مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حملونقل جادهای، با بیان اینکه مراکز معاینهفنی خودروهای سنگین تحت نظارت سازمان راهداری و حملونقل جادهای فعالیت میکنند، گفت: وقتی کرونا شایع شد، سردارهادیانفر؛ فرمانده پلیس راهور ناجا، برای مدت کوتاهی الزام به دریافت معاینهفنی خودروهای سبک را لغو کرد؛ ولی ما به جهت اهمیت موضوع […]
مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حملونقل جادهای، با بیان اینکه مراکز معاینهفنی خودروهای سنگین تحت نظارت سازمان راهداری و حملونقل جادهای فعالیت میکنند، گفت: وقتی کرونا شایع شد، سردارهادیانفر؛ فرمانده پلیس راهور ناجا، برای مدت کوتاهی الزام به دریافت معاینهفنی خودروهای سبک را لغو کرد؛ ولی ما به جهت اهمیت موضوع و به جهت اینکه روی ایمنی خودروهای سنگین حساسیم، هر چه قدر به ما فشار آوردند تا ما هم معاینهفنی خودروهای سنگین را لغو کنیم، زیربار نرفتیم و اعلام کردیم میبایست همه خودروهای سنگین طبق دوره زمانبندی مشخص شده برای آنها، گواهی معاینهفنی دریافت کنند. به گزارش از مهر، فرهاد صالحیان؛ افزود: ما حدود ۳۵۳ هزار وسیلهنقلیه سنگین (اتوبوس، مینیبوس، کامیون و کامیونت) و ۱۶۷ مرکز معاینهفنی داریم که به جز سه یا چهار مرکز معاینهفنی سنگین وابسته به شهرداریهای تهران و اصفهان، همه این مراکز معاینهفنی خصوصی هستند؛ سالانه دومیلیون معاینهفنی برای ۶۱۰ هزار وسیلهنقلیه صادر میکنیم.
هر ۶ یا ۳ ماه یکبار خودروهای سنگین ملزم به دریافت معاینهفنی هستند
فرهاد صالحیان؛ تصریح کرد: خودروهای سنگینی که عمر آنها زیر ۱۰سال است، هر شش ماه یک بار و خودروهای با عمر بالای ۱۰سال هر سه ماه یکبار برای دریافت این گواهی به مراکز معاینهفنی خودروی سنگین مراجعه میکنند.
از هر ۲ خودرو، یکی در بار اول معاینهفنی رد میشود
وی خاطرنشان کرد: بهطور متوسط در کشور منهای تهران، از هر سه دستگاه خودروی سنگینی که به مراکز معاینهفنی مراجعه میکنند، یک خودرو در بار اول رد میشود؛ در تهران از هر دو خودروی سنگین، یک دستگاه در بار اول رد میشود؛ بیشترین دلیل رد شدن خودروهای سنگین در معاینات فنی، مربوط به مشکلات در سیستم ترمز آنهاست. صالحیان؛ افزود: بسیاری از آیتمها و شاخصها در مراکز معاینهفنی به صورت کاملاً اتوماتیک، ماشینی و مکانیکی انجام میشود و اصلاً مرکز مربوطه، دخل و تصرفی در اندازهگیریها ندارد و نمیتواند تخلف کند؛ چون همه بررسیها، رمزنگاری شده و عیناً در سیستم مربوطه ثبت میشود.
آیتمهایی که در مراکز معاینهفنی به صورت چشمی کنترل میشود
وی تأکید کرد: اصلاً امکان ندارد مالک خودروی سنگینی بتواند پولی بدهد و گواهی معاینهفنی از مراکز دریافت کند؛ چهار نوع تست انجام میشود؛ یکی آزمونهای ظاهری است که ممکن است اتوبوس یا کامیونی بتواند به تخلف از آن عبور کند؛ مثلاً مسؤول فنی چک میکند که شیشهشوی، برف پاککن یا سیستم روشنایی خودروی سنگین سالم است یا خراب؛ یا اینکه کشندهای تغییر کاربری غیرمجاز داده و از بونکر (حمل سیمان و بتن) به اتاق حمل بار تجاری تغییر شکل داده باشد؛ یا اینکه شیشه آن شکسته یا سالم باشد؛ عاج لاستیک چند درصد باشد؛ باک و سپر دِفرمه باشد یا نه؛ چنین آیتمهایی را مسؤول فنی مرکز معاینهفنی به صورت ظاهری چک میکند. این مقام مسؤول در سازمان راهداری و حملونقل جادهای، یادآور شد: البته در همه این موارد مذکور، ما در مراکز معاینهفنی دوربین ثبت بررسی داریم و به صورت برخط آن را رصد میکنیم.
چه مواردی در مراکز معاینهفنی به صورت سیستمی بررسی میشود؟
صالحیان؛ گفت: اما بررسی مواردی چون آزمایش نیروی ترمز چرخها، اندازهگیری وزن دینامیکی و استاتیکی چرخها (اینکه خودرو در هنگام ترمز به چپ یا راست کشیده شود)، آزمایش شتاب ترمزگیری پایه محورهای خودرو، آزمایش عدم توازن نیروی ترمز محورها، آزمایش شتاب ترمزدستی، آزمایش لغزش جانبی چرخها (جلوبندی خودرو)، اندازهگیری دور موتور، اندازهگیری کدری حاصل از دوده و… به صورت کاملاً مکانیکی و سیتسمی انجام میشود، رمزنگاری شده، امکان دخل و تصرف مرکز در آنها نیست و اینکه میگویند هر خودرویی میتواند به راحتی گواهی معاینهفنی دریافت کند، امکان ندارد. مدیرکل ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حملونقل جادهای، گفت: ایرادات ظاهری را علاوه بر اینکه در زمان معاینهفنی چک میکنند، مدیر فنی شرکتهای حملونقل باری یا مسافری در هنگام صدور بارنامه (باری کامیونها) یا صورت وضعیت (برای اتوبوسها) بار دیگر بررسی و کنترل میکند.
اتوبوس خبرنگاران صورتوضعیت نداشت و به سامانه سپهتن متصل نشده بود
وی درباره اتوبوس خبرنگاران، اظهار کرد: اگر برای اتوبوس سانحه دیده خبرنگاران، قبل از انجام سفر، صورت وضعیت صادر میشد، حتماً مدیر فنی شرکت حملونقلی آن را چک میکرد و به سامانه سپهتن کدرهگیری داده میشد؛ ما هم در سازمان راهداری میتوانستیم آن را پایش کنیم. در حالحاضر سفرهای بینشهری با حملونقل عمومی را هم در سازمان راهداری هم در ادارات کل راهوشهرسازی استانها و هم در شرکتهای حملونقلی پایش و کنترل میکنیم. به گفته صالحیان؛ در صورت وضعیت اتوبوسهای مسافری، مبدأ، مقصد و مسیری که اتوبوس از آن عبور میکند، ذکر شده است.
ریتاردر اتوبوس خبرنگاران درست کار نمیکرد
وی خاطرنشان کرد: اتوبوس خبرنگاران معاینهفنی داشته و سه ماه از اعتبار آن باقی مانده بود؛ پلیس در کروکی اولیه اعلام کرد که اتوبوس خبرنگاران نقص فنی نداشته است؛ بعد کروکی اصلاحی داد و چرخها را باز کردند و گفتند ریتاردر (قطعهای که از قفل شدن ترمز ABS خودروهای سنگین جلوگیری میکند) درست کار نمی کرده است؛ اما اگر صورت وضعیت میگرفت، ما این نقصها را کنترل میکردیم؛ ۲۲ آیتم است که مدیر فنی شرکتهای حملونقل مسافری قبل از هر بار اعزام، چک لیست مربوطه را بررسی و نقصهای آن را اعلام میکند که شامل سیستم سرمایشی یا گرمایشی اتوبوس، لاستیکها، سالم بودن شیشهها، برفپاککنها و… است.
انتقادات از وضعیت اتوبوس خبرنگاران نتیجه داد
خوداظهاری وضعیت اتوبوس هم به سایر کنترلها اضافه شد
مدیرکل ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حملونقل جادهای بیان کرد: ممکن است برخی رانندگان «لاستیک نو» قرض کرده و با آن گواهی معاینهفنی دریافت کنند؛ اما بعد از دریافت گواهی مربوطه، مجدداً لاستیک قبلی را نصب کنند؛ اما شرکتهای حملونقلی یک مدیر فنی دارند که باید پیش از هر سفری، چک لیست را پُر کنند؛ بهزودی هم قرار است به شرکتهای حملونقلی ابلاغ کنیم تا راننده قبل از هر سفری، خوداظهاری درباره وضعیت خودرو داشته و باید وضعیت لاستیک و ترمز و آیتمهای دیگر را اعلام کند؛ در صورت اینکه خوداظهاریها واقعی نباشد، با راننده برخورد خواهیم کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.