کولر خودرو جذابترین سیستم رفاهی که در فصل گرما سرنشینان را از گزند گرمای طاقتفرسا کلانشهرها در امان نگه میدارد. تصورات اشتباه رایج فراوانی میان مالکان خودروها درخصوص استفاده از سیستم کولر وجود دارد. به گزارش مناقصهمزایده، بارزترین نوع دیدگاه اشتباه، افزایش چندبرابری مصرف سوخت خودرو در زمان روشن کردن سیستم تهویه است. از آنجایی […]
کولر خودرو جذابترین سیستم رفاهی که در فصل گرما سرنشینان را از گزند گرمای طاقتفرسا کلانشهرها در امان نگه میدارد. تصورات اشتباه رایج فراوانی میان مالکان خودروها درخصوص استفاده از سیستم کولر وجود دارد. به گزارش مناقصهمزایده، بارزترین نوع دیدگاه اشتباه، افزایش چندبرابری مصرف سوخت خودرو در زمان روشن کردن سیستم تهویه است. از آنجایی که خودروسازان در زمان تحویل محصول به مشتری آموزشهای لازم نگهداری را ارائه نمیدهند، مالکان خودروها نیز به دفترچه راهنما برای افزایش اطلاعات مراجعه نمیکنند. با این تفاسیر در این گزارش به بررسی نگهداری اصولی سیستم کولر و شیوه بهینه روشن کردن آن خواهیم پرداخت.
آمادهسازی کولر برای فصل گرما
کولر در سیستم تهویه مطبوع پیچیدهترین و هوشمندترین بخش شناخته میشود، این سیستم از قطعات مختلف مانند حسگرها، عملگرها، کمپرسور، خشک کن، رادیاتور، فن دمنده کابین، فن، فیلتر هوای کابین و… خودرو تشکیل شده است. با شروع فصل گرما مالکان ابتدا بهتر است به بررسی میزان سطح گاز سیستم کولر خودرو پرداخته و در صورت نیاز آن را شارژ کنند. پس از آن اجزایی مانند عملگرها، کمپرسور، خشک کن، رادیاتور، فن دمنده کابین را از نظر صحت عملکردی باید مورد بررسی قرار دهند. از آن جایی که با فعالسازی سیستم تهویه مطبوع گردش هوای ورودی در داخل کابین ایجاد میشود، نیاز هست برای پیشگیری از ورود هر نوع آلاینده، ریزگرد، باکتری موجود در هوا به داخل کابین خودرو و افزایش سلامت سرنشینان، فیلتر هوای کابین خودرو تعویض شود. با این اقدامات کولر خودرو آمادگی لازم برای استفاده در فصل گرم سال را داشته و میتواند آسایش سرنشینان در زمان استفاده از خودرو را فراهم کند. با فعالسازی سیستم کولر حدود ۱۰درصد مصرف سوخت خودرو افزایش پیدا میکند. در خودروهای مجهز به پیشرانه چهارسیلندر مقدار افزایش استهلاک به میزان مقدار افزایش مصرف سوخت هست، اما در پیشرانههای با حجم و سیلندر بیشتر میزان استهلاک کمتر است
کولر را اصولی فعال کنید
کولر پُرکاربردترین بخش سیستم تهویه مطبوع هست که به شیوه الکتریکی و مکانیکی عمل میکند. در زمان فعالسازی سیستم کولر نیروی لازم برای حرکت کمپرسور را به وسیله تسمه از پیشرانه دریافت میکند. در این حالت بسته به نوع کمپرسور کولر فشاری معادل ۱۵۰ تا ۳۵۰ psi به پیشرانه خودرو وارد میشود. با فعالسازی سیستم کولر حدود ۱۰درصد مصرف سوخت خودرو افزایش پیدا میکند. در خودروهای مجهز به پیشرانه چهارسیلندر مقدار افزایش استهلاک به میزان مقدار افزایش مصرف سوخت هست، اما در پیشرانههای با حجم و سیلندر بیشتر میزان استهلاک کمتر است. این استهلاک در بخش مکانیکی به خودرو تحمیل میشود، اما در بخش الکتریکی نیز بار اضافی به سیستم وارد میشود. به بیانی بهتر با روشن کردن کولر خودرو مگنت کمپرسور، فن دمنده کابین و فن سیستم خنککاری به مدارالکتریکی وارد میشود. مجموعه این سیستمها سبب تحت فشار قرار گرفتن آلترناتور(دینام) برای تأمین جریان بیشتر الکتریکی و بالا رفتن دمای باتری به دلیل افزایش فعلوانفعالات شیمایی میشود، در نتیجه عمر مفید این قطعه نیز با کاهش همراه خواهد شد. در اینجا دریافتیم که فعالسازی کولر در خودروها فشار مضاعف الکتریکی و مکانیکی به خودرو وارد میکند، بنابراین برای کاهش میزان استهلاک وارد شده به خودرو و پیشیگیری از خرابیهای زود هنگام، بهتر است در زمان توقف خودرو با دور موتور پایین اقدام به روشن کردن این سیستم کنید. زیرا در زمان حرکت با فعالسازی کولر، احتمال پارگی تسمه، گیرپاژ کردن کمپرسور و خرابی موتور را فراهم میسازید. یکی از مشکلات متداول سیستم کولر که در فصل گرما نمایان میشود، شنیدن صدای اضافی در خودرو است. ایجاد صدا اضافی در خودرو زمان فعالسازی کولر خودرو، به دو منشأ اصلی داخل کابین و محفظه موتور تقسیم میشود. عمدتاً به دلیل کیفیت پایین قطعات، صدای اضافی تولید شده در محفظه موتور بیشتر رخ میدهد.
کولر را عیبیابی کنید
یکی از مشکلات متداول سیستم کولر که در فصل گرما نمایان میشود، شنیدن صدای اضافی در خودرو است. ایجاد صدای اضافی در خودرو زمان فعالسازی کولر خودرو، به دو منشأ اصلی داخل کابین و محفظه موتور تقسیم میشود. عمدتاً به دلیل کیفیت پایین قطعات، صدای اضافی تولید شده در محفظه موتور بیشتر رخ میدهد که دلایلی از جمله معیوب بودن، فرسودگی و شل بودن تسمه، شل بودن تکیهگاه، معیوب بودن یاتاقانهای کمپرسور و خرابی فن سیستم خنککاری نیز در خودرو به وجود میآید. اما به ندرت پیش میآید که صدا در کابین ایجاد شود که در این صورت نیز منشأ آن به معیوب بودن فن دمنده داخل کابین و خرابی دریچهها مربوط میشود.
منشأ بو بد در زمان روشن کردن کولر چیست؟
برای عملکرد درست کولر هوای تازه توسط سیستم تهویه مطبوع به کابین باید وارد شود، هوا پیش از ورود به کابین باید عاری از هر نوع ذرات معلق اضافه، ریزگرد و… باشد. بنابراین فیلتر هوای کابین خودرو وظیفه دارد تاز از ورود موارد مذکور در هوا به کابین پیشگیری کند. فیلتر هوای کابین عمر محدود داشته و پس از مدتی اگر از سوی مالک خودرو تعویض نشود، در زمان فعالسازی کولر بوی نامطبوع کابین را در بر خواهد گرفت. البته این حالت زمانی رخ خواهد داد که گردش هوای داخل کابین روی حالت وضعیت ورود هوا بیرون تنظیم شده باشد. در فصل گرما توصیه میشود در زمان استفاده طولانی مدت از کولر خودرو هر یک ساعت به مدت ۲۰ دقیقه وضعیت گردش هوا بیرون را انتخاب کنید. این شیوه مانع از کاهش مقدار اکسیژن داخل کابین شده و سرعت خنککاری سیستم تهویه مطبوع نیز افزایش خواهد یافت. باتوجه به شیوع ویروس کرونا توصیه میشود از تنظیم دریچه کولر برای پرتاب باد مستقیم به صورت سرنشینان پرهیز شود. البته گاهی به دلیل استفاده بیش از حد حالت گردش هوای کابین گرفتگی در مجاری هوا ایجاد خواهد شد، این حالت منجربه عدم خنککاری بهینه و گرفتگی کانالهای کولر در کابین خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.