عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد یکی از چالشهای کشور؛ بلااستفاده ماندن بخش زیادی از ظرفیت حملونقل ریلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: بلااستفاده ماندن بخش زیادی از ظرفیت حملونقل ریلی و خامفروشی از چالشهای کشور است. به گزارش مناقصهمزایده، سعید جلیلی؛ در نشست ارائه طرح «شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری» باهدف توضیح […]
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد
یکی از چالشهای کشور؛ بلااستفاده ماندن بخش زیادی از ظرفیت حملونقل ریلی
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: بلااستفاده ماندن بخش زیادی از ظرفیت حملونقل ریلی و خامفروشی از چالشهای کشور است. به گزارش مناقصهمزایده، سعید جلیلی؛ در نشست ارائه طرح «شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری» باهدف توضیح نحوه ایجاد سیستم یکپارچه حملونقل به منظور مقابله با چالشهای مدیریت زنجیره ارزش کشور برگزار شد، با بیان اینکه بسیاری از صادرات به کشورهای همسایه از طریق خطوط حملونقلی ایران صورت میگیرد، تکمیل زنجیره ارزش این محصولات و همچنین مواداولیه تولید داخل را یکی از ضرورتهای کشور برشمرد و گفت: با توجه به ظرفیتهای بالفعلی که در کشور وجود دارد، در زمینه تولید برخی محصولات و صادرات آن به کشورهای همسایه، میتوان به قطب منطقه تبدیل شود. جلیلی؛ با بیان اینکه بلااستفاده ماندن بخش زیادی از ظرفیت حملونقل ریلی و همچنین خامفروشی از چالشهای کشور است، اجرای عملیاتی طرح شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری را منوط به تعیین چشمانداز و تعیین اولویتهای فرآوری و صادرات دانست و اظهار داشت: پیش از اجرای کامل این طرح باید ابتدا الگوی محدودی از آن در یک یا چند زنجیره فرآوری و ترابری عملیاتی شود تا با بررسی نتایج و میزان استقبال بخشخصوصی، برای گامهای بعدی قدم برداشت. در ابتدای این جلسه، محمد تمنایی؛ از دانشگاه صنعتی اصفهان، با اشاره به حجم بالای صادرات موادخام در کشور، میزان صادرات محصولات نهایی و فرآوری شده ایران را مطابق آمار سازمان تجارت جهانی کمتر از پنج درصد از کل صادرات برشمرد و خاطرنشان کرد: میانگین جهانی صادرات محصولات نهایی و فرآوری شده بیش از ۵۰ درصد از کل صادرات است. تمنایی؛ با اشاره به سهم پایین صنایع بالادستی از اشتغال کشور، حرکت صنعت جهانی را به سمت مشارکت در صنایع پاییندست دانست و اظهار داشت: میزان زیادی از یارانه انرژی کشور در جهت رشد صنایع مادر تخصیص مییابد اما متأسفانه بیش از ۹۰ درصد صادرات در ایران مربوط به مواداولیه و خام است. وی در ادامه با مقایسه بهرهوری ناوگان حملونقل در کشورهای مختلف، جایگاه ایران در تخصیص ظرفیت شبکه ریلی به افزایش ارزشافزوده را نامطلوب خواند و تصریح کرد: مطابق طرح شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری، طراحی و تکمیل کریدورهای حملونقلی باید با توجه به توسعه صنایع پاییندستی و مزیتهای نسبی کشور صورت بگیرد. این بدان معناست که هر «زنجیره فرآوری و ترابری»، از مبدأ تولید مواداولیه به مقصد صادراتی محصول نهایی طراحی شده و واحدهای صنعتی پاییندستی در مسیر کریدور حملونقلی به تکمیل زنجیره ارزشافزوده محصول خواهند پرداخت. تمنایی؛ نبود ارتباط نظاممند میان اولویتهای توسعه شبکه حملونقل و اولویتهای توسعه صنایع پاییندستی را از جمله اهداف طرح یکپارچه فرآوری و ترابری خواند و گفت: این طرح در سه سطح دولت، مدیران اجرایی طرح و متولیان صنایع پاییندستی به همراه شرکتهای حملونقل ریلی طراحی شده است که با ایجاد سامانههای اطلاعاتی و زنجیرههای فرآوری و ترابری، به تنظیم روابط میان صنایع بالادستی و پاییندستی به منظور افزایش مشارکت ایران در صنعت جهانی خواهد پرداخت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.