امضای ۳۴۰ قرارداد BOT با سرمایه‌گذاری ۱۷ هزار میلیارد تومان در بنادر کشور

معاون وزیر راه خبر داد؛ امضای ۳۴۰ قرارداد BOT با سرمایه‌گذاری ۱۷ هزار میلیارد تومان در بنادر کشور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه ناوگان کشتیرانی کانتینری امروز به دنبال استفاده از کشتی‌های بزرگ است و لذا بنادری در گردونه کشتی‌های کانتینری قرار می‌گیرند که قابلیت پذیرش کشتی‌های بزرگ را داشته باشند، […]

معاون وزیر راه خبر داد؛

امضای ۳۴۰ قرارداد BOT با سرمایه‌گذاری ۱۷ هزار میلیارد تومان در بنادر کشور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه ناوگان کشتیرانی کانتینری امروز به دنبال استفاده از کشتی‌های بزرگ است و لذا بنادری در گردونه کشتی‌های کانتینری قرار می‌گیرند که قابلیت پذیرش کشتی‌های بزرگ را داشته باشند، گفت: در این راستا ۳۴۰ قرارداد BOT با سرمایه‌گذاری ۱۷ هزار میلیاردتومان در بنادر کشور امضاء شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمد راستاد؛ در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه‌وشهرسازی، گفت: تجهیزاتی که امروز به بهره‌برداری رسید از نظر راهبردی تجهیزات بسیار مهمی ‌برای حوزه دریای کشور محسوب می‌شوند. وی ادامه داد: سه پست اسکله نفتی برای پهلودهی نفتکش‌ها در بندر شهیدرجایی به رسید و با ۳۱ هزار پس‌کرانه برای پذیرش کشتی‌های کانتینری تا ۱۸ هزار TEU آماده پهلوگیری است. وی افزود: بعد از ۵۰ سال ناوگان لایروب خریداری و نوسازی می‌شود. این دو فروند کشتی لایروب مدرن‌ترین ناوگان لایروبی دنیا بوده که یک فروند آن برای لایروبی پای اسکله‌های بندر چابهار و دیگری برای بندر بوشهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو فروند لایروب از رسوب‌گذاری اسکله جلوگیری کرده و از مهم‌ترین تأسیسات حوزه دریایی است. راستاد؛ ادامه داد: با بهره‌برداری از این پروژه دریایی و بندری می‌توان اعماق کانال‌های ورودی دریایی بنادر کشور را علاوه بر ‌افزایش، به واسطه رسوب‌گذاری برای پذیرش کشتی‌های بزرگ‌تر حفظ کرد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، ادامه داد: سه پست اسکله نفتی برای پهلودهی به کشتی‌های نفتکشدر بندر شهیدرجایی به بهره‌برداری رسید در مجاورت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس قرار دارد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اهمیت تجهیزات بندر شهیدرجایی عنوان کرد: امروز ۳۱ هکتار پسکرانه در اسکله شهیدرجایی وجود دارد که امکان پهلوگیری کشتی‌ها تا ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU را دارد. راستاد؛ درخصوص اهمیت یک پست اسکله با ۳۱ هکتار پسکرانه در پایانه کانتینری بندرشهیدرجایی، نیز گفت: این اسکله نیز در همین راستا و برای حفظ رقابت‌پذیری و قابلیت پذیرش کشتی‌های با ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU که تمامی‌مراحل آن از طراحی تا اجراء در داخل کشور انجام شده، منجر به ارتقای جایگاه کشور در بنادر کانتینری خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: ۳۴۰ قرارداد BOT اشتغال ۳۲ هزار نفر و سرمایه‌گذاری ۱۷ هزار میلیاردتومان در بنادر به امضاء رسیده است. برخی از آنها شامل سرمایه‌گذاری در ساخت انبارهای چند منظوره نگهداری کالا در بندر امام و کارخانه ساخت کنستانتره صنایع‌معدنی در بندر امیرآباد می‌شود که آغاز حرکت بنادر به سمت بنادر نسل سوم است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، با بیان اینکه از نظر تجهیز بنادر نیز گام‌های بزرگی برداشته‌ایم، تصریح کرد: سفارش ساخت ۸۳ فروند انواع ناوگان مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی به سازندگان داخلی در تاریخ صنایع دریایی کشور بی‌نظیر است و با این کار زنجیره تولید صنایع در کشور فعال می‌شود. وی افزود: ۱۶ پروژه بندری و دریایی با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد تومان و اشتغال ۷۵۰ نفر به بهره‌برداری ‌رسید. راستاد گفت: علی‌رغم تحریم‌ها و کرونا، لحظه‌ای ورود و خروج کشتی‌ها و تخلیه و بارگیری آنها متوقف نشد. محمد اسلامی؛ ‌وزیر راه‌وشهرسازی، نیز با اشاره به اینکه ظرفیت بنادر ما در سال ۹۲ رقم ۱۸۰ میلیون تن بود که امروز به ۲۸۵ میلیون تن رسیده است، گفت: بنادر ما به سمت بنادر نسل سوم تجهیز شده است و ظرفیت پهلوگیری، بارگیری و تخلیه را با مکانیزاسیونی که داشته‌ایم به حداقل کاهش دادیم به‌گونه‌ای که قبلاً اگر کشتی‌ها برای تخلیه کالاهای اساسی دو هفته در لنگرگاه معطل می‌ماندند الان به شش تا هفت روز کاهش یافته است. وزیر راه‌وشهرسازی، ادامه داد: از دیگر اقداماتی که در بنادر داشته‌ایم ایجاد صنایع در محوطه‌های بندری بوده که به افزایش ترانزیت، تخلیه و بارگیری کمک می‌کند. ۱۷ هزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری در این خصوص در بنادر داشته‌ایم که ۱۴ هزار میلیارد تومان آن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاده است.