نقدینگی هزار هزار میلیارد تومانی معلوم نیست کجاست!

نقدینگی هزار هزار میلیارد تومانی معلوم نیست کجاست! بیژن‌عبدی گفت: در حال حاضر نقدینگی به بیش از هزارهزار میلیارد تومان رسیده اما این نقدینگی به صورت مناسب در جامعه توزیع نشده است. این اقتصاددان در گفت‌وگو با سایت تراز تصریح ‌کرد: علی‌رغم ادعای کاهش نرخ سود بانکی از سوی بانک‌ها هنوز شاهد این اتفاق نبوده […]

نقدینگی هزار هزار میلیارد تومانی معلوم نیست کجاست!

بیژن‌عبدی گفت: در حال حاضر نقدینگی به بیش از هزارهزار میلیارد تومان رسیده اما این نقدینگی به صورت مناسب در جامعه توزیع نشده است.

این اقتصاددان در گفت‌وگو با سایت تراز تصریح ‌کرد: علی‌رغم ادعای کاهش نرخ سود بانکی از سوی بانک‌ها هنوز شاهد این اتفاق نبوده و هیچ تسهیلات ارزانی به جامعه تزریق نشده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش سبد هزینه خانوار مانند بهای اجاره خانه و قیمت مواد خوراکی در ماه‌های اخیر، گفت: این هزینه‌ها در دولت یازدهم افزایش زیادی داشته و با میزان سطح عمومی قیمت‌ها یا همان تورم موجود در کشور همخوانی ندارد.

وی افزود: برآورد من این است که افزایش قیمت‌ها در این بخش از هزینه‌های مردم چیزی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد باشد.

عبدی با اشاره به نقدینگی موجود در بازار خاطرنشان ‌کرد: در حال حاضر نقدینگی به بیش از هزارهزار میلیارد تومان رسیده اما این نقدینگی به صورت مناسب در جامعه توزیع نشده است.

وی تصریح‌ کرد: علی‌رغم ادعای کاهش نرخ سود بانکی از سوی بانک‌ها هنوز شاهد این اتفاق نبوده و هیچ تسهیلات ارزانی به جامعه تزریق نشده است.

این استاد دانشگاه تصریح‌ کرد: در بحث جذب سرمایه‌گذاری خارجی تا به امروز فقط ادعا صورت گرفته و در عملکرد و جداول جذب سرمایه‌گذاری خارجی جذب سرمایه خارجی کشور روندی کاهشی داشته و رغبتی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ایجاد نشده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به یک سالگی برجام اظهار کرد: در موضوع برجام هنوز هیچ ظرفیت جدیدی برای اقتصاد کشور ایجاد نشده و در عمل هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده است.

وی ادامه ‌داد: ادامه روند رکود موجود، بسیار محرز بوده و دولت با تثبیت نرخ دلار و کاهش ظاهری نرخ سود بانکی، صرفاً سعی در کنترل سطح عمومی قیمت‌ها داشته است.

عبدی با اشاره به حضور برخی از شرکت‌های خارجی در صنایع مختلف افزود: دادن عنان تولید ملی به شرکت‌های خارجی باعث ضربه به تولید ملی شده و تولیدات ما را به این کشور‌‌ها و شرکت‌های خارجی وابسته می‌کند.

وی با اشاره به تعطیلی برندهای معروف ایرانی مانند ارج در دولت یازدهم، تصریح‌ کرد: دولت می‌توانست حتی با تزریق موردی نقدینگی و حمایت‌های مالی و اعتباری مانع تعطیلی و ورشکستگی برخی از این برند‌‌ها شود. اما متأسفانه به نظر می‌رسد اراده‌ای در دولت برای تقویت تولیدات ملی وجود ندارد.

 

این اقتصاددان در خاتمه با اشاره به صحبت‌های اکبرترکان در گذشته که ایران را فقط در تولید آبگوشت‌بزباش دارای مزیت نسبی دانسته بود، خاطرنشان‌ کرد: متأسفانه عدم‌توجه دولت به تولیدات ملی در راستای این تفکر بوده است و هیچ تلاشی برای ارتقا و افزایش تولیدات ملی دیده نشده است.