بازپس‌گیری یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان وام مدیران بیمه مرکزی

همتی خبر داد بازپس‌گیری یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان وام مدیران بیمه مرکزی مسعود طاهری- دیروز نشست خبری عبدالناصرهمتی، رییس کل بیمه مرکزی برگزار شد. همتی در این نشست از آینده پیش رو صنعت بیمه، اهداف بیمه مرکزی، دریافت حقوق‌های نجومی و واکنش این نهاد بزرگ به این موضوع گفت. رییس کل بیمه مرکزی […]

همتی خبر داد

بازپس‌گیری یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان وام مدیران بیمه مرکزی

مسعود طاهری- دیروز نشست خبری عبدالناصرهمتی، رییس کل بیمه مرکزی برگزار شد. همتی در این نشست از آینده پیش رو صنعت بیمه، اهداف بیمه مرکزی، دریافت حقوق‌های نجومی و واکنش این نهاد بزرگ به این موضوع گفت. رییس کل بیمه مرکزی ایران از بازپس‌گیری یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان وام کلان دریافتی توسط مدیران بیمه مرکزی خبر داد و نسبت به رقابت‌های مکارانه و ناسالم در صنعت بیمه هشدار داد.

به گزارش خبرنگار مناقصه مزایده،عبدالناصرهمتی درباره آخرین وضعیت بازپرداخت وام‌های کلان دریافتی توسط برخی مدیران بانکی و بیمه‌ای گفت: حق خود نمی‌دانند که فراتر از آن‌چه مقام معظم رهبری در این باره فرمودند چیزی بگویند و نه فکر می‌کنند که چیزی بیش‌تر از آن هم وجود داشته باشد.

رییس کل بیمه مرکزی ایران با بیان این‌که همه قبول داریم که این‌گونه وام‌ها و دریافتی‌ها غیرقابل قبول است، افزود: این نظر شخصی بنده است که اعضای هیأت مدیره و هیأت عامل بانک‌ها نباید وامی بگیرند و این وام‌ها باید به‌کارکنان داده شود. ۱۰ سال در سیستم بانکی فعالیت کردم و براساس آیین‌نامه‌ها این حق من بود که وام دریافت کنم اما نگرفتم و این اعتقاد را دارم که نباید چنین وام‌هایی دریافت شود.

وی با اشاره به این‌که براساس ضوابط یکسری وام‌ها و حقوق در بانک‌ها و بیمه‌ها می‌توانست پرداخت شود، تصریح کرد: بخشی از این دریافتی‌ها بر اساس مقررات قانونی بود، اما بخشی براساس برداشت‌های اشتباه، غیرقانونی بوده است. در بیمه مرکزی نیز پرداختی وام‌ها براساس همین برداشت‌های اشتباه صورت گرفته بود.

رییس کل بیمه مرکزی ایران به آیین‌نامه سال ۸۸ در بیمه مرکزی اشاره کرد که براساس آن که توسط رییس کل، مدیران دولتی، نماینده سازمان مدیریت و وزارت اقتصاد تأیید شده است، ۴۰ برابر حقوق مکفی توسط مدیران بیمه مرکزی و ۴۵ برابر آن توسط رییس کل بیمه مرکزی به صورت وام ضروری قابل دریافت است و سقفی برای آن مشخص نشده، اما برای کارکنان سقف مشخص شده است. از سوی دیگر، براساس بند هـ ماده ۵ قانون برنامه پنجم توسعه فوق‌العاده خاص برای مشاغل تخصصی اعمال شد. در ابتدا همه تصور می‌کردند که جزو حقوق ثابت است، ولی دیوان محاسبات و سازمان مدیریت اعلام کردند که نیست و بنا براین از حکم خارج شد.

همتی تصریح کرد: معتقدم که این برداشت‌ها خلاف بوده بنابراین در تاریخ ۱۰ خرداد امسال طی نامه‌ای به امور مالی بیمه مرکزی اعلام کردم وام‌های ۴۵ برابری ضروری پرداختی و اتومبیل باید تسویه شود بنابراین اعضای هیأت عامل که از این وام استفاده کرده بودند و این وام‌ها را بازپرداخت کردند و در مجموع یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان بازپس گرفته شد. اضافه‌کاری‌های شب عید به سال ۹۵ بازگشت خورد و تمام وام‌هایی که از این حیث بود از ۹۴ تاکنون همه برگردانده شد.

وی با بیان این‌که هیأت مدیره نباید از این گونه وام‌ها استفاده کند و فقط اگر بسیار ضروری باشد، باید استفاده نمایند، تصریح کرد: وام ۵۰۰ میلیون تومانی وام ضروری نیست؛ باید به آن شک کرد.

رییس کل بیمه مرکزی ایران در پاسخ به این سؤال که اگر افرادی که در بیمه مرکزی از این نوع وام‌ها استفاده کرده‌اند آن‌ها را بازپرداخت نکنند چه برخوردی با آن‌ها خواهد شد، گفت: اگر بازپرداخت نشود، برکنار خواهند شد دو نفر از آقایان برای بازپرداخت با کسری مواجه بودند که چک ارایه کردند اما از نظر بنده، پرداخت شده محسوب می‌شود. پیگیری این موضوع جزو وظایف بنده بود که انجام دادم و امیدوارم که حاشیه‌ها در صنعت بیمه به حداقل برسد.

همتی نسبت به رقابت‌های مکارانه و ناسالم در صنعت بیمه هشدار داد و گفت: رقابت فنی به نفع صنعت بیمه است اما در رشته‌های درمان، آتش‌سوزی، باربری، مسؤولیت شرکت‌های بیمه رقابت‌های ناسالم دارند.

رییس شورای عالی صنعت بیمه رشد حق بیمه در سه ماهه ابتدای امسال را نزدیک به ۲۰ درصد اعلام کردیم، افزود: پیش‌بینی می‌شود رشد حق بیمه تا پایان سال حدود همین رقم باشد

وی با اظهار امیدواری نسبت به این‌که ضریب نفوذ بیمه در کشور از دو رد شود، گفت: آخرین رقم ضریب نفوذ بیمه رقم ۱٫۲ در پایان سال ۹۳ را نشان می‌دهد اما بعید است که در سال ۹۴ از رقم رد شده باشیم. در منطقه منا ضریب نفوذ بیمه قدری از میانگین رد شده است. ولی میانگین جهانی آن نزدیک ۶٫۵درصد است که خیلی پایین محسوب می‌شود.

همتی از رشد ۳۲ درصدی خسارت پرداختی در صنعت بیمه طی ۳ ماه ابتدای امسال خبر داد و گفت: در این مدت ۶٫۹ میلیون فقره خسارت پرداخت شده که نسبت خسارت به حق بیمه نیز به ۶۲٫۵ درصد که رقم زیادی است، رسیده است.

رییس کل بیمه مرکزی ایران افزود: سهم بیمه شخص ثالث، زندگی و درمان بالا‌ترین میزان سهم در صنعت بیمه را به خود اختصاص داده به‌طوری که ۷۴ درصد در ۳ ماه ابتدای امسال بوده است سهم دولتی‌ها ۳۲ درصد بازار و غیردولتی‌ها ۶۸ درصد بازار بوده است.

وی درباره مدیریت شرکت‌های اصل چهل‌و‌چهارمی بیمه نیز گفت: وقتی دولت مدیری را تعیین می‌کند، به نظر من این شرکت، خصوصی نیست بنابراین امیدواریم که به زودی به دوره انتقال در بخش مدیریت صنعت بیمه هم برسیم.

 

همتی گفت: در حال حاضر ۱۲ درصد پرتفوی بیمه مربوط به بیمه زندگی است و از این رقم ۷۰ درصد بیمه اندوختگی است، یعنی ۸ درصد کل پرتفوی صنعت بیمه، بیمه زندگی پس اندازی است.