اختصاص ۱۸۵ هزار دلار به‌ازای هر اتوبوس برقی با مصوبه شورای‌اقتصاد

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، با تشریح آخرین جزییات از ورود اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی ‌تهران، گفت: با اخذ مصوبه شورای‌اقتصاد، دولت به‌ازای هر دستگاه اتوبوس ۱۸۵هزار دلار برای تأمین اتوبوس‌های برقی می‌پردازد. به گزارش تسنیم، محمود ترفع؛ با اشاره به بازدید مسؤولان سازمان برنامه‌وبودجه از سه نمونه اتوبوس برقی موجود در […]

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، با تشریح آخرین جزییات از ورود اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی ‌تهران، گفت: با اخذ مصوبه شورای‌اقتصاد، دولت به‌ازای هر دستگاه اتوبوس ۱۸۵هزار دلار برای تأمین اتوبوس‌های برقی می‌پردازد. به گزارش تسنیم، محمود ترفع؛ با اشاره به بازدید مسؤولان سازمان برنامه‌وبودجه از سه نمونه اتوبوس برقی موجود در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، اظهار کرد: با توجه به اینکه معضل آلودگی هوا همواره سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، توسعه حمل‌ونقل پاک در دستور کارمان قرار گرفته و قصد داریم با حداکثر توان از امکانات موجود کشور برای تحقق این امر استفاده کنیم. وی با بیان اینکه قرار است علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های بودجه شهرداری تهران، از ظرفیت‌های موجود در قانون بودجه کشور نیز برای حمل‌ونقل پاک استفاده کنیم، ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده، تبصره۱۹ است که در این راستا با برگزاری فراخوان، یک کنسرسیوم (مشارکت چند شرکت یا سازمان) برای راه‌اندازی نخستین خط اتوبوس برقی تهران با ظرفیت ۵۰ دستگاه، برنده شد؛ این اتوبوس‌ها با شارژ شبانه دیگر نیازی به شارژ در طول روز را ندارند. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، تصریح کرد: یکی از نمونه اتوبوس‌های برقی موجود، وارداتی و دیگری محصول خودروسازی عقاب و گروه مپناست که «شتاب» نام دارد و یک محصول ایرانی است؛ نمونه سوم نیز اتوبوسی است که هفته گذشته رونمایی شد و محصول مشترک دانشگاه تهران، معاونت علمی‌و فناوری ریاستجمهوری و کارخانه خودروسازی زرین است. وی با اشاره به اینکه علاوه بر تبصره۱۹، قصد داریم از ظرفیت ماده۱۲ که مربوط به توسعه حمل‌ونقل پاک است نیز بهره‌مند شویم، خاطرنشان کرد: مسؤولان سازمان برنامه‌وبودجه با حضور در شرکت واحد اتوبوسرانی مشخصات اتوبوس‌های مذکور را بررسی کردند تا در نهایت با اخذ مصوبه شورای‌اقتصاد، دولت به‌ازای هر دستگاه اتوبوس، ۱۸۵ هزار دلار برای تأمین اتوبوس‌های برقی شهرداری‌های سراسر کشور بپردازد. ترفع؛ گفت: در قانون بودجه سال۱۴۰۰، صرفاً ۵۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری‌های کل کشور در نظر گرفته شده اما امیدواریم دولت جدید به حوزه حمل‌ونقل عمومی‌توجه ویژه‌ای داشته باشد و ارقام بیشتری برای این حوزه در نظر گیرد. اروپا که با معضل آلودگی هوا مواجه نیست، در حال برقی کردن حمل‌ونقل شهری است اما برای ما، توسعه حمل‌ونقل پاک یک ضرورت است که شهرداری به تنهایی توان انجام آن را ندارد. بنابراین لازم است؛ دولت در این زمینه تغییر رویکرد دهد و رقم‌های واقع‌بینانه‌ای به این حوزه اختصاص یابد. عمق داخلی‌سازی اتوبوس زرین خودرو ۷۵ درصد و اتوبوس شتاب نیز بیش از ۷۰ درصد است؛ بخش وارداتی اتوبوس شتاب، سلول باتری است که با سرمایه‌گذاری انجام شده، احداث کارخانه آن در حال انجام است و سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که در این صورت، اتوبوس مذکور صددرصد ساخت داخل خواهد بود و به سایر وسایل حمل‌ونقل مانند خودروهای سواری نیز تسری پیدا خواهد کرد.