در حالی مجلس بهدنبال طرحی برای آزادسازی واردات خودرو است که حمید زادبوم؛ معاون وزیر صمت، میگوید: بهدلیل تولیدات داخل و همچنین محدودیتهای ارزی واردات خودرو در دستور کار دولت نبوده و همچنان ممنوع است. جنجالها سر راه واردات خودرو همچنان ادامه دارد. در حالی بهارستاننشینها بهدنبال مسیری برای از سرگیری واردات خودرو هستند که […]
در حالی مجلس بهدنبال طرحی برای آزادسازی واردات خودرو است که حمید زادبوم؛ معاون وزیر صمت، میگوید: بهدلیل تولیدات داخل و همچنین محدودیتهای ارزی واردات خودرو در دستور کار دولت نبوده و همچنان ممنوع است. جنجالها سر راه واردات خودرو همچنان ادامه دارد. در حالی بهارستاننشینها بهدنبال مسیری برای از سرگیری واردات خودرو هستند که حمید زادبوم؛ معاون وزیر صمت میگوید که واردات خودرو تا پایان سال ممنوع است. او با بیان اینکه هیچ تغییری در روند ثبت و سفارش خودرو ایجاد نشده، است گفت : بهدلیل حجم بالای تولیدات داخلی و همچنین محدودیتهای ارزی واردات خودرو در دستور کار دولت نبوده و همچنان ممنوع است. به گزارش بازار، رئیس سازمان توسعه تجارت، ادامه داد: البته در قانون بودجه از محل حقوق گمرکی واردات خودرو درآمدی برای دولت دیده شده که این درآمد ممکن است برای خودروهایی باشد که اجازه ترخیص از گمرکات کشور را پیدا نکردهاند.
برنامههای بهارستاننشینها برای ساماندهی بازار خودرو
در حالحاضر مجلس دو طرح مرتبط با صنعت خودروسازی را در اختیار دارد. یکی از این طرحها مرتبط با ساماندهی بازار خودرو و عرضه خودرو در بورس است که در مجلس یازدهم تدوین و در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورایاسلامی به تصویب رسیده است. طرح دیگر نیز به واردات خودرو از محل ارز با منشأ خارجی میپردازد. طرح دوم که در مجلس دهم نیز به رأی گذاشته شده بود در شوراینگهبان با ایراداتی مواجه شده و حالا پس از رفع ایرادات مذکور مجدداً در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته خواهد شد. گفته میشود؛ این طرح که به واردات خودرو از محل صادرات قطعات خودرو و ارز بدون منشأ داخلی میپردازند، پیش از این در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مورد بازبینی و اصلاح واقع شده و به تصویب این کمیسیون رسیده است. این طرح حالا باید مجدداً به صحن علنی مجلس برود تا به رأی گذاشته شود.
افت قیمت خودرو با آزادسازی واردات
در حالی بسیاری از کارشناسان امیدوارند که با آزاد شدن واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی و حتی داخلی در کشور هم روند نزولی به خود بگیرد که بازار روزهای کمرمقی را تجربه میکند. بلاتکلیفی مذاکرات وین، موجب شده تا بازار وارداتیها این روزها وارد فاز سکون و انتظار شود. در حالی که دادن حق انتخاب به مشتریان میتواند به افت قیمت خودروهای داخلی منجر شود. به گفته فعالان بازار خودرو؛ بلاتکلیفی مذاکرات وین، موجب شده تا بازار وارداتیها این روزها وارد فاز سکون و انتظار شود. در حالی که دادن حق انتخاب به مشتریان میتواند به افت قیمت خودروهای داخلی منجر شود. جاده مخصوصنشینها میگویند که مخالفتی با این تصمیم بهارستاننشینها ندارند. اوایل خردادماه نیز نامهای با امضای مدیران عامل ایرانخودرو و سایپا همچنین دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، خطاب به رئیس کمیسیون صنایع مجلس ارائه شد که در آن ضمن ارائه پیشنهاد قیمتگذاری خودروها در قالب خودروهای عمومی و اختصاصی، به صراحت اعلام شد که خودروسازان مخالفتی با آزادسازی واردات خودرو ندارند و آن را عاملی برای بهبود فضای رقابتی و ایجاد آرامش در بازار و نزد مصرفکننده میدانند. برخی از فعالین بازار معتقدند که با آزادسازی واردات خودرو، قیمتها در بازار هم روند نزولی به خود خواهد گرفت. با این وجود جاده مخصوصنشینها مدعیاند که مخالفتی با این تصمیم بهارستاننشینها ندارند.
خسارت میلیاردی ممنوعیت واردات خودرو برای دولت
اردیبهشتماه سال۹۷ بود که تحریمهای آمریکا علیه اقتصاد ایران دوباره از سر گرفته شده و بازار خودروی ایران بیش از گذشته به انحصار دو خودروساز بزرگ کشور درآمد. ممنوعیت واردات خودرو حالا دیگر سه ساله شده و در تمام این سالها عملاً دولت از عوارض میلیاردی حاصل از ورود خودروهای لاکچری بینصیب بوده است. جالب است که بدانید واردات خودرو دولت در سال۹۳ چیزی حدود هزارو۱۶۰ میلیاردتومان درآمد برای دولت داشت. رفتهرفته با رشد قیمت دلار اما درآمد دولت هم بیشتر شد به طوری که دولت حسن روحانی در سال دوم فعالیت خود توانست از این محل حدود هزارو۳۷۰ میلیاردتومان درآمد کسب کند. یک سال بعد یعنی سال۹۵، درآمد وارداتی دولت ناگهان به دوهزار و ۲۰۰ دلار افزایش پیدا کرد که از رشد حدود ۷۰ درصدی حکایت میکرد. سال ۹۶، واردات خودرو برای دولت دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان عایدی داشت. با توقف واردات خودرو در سال ۹۷ و سنوات بعد از آن، میتوان تصور کرد که دولت چه منبع ارزشمند درآمدی را از دست داده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.