چراغ سبز از سوی خارجیها و امکان خریدهای اعتباری، شرکتها به نوعی از زیر بدهی کلان خارج و با واردات فرصت طولانی را برای پرداخت هزینهها ایجاد کنند؛ جریانی که بارها تکرار شده است و امروز نیز اگر قرار باشد که طلبهای کشور با واردات کالا تسویه شود قطعاً خودروسازان به این فکر خواهند افتاد که بتوانند از این کلاه برای خود نمدی بسازند. رئیس انجمن قطعهسازان استان مرکزی، در پایان با توجه به موضوع رقابت قیمتی قطعات داخلی با قطعات وارداتی، گفت : ایجاد خطوط تولید قطعات جدید در شرکتهای قطعهسازی در شرایط خاص تحریمی و بالاجبار و با هر قیمتی صورت گرفته و طبعاً شرایط منطقی بر جریان سرمایهگذاری در این بخشها حاکم نبوده است از این رو با توجه به تیراژ موجود، قیمت تمام شده بالایی برای آنان در پی داشته است تا به شرایط بلوغ مناسبی دست یابند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.