۳ میلیون تومان قیمت خرید وام مسکن در فرابورس افزایش یافت

طی یک هفته ۳ میلیون تومان قیمت خرید وام مسکن در فرابورس افزایش یافت با وجود گران شدن قیمت اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن «تسه» در فرابورس، گوش هیچ‌کس به این دغدغه مردم بدهکار نیست. با احتساب سود مرکب و پولی که از جیب مردم برای اوراق تسه صرف می‌شود، شاید بتوان گفت این وام نمی‌صرفد. […]

طی یک هفته

۳ میلیون تومان قیمت خرید وام مسکن در فرابورس افزایش یافت

با وجود گران شدن قیمت اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن «تسه» در فرابورس، گوش هیچ‌کس به این دغدغه مردم بدهکار نیست. با احتساب سود مرکب و پولی که از جیب مردم برای اوراق تسه صرف می‌شود، شاید بتوان گفت این وام نمی‌صرفد.

به گزارش فارس، اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن یا «تسه» در فرابورس ایران طی معاملات دیروز این بازار با افزایش تقاضا از سوی معامله‌گران حقیقی در بالا‌‌ترین رقم به بیش از ۱۰۰ هزار تومان برای هر ورقه ۵۰۰ هزار تومانی رسیده است.

اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن یا «تسه» برگه‌های بهادار ۵۰۰ هزار تومانی است که برای دریافت وام خرید یا ساخت خانه از بانک مسکن استفاده می‌شود.

این اوراق با هدف کمک به خانه دار شدن آن دسته از افرادی که می‌توانند با دریافت تسهیلات مناسب سرپناهی برای خود دست و پا کنند طراحی شده است.

براساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، هر شخصی می‌تواند با خرید ۱۲۰ برگه از این اوراق و ارایه آن به بانک مسکن، وام ۶۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۷٫۵ درصد دریافت کند. این در حالی است که برای دریافت وام جعاله تعمیر مسکن به مبلغ ۱۰ میلیون تومان نیز به ۲۰ برگه نیاز است که در مجموع مبلغ وام خرید مسکن از بانک مسکن را به ۷۰ میلیون تومان (معادل ۱۴۰ برگه اوراق تسهیلات) افزایش می‌دهد.

بر این اساس، در مجموع متقاضی خرید مسکن برای دریافت وام ۷۰ میلیون تومانی باید در حالی هفته قبل می‌توانست حدود ۱۱میلیون تومان کنار بگذارد که امروز با داشتن ۱۴میلیون تومان در جیب خود برای خریدن این اوراق به فرابورس ایران مراجعه کند.

در حال حاضر قیمت هر برگه اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن فرابورس در بالا‌‌ترین رقم برای خرداد ماه ۹۵ به یکصد‌و‌یک هزار تومان رسیده است.

اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک مسکن از آبان ماه ۸۹ با هدف جلوگیری از واسطه‌گری در خرید و فروش اوراق استفاده از تسهیلات مسکن و ایجاد تمرکز در نقل و انتقال آن‌‌ها وارد فرابورس شد.

براساس بخشنامه بانک مسکن، نرخ سود تسهیلات خرید خانه، فروش اقساطی و جعاله تعمیر مسکن از ۱۸٫۵ به ۱۷٫۵ درصد کاهش یافته و نرخ سود تسهیلات مشارکتی نیز ۲۱ درصد تعیین شده است.

براساس اطلاعیه فرابورس، سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن برای زوج‌هایی که تاریخ عقد آن‌‌ها از اول فروردین‌ ۸۵ و بعد از آن باشد (مشروط به استفاده نکردن از تسهیلات طرح ۹۲) از ۵۰۰ میلیون ریال به سقف‌های جدید افزایش پیدا کرده است.

به‌طوری که سقف تسهیلات برای هر پلاک ثبتی در تهران ۱۰۰ میلیون تومان و در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر مبلغ ۸۰ میلیون تومان است که در این صورت اوراق مورد نیاز برای تهران ۲۰۰ برگه و برای شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۶۰ برگه و برای سایر مناطق شهری که ۶۰ میلیون تومان برای هر پلاک ثبتی است، ۱۲۰ برگه خواهد بود.

سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران ۶۰ میلیون تومان و در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر مبلغ ۵۰ میلیون تومان است که تعداد اوراق مورد نیاز در تهران ۱۲۰ ورقه و در مراکز استان‌ها ۱۰۰ ورقه است.

استفاده از سقف‌های تسهیلات مذکور از محل گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادرشده از نمادهای «تسه آبان ۹۴» و بعد از آن امکان‌پذیر است.

پرداخت تسهیلات از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادر شده در نمادهای مهر ۹۴ و قبل از آن صرفاً تا سقف‌‌های تسهیلات قبلی (۵۰ میلیون تومان برای زوجین و ۳۵ میلیون تومان برای سایر اشخاص) امکان‌پذیر خواهد بود.

متقاضیان می‌توانند از طریق خرید اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به تعداد مورد نیاز در نمادهای آبان ۹۴ به بعد، خرید اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن قبلی در نمادهای مهر ۹۴ و قبل از آن تا سقف‌های تسهیلات قبلی ۳۵۰ میلیون ریال برای هر یک از زوجین، خرید مابه‌التفاوت از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن جدید در نمادهای «آبان ۹۴»‌ و بعد از آن و همچنین پرداخت دو فقره تسهیلات برای خرید یک واحد مسکونی توسط زوجین مستلزم خرید ۶ دانگ یک واحد مسکونی از سوی زوجین است، از این مزایا بهره‌مند شوند.

شرایط و ضوابط پرداخت تسهیلات با سقف‌های تسهیلاتی مذکور به شرح زیر است:

۱- نرخ سود تسهیلات فروش اقساطی خرید واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق‌تقدم براساس مصوبات شورای پول و اعتبار در حال حاضر ۱۷٫۵ درصد می‌باشد.

۲- حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات فروش اقساطی خرید واحد مسکونی ۱۲ سال است.

۳- تقسیط تسهیلات به ۳ روش ساده، پلکانی سالانه و پلکانی دوره‌ای امکان پذیر است.

در روش پلکانی سالانه طول دوره پلکانی ۱۲ ماه و اقساط ماهیانه هر ۱۲ ماه با ضریب افزایش ۵ درصد محاسبه می‌شود و در روش پلکانی دوره‌ای، طول دوره پلکانی ۴۸ ماه و اقساط ماهیانه هر ۴۸ ماه با ضریب افزایش ۲۰ درصد محاسبه می‌شود.

۴- عمر ساختمان‌های مشمول تسهیلات خرید واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق‌تقدم مسکن.

۵- در راستای مساعدت به متقاضیانی که قصد استفاده از تسهیلات خرید مسکن را دارند، تسهیلات جعاله از محل اوراق گواهی حق‌تقدم تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال همزمان با پرداخت تسهیلات خرید قابل پرداخت است. مبلغ قسط تسهیلات جعاله ۱۰۰ میلیون ریالی از محل اوراق با نرخ سود ۱۷٫۵ درصد و مدت باز پرداخت ۵ ساله ماهیانه حدود دو میلیون و ۵۲۰ هزار تومان است.

 

روند معاملات اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن نشان می‌دهد، در حال حاضر این اوراق از ۸۷ هزار تومان در کم‌ترین مقدار طی هفته گذشته به ۱۱۰ هزار تومان در بالا‌‌ترین مقدار رسیده و حال آنکه معلوم نیست، چرا بانک مسکن نمی‌تواند جوابگوی تقاضای فعلی در بازار باشد.