چند روزی میشود که به دلیل افزایش آمار مبتلا به کرونا، بسیاری از مراکز تعطیل شدهاند، از بازار بزرگ تهران گرفته تا مراکز خرید و فروش خودرو! یعنی به دنبال قرمز شدن کرونا، مراکز خرید و فروش خودرو تعطیل شدهاند و این مراکز نیز در این روزها اجازه فعالیت ندارند. اما طبق مشاهدات میدانی ما، […]
چند روزی میشود که به دلیل افزایش آمار مبتلا به کرونا، بسیاری از مراکز تعطیل شدهاند، از بازار بزرگ تهران گرفته تا مراکز خرید و فروش خودرو! یعنی به دنبال قرمز شدن کرونا، مراکز خرید و فروش خودرو تعطیل شدهاند و این مراکز نیز در این روزها اجازه فعالیت ندارند. اما طبق مشاهدات میدانی ما، این مراکز نهتنها تعطیل نیستند، بلکه آزادانه به فعالیت خود ادامه میدهند. به گزارش از باشگاه خبرنگارانجوان، سَری به یکی از این مراکز خرید و فروش خودرو زدهایم، آنچه مشاهده کردهایم، حضور تعداد زیادی دلال برای فروش انواع خودرو بود، از پیکان گرفته تا بنز و بیامو! در این بین تعدادی دلال بودند که چندین ماشین برای فروش آورده بودند و نکته جالبتر اینجا بود که در بین تمامی پلاکها، پلاک شهرهای دیگر و نوشمارهها از همه بیشتر بود.
حضور تعداد زیادی پلاک شهرستان در مرکز خرید و فروش خودرو!
یکی از افرادی که در این بازار حضور داشت، گفت: بسیاری از این دلالانی که در اینجا هستند از دیگر شهرها به تهران میآیند تا جمعهها کار کنند و بعد از سند زدن به سرعت به شهر خود بازگردند تا آخر هفته بعد و مجدد برای دلالی میآیند. در این بازارها شرایطی حاکم میشود که حتی در میان مردم برای آنها از اصطلاح «شیطان بازار» یاد میشود، چرا که در بسیاری از موارد سر خریداران خودرو در این بازارها کلاه میرود. یکی دیگر از افرادی که در این بازار حضور داشت با تأکید بر اینکه بر روی روند فعالیت این بازارها نظارتی وجود ندارد، گفت: در این بازارها بسیار اتفاق میافتد که ماشینهای مشکلدار به فروش رسیده و در آینده کسی نسبت به گلایههای خریدار و مشکلات او پاسخگو نیست. مراکز خرید و فروشی که این روزها نهتنها بسته نیستند، بلکه آزادانه و به دور از هرگونه رعایت دستورالعملهای بهداشتی به فعالیت خود ادامه میدهند؛ حتی بودند خودروهایی که با برچسبی بر روی چراغهای خودرو به اسم صفر کیلومتر میفروختند!
قیمت خودرو در بازار کشور متأثر از چیست؟
در روزهای که به دلیل محدودیتهای کرونایی بازار خودرو به حالت تعطیل در آمده، اما قیمتها همچنان باقیست و در فضای مجازی شاهد خرید و فروش انواع خودروها و علاوه بر این افزایش قیمتها هستیم؛ سؤالی که اکنون پیش میآید این است که این قیمتها متأثر از چیست؟ مسیح فرزانه؛ کارشناس صنعت خودرو، در این خصوص میگوید: قیمت خودرو در بازار کشور ما متأثر از فاکتورهای مختلفی، چون نرخ ارز، میزان تورم، نقدینگی موجود، تیراژ تولید، سیاستهای پولی، قیمتگذاری دستوری و… دیگر است. او بیان کرد: سه خودروساز کشور تا پایان آذرماه ۹۹ حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان دارای زیان انباشته بودهاند و این زیان تا به امروز نیز بیشتر شده و حتی افزایش حدوداً چهاردرصدی تیراژ تولید در سال گذشته (به نسبت سال ۹۸) سبب حرکت خاصی در بازار نگردیده است. این کارشناس صنعت خودرو، ادامه داد: ما همچنان شاهد این هستیم که علیرغم افزایش تولید در برهههایی از زمان، اما فاصله قیمت برخی محصولات داخلی از درب کارخانه تا بازار بعضاً حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد است. متوجه شدن این امر که مصرفکننده واقعی با کاهش قدرت خرید مواجه شده کار دشواری نیست.
لقمهای چرب برای خریداران خودرو!
فعالیت آزادانه مراکز خرید و فروش خودرو بدون رعایت پروتکل بهداشتی!
فرزانه؛ تشریح کرد: اولویت خرید مصرفکنندگان نسبت به گذشته تغییر کرده و بهدلیل تورم بالا و ضرر بزرگی که دوران کرونا بر کسبوکارهای گوناگون گذاشته و… خودرو که بهعنوان کالایی سرمایهای در کشورمان مبدل شده از اولویت لیست خرید ضروری مصرفکنندگان خارج و دایره این اولویتها صرفاً جهت مدیریت مصرف روزانه و هفتگی زندگی محدود شده است. مسیح فرزانه؛ همچنین میگوید: اگر یک حساب سرانگشتی انجام دهیم متوجه میشویم که متأسفانه قیمت امروزه خودروهای وارداتی نیز با دلار بیش از ۴۰ هزار تومان و حتی نزدیک به ۵۰ هزار تومان محاسبه میشود. او ادامه داد: یک هیوندای سانتافه ۲۰۱۸ فولآپشن که در دنیا در حالحاضر با قیمت حدودی و میانگین ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار فروخته میشود، در بازار کنونی کشورمان حدود دومیلیاردونیم برچسب قیمتی خورده که چنانچه شما مأخذ قیمت ارز و محاسبه قیمت خودروهای وارداتی را دلار ۲۵ هزار تومانی و عوارض واردات را صددرصد محاسبه کنید به عدد حدودی یک تا یکمیلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان میرسید. این کارشناس صنعت خودرو، تشریح کرد: چنین قیمت مضحک ۲٫۵ میلیاردی این خودرو (که در هیچ کجای دنیا اتومبیل لوکس محسوب نمیشود و یک شاسیبلند کلاس متوسط است) یعنی در کشورمان این محصول با دلار ۵۰ هزار تومان و سپس ضرب شدن تعرفه در صددرصد (وحتی گاهی بیشتر) ارزشگذاری شده است. فرزانه؛ در ادامه میافزاید: با رصد کردن بازار این روزهای خودرو و بررسی افزایش نرخ تورم و رشد نقدینگی که حاصل اخذ سیاستهای نامناسب پولی بوده است، به نظر میآید چنانچه در آینده نیز همچنان همان سیاستهای نادرست گذشته دنبال شود، نهتنها این رکود ادامه خواهد داشت بلکه سبب افزایش مجدد قیمت خودرو نیز خواهد شد. این کارشناس صنعت خودرو، ادامه داد: چنانچه افزایش قیمتها تنها در یک کالا یا محصول همچون خودرو رخ داده بود با اصلاح سیاستهای عرضه و تقاضا و افزایش تولید و… میشد کمک به کاهش قیمتها کرد، اما وقتی این افزایش قیمت کالا و محصولات در دایرهای بزرگتر روی داده پس مشخص میشود سیاستهای کلان اقتصادی و پولی نیازمند تجدیدنظر هستند. این کارشناس صنعت خودرو، تشریح کرد: به اضافه اینکه رسیدن به توافق جدید برجامی، اصلاح فرمول قیمتگذاری دستوری خودرو و آزاد شدن واردات خودرو خود میتوانند یک محرک بسیار مثبت در کاهش قیمت خودرو در سبد محصولات گوناگون در آینده باشند. در کل به نظر میآید در کوتاهمدت رخداد مثبت خاصی، همانند کاهش قیمت در بازارخودرو روی نخواهد داد. گفتنی است؛ سایتهای مختلفی که به خرید و فروش خودرو میپردازند از دیگر راهکارهایی هستند که پیش روی خریداران خودرو قرار دارند. بسیاری از کارشناسان تأکید دارند که مردم بدون تأیید ماشینی را خریداری نکنند، چرا که آنچه مربوط به خودرو میشود، امری تخصصی است. ممکن است به هنگام خرید یک خودرو آن اتومبیل مشکلاتی داشته باشد در صورتی که فرد از محلی نامعتبر خودروی خود را خریداری کرده باشد در آینده قادر به پیگیری موضوع نخواهد بود، اما افرادی که به خرید از نمایشگاهها میپردازند کمتر با چنین مشکلاتی مواجه خواهند شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.