تغییرات سلیقه‌ای از آفات صنعت خودروسازی کشور

گروه خودرو- صنعت خودروسازی کشور، با داشتن سهم قابل‌ملاحظه‌ای از ارزش‌افزوده کل بخش صنعت از جایگاه مهمی‌ در اقتصاد ملی برخوردار است. تقوامنش؛ عنوان کرد: همان‌گونه که می‌دانیم صنعت خودروسازی در بررسی جایگاه اقتصادی کشورها به خاطر ارزش و جایگاه ویژه آن در شبکه تولید صنعتی و خدمات پس از فروش یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی […]

گروه خودرو- صنعت خودروسازی کشور، با داشتن سهم قابل‌ملاحظه‌ای از ارزش‌افزوده کل بخش صنعت از جایگاه مهمی‌ در اقتصاد ملی برخوردار است. تقوامنش؛ عنوان کرد: همان‌گونه که می‌دانیم صنعت خودروسازی در بررسی جایگاه اقتصادی کشورها به خاطر ارزش و جایگاه ویژه آن در شبکه تولید صنعتی و خدمات پس از فروش یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی و کلیدی به شمار می‌رود و نقش مؤثری در رشد و توسعه اقتصادی کشور ایفاء می‌کند. وی افزود: صنعت خودروسازی کشور با داشتن سهم قابل‌ملاحظه‌ای از ارزش‌افزوده کل بخش صنعت از جایگاه مهمی‌ در اقتصاد ملی برخوردار است. این صنعت نه‌چندان نوپا در طول فعالیت خود شاهد فرازونشیب‌های بسیاری بوده است و انتظار مردم از آن به اندازه‌ای است که بدون شناخت آسیب‌های پیشرو این صنعت و ارائه راهبرد‌های مناسب برای رفع موانع موجود هرگز نمی‌توان به نتیجهای ایدهآل دست یافت. این فعال حوزه صنعت و خودرو، همچنین اظهار داشت: یکی از چالش‌های مهم این صنعت قیمت بالای خودرو به نسبت مشابه خارجی و کیفیت پایین آن است که این امر به تنهایی علاوه بر نارضایتی مشتری‌، آلودگی هوا را به کشور تحمیل می‌کند. لذا با ارتقای سطح کیفی تولید داخلی و افزایش سطح کیفی محصولات تولیدی از طریق نظارت دقیق بر نحوه تولید و رعایت استاندارد‌های الزام‌آور می‌توان به کیفیتی قابل‌قبول دست یافت تا از این طریق هم رضایت مصرف‌کننده را به‌همراه داشته باشیم و هم از میزان آلاینده‌های زیست‌محیطی بکاهیم. تقوامنش؛ با تأکید بر حمایت از تولید داخل و لزوم به‌کارگیری تکنولوژی‌های نو در صنعت خودرو، عنوان کرد: ایجاد فضای رقابتی در داخل و فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند باعث شکوفایی این صنعت همیشه نوپای کشور شود. صنعتی که انگار نوپایی و کودکی آن تمامی‌ندارد و همیشه خود را وابسته به حمایت دولتی می‌داند. اگرچه دولت‌ها در سراسر جهان همواره در شرایط حاد بحران‌های اقتصادی حامی‌خودروسازان هستند؛ اما خودروساز باید یاد بگیرد تا خود بتواند از میان چالش‌های موجود عبور کند و توان رقابتی خود را بالا ببرد. تقوامنش؛ یکی دیگر از چالش‌های صنعت خودرو را تحمیل طرح‌های غیراقتصادی و سیاسی به خودروسازان از طریق برخی سازمان‌ها و نهاد‌ها عنوان کرد و گفت : این نهادهای سیاسی هزینه‌های زیادی را به‌خاطر برخی ملاحظات منطقه‌ای به خودروسازان تحمیل می‌کند و باعث می‌شوند تا بنیه اقتصادی خودروسازان کاهش پیدا کند و از پویایی و رشد منطقی آنها جلوگیری کنند. به‌عنوان مثال خودروسازان علاوه بر توسعه سایت‌های تولید خودرو در داخل، در خارج از کشور نیز به‌خاطر برخی ملاحظات سرمایه‌گذاری کرده‌اند که بازدهی اقتصادی نداشته و علاوه بر آن حتی توان رقابت با خودروهای متوسط موجود در آن کشور‌ها را هم ندارد. لذا با تمرکز سرمایه در کشور می‌توان به غنای تولید داخل افزود و رفته‌رفته با پیشرفت در حوزه تنوع محصول و ارتقای سطح کیفی و با استفاده از تکنولوژی‌های روز و افزایش توان رقابت‌پذیری زمینه را برای حضور در سایر بازار‌ها فراهم کرد. فرهاد تقوامنش؛ افزود: تنوع محصول با طراحی پلتفرم‌های جدید می‌تواند توان رقابت‌پذیری خودساز را در داخل و خارج بالاببرد و به او این امکان را بدهد که از مونتاژکاری به سمت تولید کامل خودرو‌های ایدهآل درکشور برود. چراکه کشور به جهت بار علمی ‌و توان متخصصان داخلی از قابلیت بالایی برخوردار است و کافی است با ورود تکنولوژی در این حوزه و به‌کارگیری تجربه‌های خودروساز‌های مطرح دنیا در مسیر بالندگی و پیشرفت قدم برداشت. تقوامنش؛ با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری خودرو افزود : قیمت‌گذاری دستوری به‌خاطر بهم ریختگی در سیاستگذاری این صنعت در شرایط بحرانی است. چراکه این صنعت توان مدیریت در شرایط سخت و بحرانی را ندارد. لذا تولید و تنوع محصول به حداقل می‌رسد و کمبود قطعات و بالا رفتن ارز باعث می‌شود شکندگی این صنعت بیشتر شود و در این شرایط است که خودروساز قربانی سیاست‌گذاری دستوری مراجع تصمیم‌گیری می‌شود تا از این طریق شاید نارضایتی از سوی مشتری را به حداقل برساند که البته هیچگاه این سیاست موفق نبوده و خودروساز و مشتری را روبروی هم قرار داده است. به‌نظر می‌رسد راه برون‌رفت از این مشکل حمایت‌های مقطعی دولت در شرایط بحران و به‌کارگیری مدیران کار آمد باشد تا با بهره‌گیری از توان مدیریتی بالای خود بتوانند شرایط سخت را پشت سر بگذارند. وی در ادامه گفت : نظام قیمت‌گذاری دستوری از ناکار آمدی زیادی برخوردار است. چراکه انگیزه شرکت‌ها برای افزایش نوآوری، بهره‌وری و کیفیت محصولات را از بین می‌برد و. خودروساز درگیر چانه‌زنی با نهاد‌های تصمیم‌گیری می‌شود و به‌جای ارتقای کیفیی، از کیفیت آن می‌کاهد تا محتمل زیان بیشتر نشود. از طرفی سیاست‌گذاری در قیمت‌گذاری‌های فعلی در کشور باعث شده است تا شاهد اختلاف قیمت کارخانه و بازار باشیم و با این سیاست خودرو را تبدیل به یکی کالای سرمایهای برای مشتری نماییم. تقوامنش؛ چالش‌های کلان اقتصادی و سیاسی را از جمله مشکلات پیشروی صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: شرایط اقتصادی و سیاسی کشور تأثیر بسیار زیادی بر پیشران صنعت خودرو دارد. نظام تأمین مالی ناکارآمد‌، نوسانات نرخ ارز و نا برابری ارزش ریال و ارز‌های خارجی که بسیار تحت‌تأثیر نوع سیاستورزی دولتمردان است از جمله معضلات صنعت خودروی کشور است که باعث کلافگی و سردرگمی‌خودروساز شده است. همچنین تأمین مالی و اخذ اعتبار از بانک‌ها به‌خاطر تأمین بخش زیادی از هزینه‌های جاری و تولید باعث ناکار آمدی در نظام مالی خودروسازان می‌شود و سوغاتی جز بدهی‌های معوق بانکی و چالش‌های بزرگ در تراز نامه‌های مالی برای خودروساز به ارمغان نمی‌آورد. وی با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی و نقش آن در تضعیف صنعت خودرو عنوان کرد: نبود سازوکار‌های محکم در عقد قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌ها باعث شد تا شرکای خارجی با اندک فشار سردمداران قدرت خارجی‌، خودروسازان داخلی را تنها بگذارند و هیچ تعهدی نسبت به آنها نداشته باشند. اگر قرار باشد که خودروساز خارجی در این کشور سرمایه‌گذاری کند باید آورده اش به لحاظ مالی و انتقال تکنولوژی به اندازه‌ای باشد که براحتی عطایش را به لقایش نبخشد. اگر شریک خارجی تعهد و آورده بالایی داشته باشد هیچوقت به خود اجازه نمی‌دهد از سرمایه خود چشم‌پوشی کند. بنابراین باید به این موضوع توجه ویژهای داشته باشیم. همچنین فرهاد تقوامنش؛ درگفت‌وگویی با خبرخودرو، نیز افزود: با تأکید به نقش تحقیق و توسعه واقعی در صنعت خودروسازی، افزود : خودروسازان معروف دنیا درصد قابل‌ملاحظه‌ای از منابع مالی خود را صرف تحقیق و توسعه می‌نمایند تا از این مسیر بتوانند با تنوع و توسعه محصول خود هم پاسخگوی خواست نیاز مشتری باشند و هم بتوانند در مقیاسی جهانی به رقابت بپردازند. این فعال عرصه صنعت و خودرو‌، تغییرات سلیقهای در خودروسازی و به‌کار گرفتن مدیران سیاسی در این حوزه را از آفات صنعت خودروسازی کشور عنوان کرد و گفت : باید در رأس خودروسازی کشور افرادی با کار آمدی بالا حضور داشته باشند تا با کمک یک تیم حرفه‌ای و متخصص بتوانند یک استراتژی کارآمد و پویا را برای یک دوره حداقل ۱۰ساله تدوین نمایند. استراتژی که بتواند همه چیز را ببیند و پویایی و بالندگی همیشگی را به همراه داشته باشد. وی درخصوص همکاری با خودروسازان جهانی عنوان کرد: انتقال دانش و فناوری‌، همکاری بر روی پلتفرم‌های مشترک و بهره‌گیری از مراکز تحقیق و توسعه آنها در جهت انتقال دانش فنی طراحی پلتفرم‌ها می‌تواند منجر به نتایج عالی شود و ما را تبدیل به یکی از قطب‌های خودروسازی دنیا نماید و اگر نه همکاری در حد واردات قطعات خودرو و مونتاژکاری‌، خودروساز را در حد وضعیت موجود نگه می‌دارد. تقوامنش؛ با اشاره به اینکه چالش‌ها در صنعت خودروی کشور نهادینه شد است افزود: یکی دیگر از چالش‌های که در صنعت خودروسازی نهادینه شده است‌، سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های غیرمرتبط توسط خودروساز است. در حالی که خودروساز می‌بایست نقدینگی و منابع خودرو را صرف توسعه محصول نماید.