مدیر کل حملونقل کالای سازمان راهداری خروج روزانه ۳ هزار کامیون حامل کالای اساسی از بنادر مدیر کل حملونقل کالای سازمان راهداری، اظهار داشت: اما امسال طبق مستندات موجود در آمار خروجی از گمرک بیشتر از ۱۴۰۰ دستگاه کامیون در روز نبوده است چراکه به هر دلیلی عدهای تمایلی به خروج کالا از بنادر نداشتند […]
مدیر کل حملونقل کالای سازمان راهداری
خروج روزانه ۳ هزار کامیون حامل کالای اساسی از بنادر
مدیر کل حملونقل کالای سازمان راهداری، اظهار داشت: اما امسال طبق مستندات موجود در آمار خروجی از گمرک بیشتر از ۱۴۰۰ دستگاه کامیون در روز نبوده است چراکه به هر دلیلی عدهای تمایلی به خروج کالا از بنادر نداشتند از سوی دیگر ممنوعیت خروج برخی از کالا به مدت سه ماه اعمال شد که درباره این موضوعات دستگاههای مرتبط باید توضیح دهند و شفافسازی کنند. غلامحسین دغاغله؛ در گفتوگو با ایلنا، درباره انتقادات برخی از دستگاهها مانند گمرک از تأخیر در ورود ناوگان کامیونی برای حمل کالاهای اساسی که موجب انباشت کالا در بنادر شده اظهار داشت: زنجیره تأمین دارای سه حلقه است که اولین حلقه آن واردات یا تولید محسوب میشود. حلقه دوم بازاریابی و مدیریت بازرگانی و حلقه آخر حملونقل است. دو حلقه اول باید کارشان را درست انجام دهند و اطلاعات درست به حلقه سوم یعنی حملونقل ارائه دهند چراکه اساس این اطلاعات، برنامهریزی برای تأمین ناوگان کامیونی حمل بار است. وی با بیان اینکه در این شرایط ما به دنبال متهم کردن دستگاههای دیگر نیستیم، ادامه داد: با همین ناوگان کامیونی سالانه ۵۰۰ میلیون تن بار جابهجا میشود که از این رقم جابهجایی، چهار درصد آن مرتبط با کالاهای اساسی و ۹۶ درصد آن جابهجایی سایر کالاهاست. خواسته ما از این دستگاههای منتقد این است که آمار درستی از میزان واردات داشته باشند که ما بتوانیم براساس و آن نسبت به تأمین کامیون مورد نیاز در موعد مقرر اقدام کنیم. مدیرکل حملونقل کالای سازمان راهداری و حملونقل جادهای، افزود: اینکه فردی به جای عملکرد به جای توضیح عملکرد و پاسخگو کردن دستگاه خود، درباره عملکرد سایر دستگاهها صحبت کند و دیگران را متهم بداند زیبنده نیست. وی با بیان اینکه درباره استفاده از ظرفیت ناوگان کامیونی در موعد مقرر به دستگاههای مرتبط توصیه کرده بودیم، اظهار داشت: در نیمه دوم هر سال معمولاً واردات کالا در بنادر کشورمان افزایش پیدا میکند و ۶۲ درصد واردات کالاهای اساسی از بندر امام انجام میشود. درباره افزایش بار در نیمه دوم سال برنامهریزیهای مورد نیاز را انجام میدهیم و از آنجایی که در این مقطع زمانی تولیدات محصولات کشاورزی و سایر محصولات در این استانها کمتر است به میزان مورد نیاز کامیون تأمین میکنیم و سال گذشته هم برنامهریزی دقیقی در این باره انجام شده و ورودی کامیونهای فلهبر به ۲۵۰۰ دستگاه هم رسید. دغاغله؛ ادامه داد: اما امسال طبق مستندات موجود در آمار خروجی از گمرک بیشتر از ۱۴۰۰ دستگاه کامیون در روز نبوده است چراکه به هر دلیلی عدهای تمایلی به خروج کالا از بنادر نداشتند از سوی دیگر ممنوعیت خروج برخی از کالا به مدت سه ماه اعمال شد که درباره این موضوعات دستگاههای مرتبط باید توضیح دهند و شفافسازی کنند. مدیر کل حملونقل کالای سازمان راهداری و حملونقل جادهای، گفت: مکاتباتی در این زمینه انجام دادیم که دستگاههای مرتبط از ظرفیت ناوگان موجود برای خروج کالا استفاده کنند که تمام مستندات این مکاتبات موجود است. مسؤولان سایر دستگاهها باید توضیح دهند که چرا از این ظرفیت و از این اطلاعرسانی سازمان راهداری استفاده نکردند و دلایل خود را باید به طور شفاف اعلام کنند. وی افزود: از سوی دیگر سازمان راهداری این پیشبینی را داشت که از فروردینماه برداشت محصولات در استانهای خوزستان و همجوار آن آغاز و افزایش پیدا میکند و از ابتدای فروردین تا چند روز گذشته حدود پنج میلیون و ۶۵۰ هزار تن کالای تولید استان حمل شده است کالاهایی مانند چغندر قند، ذرت، گندم و ترهبار که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش حمل کالا و محصولات استان خوزستان را داشتهایم. بنابراین طبق برنامهریزیهایی انجام شده با توجه به اطلاعات سایر دستگاهها بخشی از ناوگان را به جابهجایی محصولات کشاورزی این استان که امکان فسادپذیری بالایی هم دارند اختصاص دادیم. وی با اشاره به مشکلات متعدد برای حمل کالا در بنادر جنوبی، گفت: هر چند تمام دستگاهها برای تخلیه هر چه سریعتر کالاها در بنادر در حال همکاری با یکدیگر هستند اما با مشکلاتی از جمله شرایط آب و هوایی در استانهای جنوبی کشورمان مواجه هستیم حتی با وجود این شرایط سخت هم روند ورود ناوگان کامیونی به این مناطق افزایش داشته به طوری که در تیرماه نسبت به ماههای دیگر تعداد ورود کامیونها به بنادر افزایشی بوده است. مدیرکل حملونقل کالای سازمان راهداری و حملونقل جادهای، ادامه داد: با مشکلات دیگری هم مواجه هستیم که بروز این مشکلات خارج از اختیار دستگاههای مرتبط است مانند قطعی برق و قطعی اینترنت و سامانههای مورد نظر، که بر کُندی روند ترخیص اثرگذار هستند. همچنین با مشکلات کمبود امکانات بارگیری و تخلیهبار در مبادی و مقاصد مواجه هستیم که رفع این مشکلات زمانبر هستند. دغاغله؛ گفت: موضوع دیگر تأخیر در پرداخت کرایه حمل است که باعث کاهش انگیزه فعالان ناوگان کامیونی برای حمل بار در این مسیرهای سخت میشود. مشکل بعدی مرتبط با سامانه بازارگاه است و درباره وزن بارگیری سختیهای متعددی انجام میشود به طوری کامیون چند بار وزنکشی میشود تا بار بیشتر از حد مجاز بارگیری نداشته باشد اما نیازی به این سختگیریها نیست. وی با بیان اینکه دستگاههایی که از عملکرد سازمان راهداری انتقاد میکنند، اطلاعات دقیقی ندارند و میخواهند به جای پاسخگویی دیگران را مقصر بدانند، اظهار داشت: در حالحاضر فقط در بخش کالاهای اساسی در بندر الان بیش از دوهزار و ۲۰۰ کامیون بارگیری و از این بندر خارج میشوند همچنین در تمام بنادر بیش از سه هزار دستگاه کامیون در بنادر بارگیری میشوند. بنابراین مشکلی در زمینه ورود ناوگان مورد نیاز به بنادر وجود ندارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.