واکنش نظامی‌ ناتو به حملات سایبری!

ناتو اعلام کرد حملات سایبری ممکن است واکنش نظامی‌در پی داشته باشند. به گزارش کارگروه بین‌الملل سایبربان؛ ناتو هشدار داد حمله سایبری به اعضای آن ممکن است منجر به واکنش نظامی‌شود. مجله CPO در گزارشی نوشت، ممکن است ناتو در واکنش به حملات سایبری به کشورهای عضو، رویکردی مشابه یک حمله نظامی‌داشته باشد. به گفته […]

ناتو اعلام کرد حملات سایبری ممکن است واکنش نظامی‌در پی داشته باشند. به گزارش کارگروه بین‌الملل سایبربان؛ ناتو هشدار داد حمله سایبری به اعضای آن ممکن است منجر به واکنش نظامی‌شود. مجله CPO در گزارشی نوشت، ممکن است ناتو در واکنش به حملات سایبری به کشورهای عضو، رویکردی مشابه یک حمله نظامی‌داشته باشد. به گفته جنس استولتنبرگ Jens Stoltenberg دبیر کل ناتو، حمله سایبری به یکی از اعضاء ممکن است منجر به واکنش نظامی‌بین‌المللی شود. ناتو پیش ‌از این اعلام کرده بود دامنه سایبری را یک فضای جنگی مشروع می‌داند و ممکن است برای حفاظت از متحدانش به ماده۵ استناد کند. استولتنبرگ اظهار داشت كه ناتو هیچ تفاوتی بین حملات سایبری و انواع دیگر حملات قائل نیست. وی هشدار داد که جنگ سایبری در ماده۵ به‌عنوان اقدامی‌تجاوزکارانه علیه کل اتحاد تلقی می‌شود و نیازمند پاسخ نظامی‌جمعی است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: به‌نوعی مهم نیست که حمله مدنظر یک حمله جنبشی باشد یا یک حمله سایبری، ما به‌عنوان متحدان ارزیابی خواهیم کرد که آیا حمله مدنظر در آستانه‌ تحریک ماده۵ قرار دارد یا خیر. این اقدام این پیام را ارسال می‌کند که ما حملات سایبری را به‌اندازه هر حمله دیگری جدی قلمداد می‌کنیم. استولتنبرگ همچنین اظهار داشت، حملات سایبری به‌اندازه حملات نظامی‌مخرب و خطرناک هستند و ممکن است منجر به یک واکنش نظامی‌هوایی، دریایی و زمینی شود. وی به حملات باج افزاری اخیر در آمریکا ازجمله سولارویندز و کلونیال اشاره کرد و گفت: حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی و نهادهای دموکراتیک اعضای ناتو پیچیده، مخرب، تهدیدآمیز و پرتکرار شده است. دبیر کل ناتو، همچنین مداخله روسیه در انتخابات داخلی آمریکا، حمله نظامی‌علیه اوکراین، حملات سایبری به همسایگان و مجلس آلمان را تأیید و خاطرنشان كرد اعلام رفتارهای بد در صورت مشاهده آن‌ها مهم است. بیانیه مشترکی در بین اعضاء ضمن تأکید مجدد بر مأموریت دفاعی ناتو گفت: این اتحاد مصمم است که در هرزمانی از توانایی‌های گسترده برای جلوگیری، دفاع و مقابله فعال در برابر طیف گسترده تهدیدات سایبری، ازجمله مواردی که به‌عنوان بخشی از کارزارهای ترکیبی انجام می‌شود، مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده کند. استولتنبرگ، خاطرنشان کرد که واکنش‌ها و تمرین‌های نظامی‌فعلی ناتو شامل سناریوهای جنگ سایبری هم می‌شود. وی افزود که این اتحادیه یک مرکز دامنه سایبری در استونی برای نظارت و هماهنگی واکنش‌ها ایجاد کرده است.

اشاره خاص به روسیه و چین

استولتنبرگ اظهار داشت: پاسخ ناتو در برابر حملات سایبریِ تحت حمایت دولت روسیه قوی و محکم خواهد بود. وی، بااین‌حال، خاطرنشان كرد ناتو پذیرای مذاكره در مورد كنترل تسلیحات و كاهش تنش‌ها در اروپا است. ناتو در ادامه بیانیه خود نسبت به رفتارهای قاطعانه چین که معمولاً شامل حملات سایبری و کارزارهای دروغ‌پراکنی است هم هشدار داد.