در سالهای اخیر افزایش قیمت خودروی صفر کیلومتر، تبدیل به یکی از معضلات بازار در ایران شده است. دلیل تفاوت بازار خودرو در ایران با دیگر کشورها، نگاه مردم به خودرو است. در ایران ماشین یک کالای سرمایهای است و قیمتهای عجیب و غریب، هر روز خریداران را با یک شوک جدید روبرو میکند. اما […]
در سالهای اخیر افزایش قیمت خودروی صفر کیلومتر، تبدیل به یکی از معضلات بازار در ایران شده است. دلیل تفاوت بازار خودرو در ایران با دیگر کشورها، نگاه مردم به خودرو است. در ایران ماشین یک کالای سرمایهای است و قیمتهای عجیب و غریب، هر روز خریداران را با یک شوک جدید روبرو میکند. اما از اواخر سال ۱۳۹۹، تغییراتی مثبت در قیمت خودروهای صفر دیده شد. به گزارش باشگاه خبرنگارانجوان، تغییر دولت در آمریکا و زمزمه از میان برداشته شدن تحریمها، باعث تکان بازار ارز و تغییر قیمتها در بازار خودروی ایران شد. این موضوع خیلی به مذاق خودروسازان داخلی خوش نیامد. اما واقعیت این است که با کم شدن قیمت خودروهای وارداتی، بازار خودروهای صفر ایرانی تحتتأثیر قرار خواهد گرفت.
دلایل افزایش قیمت خودروهای صفر داخلی
برای مردم بالا رفتن قیمت خودروهای وارداتی به دلیل افزایش قیمت ارز و مشکلات مختلف تعرفه واردات خودرو، تا حدودی قابل هضم است. اما مردم به هیچوجه افزایش غیرمنطقی قیمت خودروهای داخلی را برنمیتابند. خودروسازان دلایل بسیار زیادی از جمله گران شدن قطعات خودرو، بالا رفتن تعرفه واردات قطعات خارجی لازم در ساخت خودرو، و بالا رفتن تورم را دلایلی برای افزایش قیمت خودروهای خود اعلام کردهاند. از طرف دیگر، قطعهسازان نیز معتقدند با افزایش قیمت فلزاتی ماند فولاد، دیگر امکان تولید قطعات با قیمت پایین وجود ندارد. اگر به بازار خودرو و قیمت خودرو صفر نگاهی بیندازیم، عدد و رقمهای عجیب و غریبی را خواهیم دید. در بازار خودروهای داخلی، قیمت خودروهای صفر که پیش از این امکان خرید آن برای عموم مردم فراهم بود، حالا به سقفی عجیب رسیده است. این افزایش قیمت دلایل بسیار زیادی دارد که بازار خودروی ایران را مانند یک تودر توی غیرقابل خروج نشان داده است. بالا بودن قیمت خودروهای وارداتی، باعث شده که خودروسازان وطنی برای ماندن در حاشیه امن بازار خودرو، چارهای جز افزایش قیمت نداشته باشند. این روند هیچ ربطی به میزان عرضه و تقاضای خودرو ندارد. که البته در این میان آن کسی که ضرر میکند، مخاطب بازار خودرو است که هر روز توان کمتری برای خرید خودرو پیدا میکند.
مردم چه انتخابی دارند؟
واقعیت این جاست که افت کیفیت ساخت خودروهای داخلی، باعث شده که مردم به سمت خودروهای کارکرده خارجی و یا خودروهای صفر چینی بروند. وقتی با مبلغی مشابه میتوان خودرویی صفر چینی با ظاهر قابلقبول و امکانات بیشتر خرید، چه منطقی برای خرید خودروی کم کیفیت داخلی وجود دارد؟ بهعلاوه، خودروسازان وطنی، به جای نزدیک شدن به استانداردهای روز دنیا، هر روز از آن فاصله میگیرند. تنها قیمت خودرو است که افزایش مییابد نه کیفیت آن. نتیجه این اتفاق، دور شدن مردم از خودروهای داخلی و بیاعتمادی به تولیدات وطنی است. حتی در بسیاری موارد مردم به مونتاژهای داخلی هم اعتماد ندارند. در بسیاری موارد، سازندگان وطنی برای کم کردن هزینه تولید، بسیاری از آپشنها را کم میکنند. در بعضی موارد از متریال استفاده شده کم میگذارند. این عوامل باعث میشود که مردم برای مثال سراتو کیا در مدلهای کارکرده را به سراتو آپشنال سفر سایپا ترجیح دهند. خودرویی که حتی سیستم کنترل پایداری که آپشنی ثابت در خودروهای خارجی است را ندارد!
کلام آخر
شاید بتوان امیدوار بود که با از بین رفتن تحریمها، پولهای بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر آزاد شده و وارد چرخه اقتصاد بیمار کشورمان شود. در این صورت، میتوان به بحث واردات خودرو نیز امیدوار شد. واردات خودرو در سطح کلان، و با قیمتهای مناسبتر، تولیدکنندگان داخلی را وادار به کاهش قیمت خودروهای خود میکند. در واقع با تسهیل واردات، قیمت تمام شده خودرو برای تولیدکننده هم کاهش خواهد یافت. در نتیجه شاید در ادامه روند این داستان، بتوان به کاهش قیمت خودروهای صفر در بازار خودروی ایران امیدوار بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.