چرا پارکینگ‌ها پُر از خودروی ناقص می‌شود؟

عضو اصلی هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان، گفت: تا زمانی که خصوصی‌سازی اتفاق نیفتد، کاری را نمی‌شود انجام داد. مدیران دولتی، مدیران خوبی هم که باشند، زیر نظر دولت هستند و از خودشان اختیار تام در این برهه زمانی ندارند. به گزارش خبرآنلاین،  بهرام طیبی؛ درباره وضعیت تولید و بازار خودرو، اظهار داشت: وقتی شرکت‌های خودروسازی خصوصی […]

عضو اصلی هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان، گفت: تا زمانی که خصوصی‌سازی اتفاق نیفتد، کاری را نمی‌شود انجام داد. مدیران دولتی، مدیران خوبی هم که باشند، زیر نظر دولت هستند و از خودشان اختیار تام در این برهه زمانی ندارند. به گزارش خبرآنلاین،  بهرام طیبی؛ درباره وضعیت تولید و بازار خودرو، اظهار داشت: وقتی شرکت‌های خودروسازی خصوصی باشد، برای آینده شرکت تدبیری را می‌اندیشد که روزبه‌روز رشد کند و خود را با صنعت روز دنیا به‌روز کند و گام‌به‌گام قدم‌ها را برمی‌دارد تا اینکه بتواند خروجی خوبی داشته باشد؛ غیر از این کاری را نمی‌شود، پیش برد. وی افزود: در حال‌حاضر همه اقدامات خودروسازان زیر نظر دولت و نمایندگان مجلس است و تا زمانی که خصوصی‌سازی اتفاق نیفتد، کاری را نمی‌شود انجام داد. مدیران دولتی، مدیران خوبی هم که باشند، زیر نظر دولت هستند و از خودشان اختیار تام در این برهه زمانی ندارند. عضو اصلی هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان، تصریح کرد: یک‌هزار و ۲۰۰ قطعه‌ساز با خودروسازان داخلی کار می‌کنند. من به این نتیجه رسیدم که هر خودروسازی که الان خصوصی است، آن‌ها پیش‌قراول‌تر از خودروسازی‌های دولتی عمل می‌کنند. طیبی؛ عنوان کرد: این صنعت، سرمایه ملی است و ۴۰سال قدمت پشت این کارخانه‌هاست. این هنر نیست که ما بگوییم کیفیت خودروهای داخلی پایین است، پس برویم از چین خودرو بیاوریم. آیا واقعاً خودروهای چینی باکیفیت‌تر از پرشیاست؟ آیا خودروهای چینی باکیفیت‌تر از تیبا است؟ وی متذکر شد: به‌هرحال در قبال این خودروهای داخلی، اکثر خانواده‌ها امرار معاش می‌کنند. چطور صحبت از کیفیت می‌شود، اما سر مال می‌زنیم؟ صحبت از تهیه و خرید خودرو می‌شود، با چراغ موشی دنبال خرید خودرو داخلی می‌رویم. باید این مسائل را بررسی کنیم و یکطرفه قضاوت نکنیم و سر مال نزنیم و دم از کیفیت و بی‌کیفیتی بزنیم. عضو اصلی هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان، گفت: در حال‌حاضر که وفور خودروهای چینی در خیابان‌هاست، خودروسازان ما هم براساس استانداردها تولید می‌کنند. طیبی؛ افزود: ما باید ببینیم کجا زندگی می‌کنیم؟ خودتحریمی ‌بدتر از تحریم‌های خارجی است. متأسفانه در تهیه مواداولیه با این مشکلات، قطعه‌سازان داخلی باید به چه کسی پناه ببرند؟ الان ضرر روی ضرر است. یک خودرویی تولید شده، برای یک یا دو قطعه به کف پارکینگ می‌رود. خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی به کف پارکینگ می‌رود، به دلیل یک قطعه جزیی که ۱۰هزار تومان، ۲۰هزار تومان یا ۵۰هزار تومان یا ۱۰۰ هزار تومان است. وی عنوان کرد: این یک سرمایه ملی است که مصادف می‌شود با تحریم‌ها و تحریم‌های داخلی. وقتی قطعه‌ساز داخلی قطعه را می‌سازد و لنگ یک قطعه الکتریکی است، تحریم‌ها اجازه نمی‌دهد قطعه‌ساز داخلی، کیتالکتریکی را تکمیل و به خودروساز بدهد. به‌طور طبیعی خودرو به کف پارکینگ می‌رود. به این ترتیب، تحت این شرایط سرمایه در خودروسازی به گردش نمی‌افتد. به این ترتیب هم خودروساز زیان می‌کند و هم قطعه‌ساز.