رئیس پایانه نفتی جاسک، با اشاره به اینکه فاصله پایانه جاسک تا جزیره خارگ ۵۱۰ مایل دریایی است، گفت: در این مسیر با توجه به هزینه سوخت و اجاره نفتکش دومیلیون بشکهای برای طی مسافت پنج روزه، استفاده از پایانه نفتی جاسک، در مجموع رفت و برگشت، هزینهها را حداقل تا ۳۰۰ هزار دلار کاهش […]
رئیس پایانه نفتی جاسک، با اشاره به اینکه فاصله پایانه جاسک تا جزیره خارگ ۵۱۰ مایل دریایی است، گفت: در این مسیر با توجه به هزینه سوخت و اجاره نفتکش دومیلیون بشکهای برای طی مسافت پنج روزه، استفاده از پایانه نفتی جاسک، در مجموع رفت و برگشت، هزینهها را حداقل تا ۳۰۰ هزار دلار کاهش میدهد. به گزارش مناقصهمزایده، رضا دهکردی؛ فاصله بین پایانه نفتی جاسک تا جزیره خارگ را بهطور تقریبی ۵۱۰ مایل دریایی عنوان کرد و افزود: در این مسیر با توجه به اجاره نفتکش برای طی این مسافت، در صورت طی این مسافت رفت و برگشت، پنج روز زمان نیاز است، بنابراین با استفاده از پایانه نفتی جاسک جهت صادرات، در مجموع حداقل ۳۰۰ هزار دلار بهازای هر کشتی صرفهجویی در هزینه اجاره خواهد شد که این صرفهجویی، یک مزیت رقابتی ایجاد خواهدکرد و دسترسی خریدار را به محموله سریعتر و کمهزینهتر (سوخت +اجاره کشتی+حق بیمه وهزینههای بندری کمتر….) خواهد بود که در کل به نفع خریداران نفت ایران است. وی ادامه داد: این کاهش هزینهها البته در مواردی که نفتکش تنها برای یکبار حمل نفت صادراتی ایران اجاره شود، بیشتر است زیرا در این صورت، اجاره نفتکش تا روزی ۷۰ هزار دلار نیز بالا خواهد رفت اما اجاره نفتکش در مواردی که برای چند محموله اجاره میشود، پایینتر است به حدود ۵۰ هزار دلار در هر روز نیز میرسد. به گفته دهکردی؛ علاوه بر همه اینها جاسک میتواند در آینده هم روی صنعت بانکرینگ و هم در تدارکات کشتیها و تعمیرات کشتیها و انواع خدمات مختلف نقش بزرگی ایفاء کند. دهکردی؛ تأکید کرد: کشور ایران به دلیل قرار گرفتن در یک منطقه استراتژیک در خاورمیانه همواره شاهراه عبور انرژی و نفت در دنیا بوده است و اگر بخواهیم تولید قدرت داشته باشیم، باید ظرفیتهای ژئوپلیتیک بالقوه را به ظرفیتهای بالفعل تبدیل کنیم. وی با اشاره به اینکه ایران در دریای عمان و پایانه صادراتی جاسک به خوبی میتواند این ظرفیت بالقوه ژئوپلیتیکی برای صادرات نفت را برای کشور ایجاد کرده و نفت ایران را به بازارهای بینالمللی نزدیک کند، افزود: ما برای صادرات نفت به دنبال این هستیم که مشتریان خودمان را جذب کنیم و بتوانیم ویترینی درست کنیم که همه کشورها، ایران را بهعنوان نخستین و مطلوبترین کشور برای خرید نفت، انتخاب کنند. رئیس پایانه نفتی جاسک ادامه داد: برای رسیدن به این هدف، باید در کاهش هزینههای مشتریان گامهای بزرگی برداریم که با ساختن این پایانه، در مصرف سوخت کشتیها، در اجاره کشتیها صرفهجویی بسیار زیادی انجام دادهایم. دهکردی؛ با تأکید بر اینکه پایانه نفتی جاسک میتواند در بازارهای بینالمللی برای فروش نفت پیشگام باشد، افزود: حتی کشورهایی که تا به امروز جزو مشتریان نفتی ایران محسوب نمیشدند، به دلیل بهرهمندی از مزایای رقابتی این پایانه و صرفهجویی و کاهش هزینههای حملونقل و بیمه و زمان، نفت ایران را انتخاب کرده و جذب بازار انرژی کشور خواهند شد. وی ادامه داد: از سوی دیگر، اگرچه جزیره خارگ بهعنوان بزرگترین پایانه صادرات نفتخام کشور محسوب میشود و از لحاظ محیط جغرافیایی بهترین نقطه صدور نفت در ایران است، اما به دلیل اینکه این پایانه در دهه ۳۰شمسی ساخته شده و نیاز به اورهال تأسیسات دارد، نیاز به داشتن پایانه نفتی جاسک بهعنوان پشتیبانی از جزیره خارگ همیشه احساس میشده که این پایانه با همکاری دو شرکت نفتی متن و نفتوگاز پارس ساخته شد و با همکاری شرکت پایانههای نفتی ایران نقطه انتهایی این هدف، که پهلودهی کشتیها و صادرات نفت بوده، در حال انجام است و میشود گفت که میتوانیم صادرات نفت ایران را با کمترین هزینه و ایمنترین شرایط در دریای عمان در جاسک انجام دهیم. رئیس پایانه نفتی جاسک، افزود: میتوان گفت؛ در مقابل جاسک در ایران، بندر فجیره در زمینههای سیاسی و راهبردی نقش راهبردی دارد که دلیل اصلی آن، موقعیت منحصربهفرد این شهر در نزدیکی تنگههرمز است. به گفته دهکردی؛ هماکنون روزانه تا ۱۷ میلیون بشکه نفت،حدود ۲۰ درصد از کل نفت معامله شده در جهان از تنگههرمز عبور میکند، به غیر از امارات، عراق، قطر، کویت و عربستان نیز برای صادرات نفت خود متکی به تنگههرمز هستند و بندر فجیره نیاز آنها به صادرات نفت در دریای عمان، درصورت بسته شدن تنگههرمز، را مرتفع ساخته است. وی با اشاره به اینکه کارشناسان استراتژیهای نظامیو تحلیلگران منطقه خاورمیانه معتقدند به دلیل مشکلاتی که طی سالیان گذشته در تنگههرمز به وجود آمده، صادرات نفت از دریای عمان برای هر کشوری بسیار گرانبهاست و تقریباً تمامیکشورهای حوزه خلیجفارس از طریق بندر فجیره به این مهم دست یافتهاند .وی افزود: باید این موضوع را هم در نظر گرفت که با راهاندازی و رونق فعالیتهای پایانه نفتی جاسک، پایانه خارگ به مرور زمان جایگاه و موقعیت ویژه خود را از دست نخواهد داد و همیشه مهمترین پایانه صادراتی نفت ایران خواهد بود چرا که از منظر جغرافیایی این دو پایانه تفاوتهای عمدهای با یکدیگر دارند. رئیس پایانه نفتی جاسک، با بیان اینکه ساخت ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکهای نفت، میتواند کمک شایان توجهی به افزایش ذخایر نفتی ایران کند، افزود: توسعه و افزایش خطوط انتقال نفت و میعانات گازی به پایانه نفتی جاسک در آینده میتواند جایگاه این پایانه را ارتقاء داده و این پایانه در آینده میتواند صادرات نفت و میعانات گاز را توأمان داشته باشد و پُررونقترین پایانه در این منطقه خواهد شد. وی با اشاره به اینکه پایانه نفتی جاسک زیرمجموعه شرکت پایانههای نفتی ایران با توان عملیاتی و تجربه تخصصی خود قادر به انجام عملیات پهلودهی و جداسازی کشتیهای عظیم نفتکش در سرتاسر خلیجفارس و دریای است، گفت: با ساخت موجشکن در آینده که قابلیت پهلودهی کشتیهای سوئز مکس را داشته باشد میتوان از تأخیرات بهوجود آمده در اثر شرایط نامساعد جوی جلوگیری کرد و این خود نیز مزیت بزرگی نسبت به بندر فجیره خواهد بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.