رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، گفت: اکنون بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه خودروی ناقص و تجاری نشده در کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد که عمده کسری آنها مربوط به قطعات الکترونیکی است. به گزارش از ایرنا، محمدرضا نجفیمنش؛ افزود: تأمین برخی از این قطعات از جمله قطعات «هایتک» (با فناوری بالا)، […]
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، گفت: اکنون بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه خودروی ناقص و تجاری نشده در کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد که عمده کسری آنها مربوط به قطعات الکترونیکی است. به گزارش از ایرنا، محمدرضا نجفیمنش؛ افزود: تأمین برخی از این قطعات از جمله قطعات «هایتک» (با فناوری بالا)، میکروچیپها و ریزتراشهها به دلیل پاندمیکرونا به یک معضل جهانی تبدیل شده است. این مقام صنفی، بیان داشت: برخی دیگر از قطعات واردشده و در گمرک ماندهاند، اما قطعهسازان توان ترخیص ندارند که این موضوع ناشی از عدم پرداخت به موقع مطالباتشان از سوی خودروسازان است. وی با اشاره به مطالبات ۶۰ هزار میلیاردتومانی زنجیره تأمین از خودروسازان، تصریح کرد: تنها ۱۰ هزار میلیاردتومان از این رقم معوقههای بیش از ۱۲۰روزه است؛ این روزها خودروسازان توان پرداخت بهموقع مطالبات قطعهسازان را ندارند و به همین دلیل صنعت قطعهسازی در وضعیت نامساعدی به سر میبرد. نجفیمنش؛ تأکید کرد: قطعهسازان توان دور زدن تحریمها را دارند، اما باید مطالباتشان همراه با تعدیل در نرخ مواداولیه و قراردادهایشان پرداخت شود که در شرایط فعلی و با این نحوه قیمتگذاری، خودروساز توان این کار را ندارد. رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، خواستار تغییر شیوه قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت شد و افزود: تا زمانی که شیوه کنونی قیمتگذاری وجود دارد، تولید بیشتر خودروسازان با زیان بیشتری همراه خواهد بود. وی همچنین یادآور شد که بررسیهای این انجمن حاکی از آن است که از محل اختلاف قیمت بازاری و کارخانهای خودروها، سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیاردتومان نصیب افرادی که در قرعهکشیها برنده میشوند، خواهد شد.
تأثیرات سوءقطع برق بر صنعت
نجفیمنش؛ در ادامه درخصوص تأثیر قطعیهای برق در هفتههای گذشته بر قطعهسازان، گفت: قطع برق آثار مخربی بر تولید قطعهسازان خودروی کشور که بیشتر آنها در جادهقدیم و جاده مخصوص کرج مستقر هستند، به دنبال داشته است. در برخی موارد قطعی بدون اعلام قبلی برق سبب باقی ماندن قطعات داخل کورهها و از بین رفتن آنها شده است. وی بیان داشت: کاهش تولید در حالحاضر متأثر از قطعی برق در بین فولادسازان است و این موضوع باعث کاهش تولید قطعات وابسته به فولاد و افزایش قیمت آنها شده است. این مقام صنفی، گفت: تاکنون تحت شرایط کمبود و قطعی برق، فقط یکی از خودروسازان بزرگ اعلام کرده که به تعطیلات میرود که بهترین فرصت برای تکمیل خودروهای ناقص است. توان و ظرفیت واقعی زنجیره تأمین، مشروط بر رفع موانع و چالشها، برای تولید دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال مناسب است. اکنون از حدود یکهزار و ۲۰۰ قطعهساز رسمی فعال در ردههای یک، دو و سه نزدیک به ۴۰۰ واحد تعطیل یا نیمهتعطیل شدهاند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.