اجرای عریض‌ترین تونل آزادراهی کشور در آزادراه خرم‌آباد-‌اراک

مجری طرح آزادراه خرم‌آباد-‌اراک، از اتمام ساخت آزادراه خرم‌آباد-اراک خبر داد و گفت: عریض‌ترین تونل آزادراهی کشور در این پروژه طراحی و اجراء شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمود جلالی؛ مجری طرح آزادراه خرم‌آباد-‌اراک اظهار کرد: آزادراه اراک-‌خرم‌آباد از ناحیه اراک به سمت خرم‌آباد و به طول ۱۳۴ کیلومتر در چهار قطعه اجراء شده است. […]

مجری طرح آزادراه خرم‌آباد-‌اراک، از اتمام ساخت آزادراه خرم‌آباد-اراک خبر داد و گفت: عریض‌ترین تونل آزادراهی کشور در این پروژه طراحی و اجراء شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمود جلالی؛ مجری طرح آزادراه خرم‌آباد-‌اراک اظهار کرد: آزادراه اراک-‌خرم‌آباد از ناحیه اراک به سمت خرم‌آباد و به طول ۱۳۴ کیلومتر در چهار قطعه اجراء شده است. وی با بیان این‌که این قطعات اجرایی به صورت مجزا قابلیت عبور ترافیک را دارند، ادامه داد: عمده قسمت مؤثر در مسیر که کاهش‌ زمان سیر و طول مسیر را دارد مربوط به قطعاً ۲، ۳ و ۴ است. وی با اشاره به این‌که طول قطعات مذکور ۶۷ کیلومتر است، افزود: این ۶۷ کیلومتر در مقایسه با راه موجود ۳۲ طول مسیر را کاهش می‌دهد، ضمن این که زمان سفر را نیز ۴۳ دقیقه کاهش خواهد داد. مجری طرح آزادراه خرم‌آباد-‌اراک، با اشاره به این‌که آزادراه در قطعات ۲، ۳ ،۴ و ۶ لاینه است، اضافه کرد: در سه قطعه اجرایی که حدود ۶۵ درصد کل پروژه است، ۷٫۵ کیلومتر تونل دوقلو اجراء شده که بلندترین آن ۳۳۰۰ متر است. این تونل‌های طولانی و عریض‌ترین تونل‌های آزادراهی کشور هستند. بالاترین عرض مسیرهای سه رفت و سه برگشت در این آزادراه ساخت شده است. جلالی؛ با یادآوری این‌که با ساخت آزادراه خرم‌آباد-اراک دو گردنه‌ برفگیر و حادثه‌خیز مسیر حذف می‌شود، گفت: گردنه رازان در سمت درود و گردنه زاغه در محدوده خرم‌آباد گردنه‌هایی هستند که با بهره‌برداری از آزادراه خرم‌آباد-اراک حذف خواهند شد. مجری طرح آزادراه خرم‌آباد-‌اراک، با اشاره به نقش مهم این آزادراه در کریدور شمال-جنوب، اظهار کرد: این آزادراه یکی از قسمت‌های مغفول مانده بود که باعث سکته در ترافیک تزانریتی شمال-جنوب می‌شد. خوشبختانه با بهره‌برداری از این آزادراه گره مذکور به نوعی از بین می‌رود و ترافیک روان می‌شود. وی همچنین تأکید کرد: با بهره‌برداری از آزادراه مذکور ۳٫۵ میلیون تن آلایندگی هوا کاهش می‌یابد چون مسیر بهینه و شیب حداکثر در طول مسیر پنج درصد است. ضمن این‌که شعاع قوس‌ها حداکثر ۵۰۰ متر است و خودرو می‌تواند به صورت ایمن با سرعت ۱۰۰ کیلومتر حرکت کرده و حادثه روی ندهد. وی با یادآوری این‌که طی هفت سال اخیر در آزادراه خرم‌آباد-اراک به طور متوسط ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی داشته‌ایم، تصریح کرد:‌ عدد هزینه شده برای بهره‌برداری از ۶۷ کیلومتر حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان بوده که برای انجام کارهای تکمیلی به حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد. مجری طرح آزادراه خرم‌آباد-‌اراک با اشاره به عوارض حدود ۱۵ هزار تومانی عبور وسایل‌نقلیه سواری از آزادراه خرم‌آباد-اراک، گفت: این عدد به نسبت به ابنیه و تونل عدد و صرفه‌جویی مناسب در زمان و هزینه، معقول است. جلالی؛ بیان کرد:‌ برای تملک اراضی در این پروژه حدود ۶۰ میلیارد تومان به قیمت سال ۹۵ هزینه شده که به قیمت روز حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. وی تأکید کرد:‌ ارزش روز آزادراه خرم‌آباد-اراک حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.