تبعات ممنوعیت واردات لاستیک‌های رینگ ۱۳ تا ۱۵ قابل جبران نیست

دبیر انجمن واردکنندگان تایر، ضمن اشاره به علل چند نرخی شدن تایر در بازار، از ممنوعیت واردات لاستیک‌های رینگ ۱۳ تا ۱۵ انتقاد کرد. به گزارش خبرخودرو، سیدمحمد میرعابدینی؛ گفت: نیاز سالانه کشور به تایر ۴۰۰ هزار تن است که از این میزان ۲۵۰ هزار تن از طریق تولیدات داخل و ۱۵۰ هزار تن از […]

دبیر انجمن واردکنندگان تایر، ضمن اشاره به علل چند نرخی شدن تایر در بازار، از ممنوعیت واردات لاستیک‌های رینگ ۱۳ تا ۱۵ انتقاد کرد. به گزارش خبرخودرو، سیدمحمد میرعابدینی؛ گفت: نیاز سالانه کشور به تایر ۴۰۰ هزار تن است که از این میزان ۲۵۰ هزار تن از طریق تولیدات داخل و ۱۵۰ هزار تن از طریق واردات رسمی ‌و غیررسمی ‌تأمین می‌شود. همچنین ۳۰ تا ۳۵ درصد از تایرهای سواری و بیش از ۷۵ درصد از تایرهای سنگین از طریق واردات تأمین می‌شود. وی با اشاره به علل چندنرخی شدن تایر در بازار، بیان کرد: از ۲۲ فروردین‌ماه سال گذشته تخصیص ارز دولتی به واردات تایر حذف و ارزنیمایی جایگزین آن شد. در این میان برخی از شرکت‌های واردکننده که از سال ۹۸ ارز دولتی دریافت کرده بودند برای واردات تایر اقدام نکردند و با لابی کردن چندین مرتبه این تاریخ را به تعویق انداخته و تمدید کردند تا بتوانند تایرهای خود را با ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی ترخیص کرده و از پرداخت مابه‌التفاوت معاف شوند. با این تفاسیر با وجود لاستیک با ارز دولتی در بازار تایرهای با ارزنیمایی به فروش نمی‌رسند و این امر موجب دپوی لاستیک در انبارها شده و نهادهای نظارتی هنگام نظارت بر آن حکم احتکار می‌زنند و تا بازرگان بخواهد واقعیت را ثابت کند سه و چهار ماه زمان خواهد برد که در نهایت این عوامل موجب دلسردی بازرگان برای واردات تایر می‌شود. دبیر انجمن واردکنندگان تایر، افزود: از طرفی مشکلات ریجستری نمایندگان و توزیع‌کنندگان لاستیک در سامانه جامع تجارت و وجود شرایط موازی قاچاق تایر موجب عدم استقبال از ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت شده و تقاضا برای واردات قاچاق را افزایش داده است. میرعابدینی؛ عنوان کرد: واردات تایر در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ کاهش چشمگیری داشته که به دلیل شرایط کرونا و کاهش مصرف لاستیک ملموس نبوده است. وی با انتقاد از ممنوعیت واردات لاستیک‌های رینگ ۱۳ تا ۱۵ تصریح کرد: متأسفانه تصمیمی‌که ماه گذشته درخصوص ممنوعیت واردات تایرهای سواری رینگ ۱۳ تا ۱۵ گرفته شد غیرکارشناسی بوده چرا که بسیاری از سایزهایی که واردات آن ممنوع شده در داخل تولید نمی‌شوند و تا سه، چهار ماه آینده با کمبود این گروه از تایرهای سواری در بازار مواجه خواهیم شد. دبیر انجمن وارد کنندگان تایر، ادامه داد: زمانی که با کمبود تایرهای سنگین در سال ۹۷ مواجه شدیم چون تعداد خودروهای سنگین مقداری بیشتر از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه بود توانستیم این کمبود را جبران کنیم اما در مورد خودروهای سواری این‌گونه نیست زیرا از ۲۰ میلیون دستگاه خودرو سواری موجود در کشور ۱۵میلیون دارای رینگ‌های ۱۳ تا ۱۵ هستند و در صورت بحران نمی‌توان این مقدار لاستیک سواری را تأمین کرد. میرعابدینی؛ درباره افزایش قیمت تایر خودروهای سنگین که به چالش بزرگی برای رانندگان تبدیل شده است، گفت: رانندگان مشکلی با خرید لاستیک با ارزنیمایی ندارند زیرا دریافتی آنها افزایش پیدا کرده است اما وجود لاستیک‌های با ارز دولتی در بازار و عدم تمایل بازگانان به واردات تا چند ماه آینده تبعات سنگینی برای بازار لاستیک خواهد داشت که رانندگان خودروهای سنگین را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد. دبیر انجمن واردکنندگان تایر، در پایان با اشاره به انتظارات انجمن واردکنندگان تایر از دولت جدید، گفت: این انجمن انتظاری جز مشارکت در تصمیم‌گیری‌های مربوطه ندارد. همان‌طور که اشاره شد؛ ممنوعیت واردات تایرهای سواری رینگ ۱۳ تا ۱۵ یکی از این تصمیماتی بود که بدون مشارکت انجمن واردکنندگان گرفته شد و تبعات آن در ماه‌های آتی نمایان خواهد شد.