مرکل می‌داند نباید برای ایران شرط بگذارد

    معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه که در دوران پسابرجام همانند دوره دو ساله مذاکرات هسته‌ای روزهای شلوغ و پر رفت و آمدی را در دستگاه دیپلماسی کشور می‌گذراند، گفت: هنوز زمان آن نرسیده است که روابط ایران و انگلیس به سطح سفیر ارتقا پیدا کند. مجیدتخت‌روانچی همچنین اعلام کرد: دور دوم […]

    معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه که در دوران پسابرجام همانند دوره دو ساله مذاکرات هسته‌ای روزهای شلوغ و پر رفت و آمدی را در دستگاه دیپلماسی کشور می‌گذراند، گفت: هنوز زمان آن نرسیده است که روابط ایران و انگلیس به سطح سفیر ارتقا پیدا کند. مجیدتخت‌روانچی همچنین اعلام کرد: دور دوم نشست‌های سیاسی میان ایران و اتحادیه اروپا به احتمال زیاد در مهرماه برگزار می‌شود. او با بیان این‌که سال گذشته دور اول گفت‌وگوهای سیاسی میان ایران و اتحادیه اروپا در تهران برگزار شد، توضیح داد که برای برگزاری دور دوم گفت‌وگو‌ها هنوز تاریخ دقیقی تعیین نشده است ولی به احتمال زیاد در مهرماه سال جاری، این گفت‌وگو‌ها در شهر بروکسل برگزار خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه، با بیان این‌که ایران و اتحادیه اروپا درمورد مسایل مختلف دوجانبه، مسایل منطقه از جمله آوارگان و ضرورت مبارزه با تروریسم با یکدیگر گفت‌وگو و رایزنی می‌کنند، درباره تأسیس دفتر مستقل اتحادیه اروپا در تهران نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو نفر به نمایندگی از اتحادیه اروپا در سفارت هلند جهت پیگیری امور مربوط به این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند و امور مربوط به ایران و اتحادیه اروپا را پیگیری می‌کنند.

او در این باره توضیح داد: ‌خانم موگرینی و دیگر مسؤولان اتحادیه اروپا تأکید دارند که در دور جدید روابط ایران و این اتحادیه، فعالیت و همکاری‌های زیادی بین دو طرف در حوزه‌های مختلف انجام خواهد شد، بنابراین نیاز است تا آن‌ها دفتر مستقلی در تهران تأسیس کنند. در حال حاضر دو نفر به نمایندگی از اتحادیه اروپا در سفارت هلند جهت پیگیری امور مربوط به این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند

تخت‌روانچی با بیان این‌که در سفری که خانم موگرینی در اواخر فروردین‌ماه سال جاری به تهران داشت، ۷ کمیسیونر اروپایی که در زمینه‌هایی چون محیط زیست، انرژی، حمل و نقل، همکاری‌های اقتصادی، همکاری با سازمان تجارت جهانی و… مشغول به فعالیت هستند، او را همراهی می‌کردند، گفت: مقامات اتحادیه اروپا تأکید دارند که برای اجرایی‌شدن توافقات صورت ‌گرفته بین ایران و اتحادیه اروپا ضرورت دارد که آن‌ها یک تیم قوی در تهران به صورت مستقر داشته باشند و لازمه‌اش این است که دفتر نمایندگی مستقلی را ایجاد کنند.

معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه در همین زمینه ادامه داد: سفیر جمهوری اسلامی ایران در بروکسل، هم به عنوان سفیر ایران در این کشور و هم به عنوان رابط ایران با اتحادیه اروپا ایفای مسؤولیت می‌کند و در همین چارچوب آن‌ها نیز تأکید دارند که تشکیلات مستقلی در تهران داشته باشند.

وی افزود: ما به طرف‌های مقابلمان در اتحادیه اروپا به صورت شفاف اعلام کرده‌ایم که این موضوعی زمان‌بر است و باید مسایل حقوقی مرتبط با تأسیس دفتر در تهران را در نظر بگیرند و کاری نیست که بتوان یک‌شبه آن را انجام داد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا موانع موجود بر سر راه ایجاد دفتر مستقل اتحادیه اروپا در تهران فقط مسایل حقوقی است یا موانع سیاسی نیز در این ارتباط وجود دارد چنان که در مقطعی این ادعا از سوی برخی از رسانه‌ها مطرح شد که هدف اتحادیه اروپا از ایجاد دفتر مستقل در تهران جاسوسی است، تصریح کرد: ممکن است در مورد یک موضوع نظرات متعدد، مختلف و متفاوتی وجود داشته باشد؛ چنان که در مورد موضوع برجام نیز شاهد این مسأله هستیم.

وی ادامه داد: این امر در مورد ایجاد دفتر مستقل اتحادیه اروپا در تهران نیز صدق می‌کند و همانطور که پیش از این اشاره شد، تأسیس چنین دفتری نیازمند طی‌شدن مراحل قانونی در کشور است و ما نمی‌توانیم به آن‌ها بگوییم که مثلاً فردا بیایند و دفترشان را باز کنند. در حال حاضر برای تسریع امور به این فرمول رسیده‌ایم که تعداد محدودی از نمایندگان این اتحادیه در سفارت هلند در تهران مستقر شوند تا کار‌ها را پیش ببرند. گرچه آن‌‌ها مصر هستند که با این وسعت کار بین دو طرف، تعداد افراد اعزامی کم است و می‌گویند باید نمایندگی فعال و مستقلی داشته باشند.

معاون وزیر امور خارجه درمورد ارتقای روابط ایران و انگلستان به سطح سفیر با توجه به تغییر دولت در این کشور و همچنین نتایج انتخابات پارلمانی در ایران، گفت: به نظر ما همچنان هنوز تغییری ایجاد نشده که دو کشور بخواهند روابطشان را به سطح سفیر ارتقا دهند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این‌که سفارتخانه‌های دو کشور در حال حاضر مشغول انجام کارهای جاری در بخش کنسولی و اقتصادی هستند، تصریح کرد: در حال حاضر روابط دو کشور در سطح کاردار است و اگر شرایط به جایی برسد که بتوانیم روابط را به سطح سفیر ارتقا دهیم، این موضوع را در چارچوب مقررات داخلی کشور انجام می‌دهیم.

تخت‌روانچی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که در جریان سفر چند ماه پیش آقای ظریف به نیویورک برای شرکت در اجلاس بین‌المللی آب و هوا اولین دور مذاکرات سیاسی بین ایران و کانادا برگزار شد. آیا بعد از آن نیز مذاکرات دیگری بین مقامات دو کشور انجام شده است یا خیر، اظهار کرد: با دولت کانادا در تماس هستیم و تاکنون گفت‌وگوهایی را نیز با مقامات این کشور داشته‌ایم. دور اول این مذاکرات در نیویورک برگزار و بعد از آن نیز یک بار دیگر گفت‌وگوهایی بین دو طرف انجام شد.

وی با بیان این‌که ما تأکید داریم که دولت جدید کانادا باید از رفتار خصمانه دولت قبلی این کشور نسبت به ایران فاصله بگیرد، تصریح کرد: این فاصله گرفتن باید هم از بعد رفتاری باشد و هم در ارتباط با قوانینی که در این کشور در ارتباط با ایران تصویب می‌شود. اگر چنین اقداماتی انجام شود و آن‌ها در عمل نشان دهند که از سیاست‌های دولت قبل فاصله گرفته‌اند، ما این آمادگی را داریم که وضعیت فعلی روابط دو کشور به وضعیت قبلی درآید ولی همان‌طور که اشاره شد، هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.

معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه با اعلام این خبر که امکان دارد تا پایان سال ۲۰۱۶ رییس‌جمهور به چند کشور اروپایی سفر کند، ادامه داد: آقای روحانی از چند کشور اروپایی مانند آلمان و اتریش جهت سفر به این مناطق دعوت شده‌اند که بعد از انجام مقدمات لازم، امکان دارد این سفر‌ها تا پایان سال ۲۰۱۶ انجام شود. از سوی دیگر قرار است هیأت‌هایی در سطح عالی‌رتبه از کشورهای اروپایی به تهران سفر کنند که پس از نهایی‌شدن، زمان دقیق آن اعلام می‌شود.

تخت‌روانچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که«چندی پیش در رسانه‌ها مطرح شد که خانم آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، برای سفر رییس‌جمهور کشورمان به آلمان این پیش‌شرط را مطرح کرده که ایران باید رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد، با رد قاطع این موضوع خاطرنشان کرد: کشورهای مختلف می‌دانند که نمی‌توانند با ایران این‌گونه برخورد کنند و چنین شرط و شروطی را بگذارند؛ چرا که طرح این مسایل نه تنها مشکل ایجاد می‌کند، بلکه قابل طرح با ایران نیست چون آن‌ها می‌دانند که پاسخ ما چه خواهد بود.

معاون وزیر خارجه همچنین درمورد سرنوشت شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری -دادگاه لاهه‌ـ درباره برداشت‌های غیرقانونی این کشور از دارایی‌های ایران اعلام کرد: ایران شکایت خود را در این مورد در دادگاه لاهه ثبت کرده است، مراحل اداری اولیه آن طی شده و وکلای ما اسناد اولیه را به دادگاه ارائه کرده‌اند.

 

تخت‌روانچی افزود: حدود دو ماه است که این روند آغاز شده و باید به این موضوع توجه داشت که کار حقوقی، امری زمان‌بر است.