زیر بار هزینه‌های غیرضروری تعمیرات خودرو نروید

 اگر به هر دلیلی مجبور شده‌اید خودروی خود را به تعمیرگاه جدیدی ببرید –به دلیل تغییر محل زندگی،‌ یا هر دلیل دیگر- ممکن است مکانیک خودرو هزینه‌های غیرضروری روی دست‌تان بگذارد. برای مثال ممکن است به شما گفته شود که رنگ یا بوی روغن ترمز تغییر کرده و باید عوض شود. روغن ترمز هر دو […]

 اگر به هر دلیلی مجبور شده‌اید خودروی خود را به تعمیرگاه جدیدی ببرید –به دلیل تغییر محل زندگی،‌ یا هر دلیل دیگر- ممکن است مکانیک خودرو هزینه‌های غیرضروری روی دست‌تان بگذارد. برای مثال ممکن است به شما گفته شود که رنگ یا بوی روغن ترمز تغییر کرده و باید عوض شود. روغن ترمز هر دو یا سه سال یک بار نیاز به تعویض دارد. روغن هیدرولیک فرمان در طول عمر خودرو شاید یک یا دو بار نیاز به تعویض داشته باشد. در خودروهای قدیمی ‌تعویض روغن بعد از پیمایش ۵۰۰۰ کیلومتر لازم بود اما براساس گفته انجمن مهندسی آمریکا با روغن‌های صنعتی جدید full-synthetic oil‌ خودروهای جدید تا ۱۵۰۰۰ مایل [۲۴ هزار کیلومتر] هم نیاز به تعویض پیدا نمی‌کنند. به بیان دیگر در خودروهای جدید تعویض روغن بیشتر از سالی یک بار نیاز نیست. بهترین کاری که صاحب خودرو باید انجام دهد این است که به دفترچه راهنمای کارخانه خودروسازی مراجعه کند و دستورالعمل سازنده خودرو را انجام دهد. برخی از مکانیک‌ها هم توصیه می‌کنند که باید حتماً از روغن‌های مصنوعی Synthetic Oil استفاده کنید که معمولاً گران‌تر است. البته استفاده از این نوع روغن‌ها معمولاً مزایای بیشتری دارند اما ممکن است اصلاً برای خودروی شما مناسب نباشد. بنابراین باز هم توصیه می‌شود که به دفترچه راهنمای خودروی خودتان مراجعه کنید و توصیه سازنده را رعایت نمایید. اگر از مکانیک خود شنیدید که می‌گوید ماده خنک‌کننده خودروی شما باید عوض شود، گوش‌هایتان باید تیز شود. باید بدانید که ماده خنک‌کننده به هیچ عنوان مثل روغن خودرو نیست و شاید در طول عمر یک خودرو حتی یک بار هم نیاز به عوض کردن نداشته باشد. اتفاقاً توصیه واقعی این است که از مخلوط کردن مواد خنک‌کننده با هم پرهیز کنید و از تعویض بی‌جا و بی‌مورد خنک‌کننده خودرو اجتناب کنید. خودروهای جدید، به طور خودکار روی صفحه نمایش یا گیج الکترونیکی داشبورد زمان سرویس دوره‌ای را یادآوری می‌کنند، در خودروهای قدیمی‌تر باید به دفترچه راهنما مراجعه کرد. در خیلی از کشورهای دنیا که خودرو به روش لیزینگ اجاره می‌شود، رعایت سرویس‌های دوره‌ای اهمیت خاصی دارد. سرویس دوره‌ای خودرو براساس دفترچه راهنمای خودرو، از پرداخت هزینه‌های گزاف و غیرضروری جلوگیری می‌کند. به خاطر داشته باشید که بیشتر سرویس‌های نگهداری خودرو براساس پیمایش هستند نه زمان. از موارد دیگری که تعویض بی‌جا و بی‌موقع آن به هزینه‌های شما می‌افزاید، تعویض روغن سامانه انتقال قدرت [روغن گیربکس] است. پشت گوش انداختن دوره‌ای و به موقع می‌تواند باعث خسارت شود اما دلیل نمی‌شود که زودهنگام روغن گیربکس را عوض کنید. به جای توصیه مکانیک، به دفترچه راهنما مراجعه کنید و به موقع تعویض کنید. یکی دیگر از مواردی که مکانیک‌ها به صاحبان خودرو توصیه می‌کنند که در اغلب موارد نیازی به آن نیست، شست‌و‌شوی انژکتور است. خیلی از اوقات هم تأثیر روی عملکرد خودرو ندارد. اگر از سوخت مناسبی استفاده می‌کنید به احتمال زیاد هیچ وقت نیاز به شست‌وشوی انژکتور پیدا نمی‌کنید. اگر خودروی شما خشک کار می‌کند، به احتمال زیاد مشکل از جای دیگری است و ربطی به شست‌وشوی انژکتور ندارد. از مکانیک‌هایی که در شما احساس ترس و ناامنی ایجاد می‌کنند هم برحذر باشید. معمولاً شگرد برخی از مکانیک‌هاست که با این احساس ترس، خرج بالاتری روی دست شما می‌گذارند که در بیشتر موارد ضروری نیست. در مورد ترمز هم باید حواس‌تان به واژه‌هایی که مکانیک‌ها به کار می‌برند باشد. در خیلی از موارد فقط عوض کردن لنت کافی است و نیازی به تعویض کل سامانه ترمز نیست. البته زمانی که چرخ‌ها بازدید می‌شوند،‌ اگر نیاز به تعویض لنت باشد،‌ مکانیک‌ها معمولاً روتورها را تمیز می‌کنند اما در حالت عادی نیازی به تعویض کل سامانه ترمز نیست. اکثر خودروهای جدید هیچ نیازی به روغن کاری یا گریس کاری ندارند. بنابراین به سادگی زیر بار چنین خرجی نروید. مگر این که خودروی شما واقعاً قدیمی‌است و صدای جیرجیر از خودرو را می‌شنوید. ممکن است مکانیک شما بگوید که وارانتی یا گارانتی شما شامل دستمزد می‌شود اما شامل قطعات نمی‌شود. در آن صورت باید نگاهی به جزییات وارانتی خودرویتان بیندازید چون معمولاً وارانتی خودرو شامل هم مزد هم قطعات می‌شود. متأسفانه مشاهده شده است که مکانیک‌ها با استفاده از مواد خنک‌کننده،‌ وانمود می‌کنند که رادیاتور خودرو نشت پیدا کرده است و تعمیر گرافی را روی دست مشتری می‌گذارند. بعضی اوقات با همین روش وانمود می‌کنند که خودرو نیاز به تعویض فیلتر هوا دارد. به خاطر داشته باشید که فیلتر هوا زیر ۲۰ هزار مایل [۳۶ هزار کیلومتر] نیاز به تعویض ندارد. اگر مکانیکی به شما تعویض تایرها را پیشنهاد کرد، حتماً کد چهار رقمی ‌روی تایر را بخوانید چون، تایر یا لاستیک نو هم تاریخ انقضاء دارد و ممکن است زمان طولانی روی قفسه فروشگاه خوابیده باشد. برای مثال روی تایر اگر عدد ۱۰۱۹ را مشاهده کردید معنی آن این است که تایر در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ تولید شده است. از خرید تایری که پنج یا شش سال از عمرش گذشته باشد،‌ حتی اگر نو هم باشد پرهیز کنید. بیشتر اوقات شما برای یک مشکل به تعمیرگاه مراجعه می‌کنید اما مکانیک شما چند مشکل دیگر هم به آن اضافه می‌کند. به خاطر داشته باشید هیچ مکانیکی حق ندارد، به جز موردی که با هم توافق کرده‌اید، کار بیشتری انجام دهد و دست مزد بیشتری طلب کند. برای همین هنگام مراجعه باید حتماً به طور دقیق مشکل مشخص شود و برآورد هزینه به عمل آمده و توافق صورت پذیرفته باشد. اگر یک لپ‌تاپ در منزل دارید خودتان را با اسکنر و پورت OBDII خودرو آشنا کنید. این پورت در خودروها، ابزاری برای تشخیص عیب خودرو است که مخفف On-Board Diagnostic tool است. بد نیست قبل از مراجعه به تعمیرگاه یا نمایندگی، خودتان نگاهی به این اسکنر بیندازید و آماده پیش مکانیک بروید. آشنایی مختصر با عیوب خودرو هم کمک می‌کند زیر بار هزینه یا خرج گزاف و غیرضروری نروید. به گفته ی کامرون اسکات Kameron Scott مؤسس وب‌سایت CarAudioNow.com اسکنرهای جدید طوری است که خیلی هم نیاز به تخصص در این زمینه ندارد و به راحتی عیب خودرو را پیدا کرده و حتی قطعه‌ای که نیاز به تعویض دارد را معرفی می‌کند.  بهتر است پیش از مراجعه به مکانیک خودرو، خودتان اول یک تحقیق یا بررسی انجام دهید. مرورهایی که در فضای آنلاین منتشر می‌شوند هم می‌توانند در تحقیق شما مؤثر واقع شوند. با این حال بهترین کاری که صاحبان خودرو می‌توانند انجام دهند، مراجعه به دفترچه راهنما و اجرای دقیق و موبه‌موی سرویس‌های نگهداری است. در حال‌حاضر وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی در حال گسترش هستند و به طور تخمینی برآورد می‌کنند که هزینه‌های نگهداری و تعمیر خودروی شما به طور خاص چقدر است. در ضمن مراقب این موضوع هم باشید که همیشه ارزان‌تر به معنی بهتر نیست مخصوصاً که قطعات خودرو می‌تواند با انواعی از کیفیت‌ها در بازار موجود باشد و ارزان‌تر در این جا می‌تواند به معنی به کار رفتن قطعات نامرغوب‌تر باشد. در صورتی که با مکانیکی مواجه شدید که رفتار و واژه‌هایش به شما آلارم می‌دهد، از گفتن نه ابایی نداشته باشید. متأسفانه در این حرفه، مکانیک‌هایی وجود دارند که می‌خواهند از عدم اطلاع کافی شما سوءاستفاده کنند، بنابراین به سادگی زیربار هزینه‌های غیرضروری نروید.