مناقصه خرید ۲۲۰ اتوبوس نو برای تهران به سرانجام رسید

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران، درباره موضوعات مختلف در اتوبوسرانی پایتخت از جمله سرانجام خرید اتوبوس‌های جدید، قرارداد خرید ۵۰ اتوبوس برقی، اوراق مشارکت اسلامی ‌برای خرید اتوبوس، توضیحاتی را ارائه داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، توضیحات به شرح ذیل است: * مدتی پیش اعلام شد که مناقصه‌هایی برای خرید اتوبوس در حال برگزاری است، […]

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران، درباره موضوعات مختلف در اتوبوسرانی پایتخت از جمله سرانجام خرید اتوبوس‌های جدید، قرارداد خرید ۵۰ اتوبوس برقی، اوراق مشارکت اسلامی ‌برای خرید اتوبوس، توضیحاتی را ارائه داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، توضیحات به شرح ذیل است:

* مدتی پیش اعلام شد که مناقصه‌هایی برای خرید اتوبوس در حال برگزاری است، نتیجه مناقصات به کجا رسید؟

مناقصه اخیراً برای خرید ۱۲۰ دستگاه اتوبوس برگزار شد که به نتیجه رسید و قرارداد چهار ماهه برای تحویل این اتوبوس‌ها منعقد شده است. مناقصه دیگری نیز سه مرتبه تجدید شد که آخرین مورد آن روز گذشته بود و براساس این مناقصه ۱۰۰ دستگاه میدل‌باس برای تهران تهیه می‌شود. البته مناقصه دومرحله‌ای بود و پاکت قیمت این مناقصه فردا باز خواهد شد. بنابراین موضوع خرید ۱۲۰دستگاه اتوبوس و ۱۰۰ دستگاه میدل‌باس تقریباً نهایی شده و مذاکرات دیگری با کارخانه‌های دیگر نیز آغاز شده که البته هنوز به سرانجام نرسیده است.

* شهرداری تهران وعده داد بود که به‌زودی تعداد زیادی اتوبوس برقی برای نقاط مرکزی شهر خریداری می‌کنند، چرا این موضوع علی‌رغم وعده‌های داده شده هنوز محقق نشده است؟

قرارداد ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی روز گذشته امضاء و آن را ابلاغ خواهیم کرد. البته قول داده بودیم تا پایان سال ۱۴۰۰ اتوبوس‌های برقی را به کشور وارد کنیم ولی از آنجایی که در حال‌حاضر دو کارخانه داخلی توانایی تولید اتوبوس‌های برقی را دارند دیگر واردات اتوبوس برقی منتفی است زیرا هر کالایی که در داخل قابلیت تولید داشته باشد واردات آن از خارج ممنوع است. بر همین اساس از آنجایی که تولید اتوبوس برقی زمان خواهد برد احتمالاً دریافت این اتوبوس‌ها به اوایل سال آینده موکول خواهد شد.

* در این دوره از مدیریت شهری چه تعداد اتوبوس برای تهران تهیه شده است؟

به طور کلی حدود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۹۹ توسط این دوره به ناوگان اضافه شده و به غیر از ۲۲۰ مورد خرید اتوبوس که اخیراً اقدام شده است مذاکرات دیگری را آغاز کرده‌ایم که ۱۵۰ تا ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر هم تا پایان سال تهیه کنیم که آمار دقیق بستگی به قیمت نهایی اتوبوس‌ها دارد و اگر بتوانیم با قیمت پایین‌تر خرید انجام دهیم اتوبوس بیشتری خریداری خواهد شد.

* نحوه همکاری دولت برای تأمین اتوبوس چگونه بوده است؟

کمک‌های دولت محدود به مشارکت در بازپرداخت اوراق مشارکت اسلامی‌بوده است که سال ۹۸ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان محقق شد و اوراق سال ۹۹ نیز ۴۵۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری واریز شده که البته هنوز به اتوبوسرانی تحویل داده نشده است.۵۰درصد بازپرداخت اوراق توسط دولت تضمین شده و کمک‌ها فقط در همین میزان بوده است.

* قیمت تمام شده خرید اتوبوس برای شهرداری تهران چقدر است؟

این مسأله بستگی به مشخصات اتوبوس‌ از جمله برند موتور،‌گیربکس و مدت زمان تحویل اتوبوس‌ها و پرداخت نقد یا غیرنقد آن دارد، ولی به طور کلی اتوبوس‌هایی که اخیراً از طریق مناقصه خرید آنها انجام شده هزینه‌ای بالغ بر سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای هر دستگاه به همراه داشته است.

* مناقصهای که برای خرید مخازن گاز اتوبوس‌ها برگزار شد.

اختلاف ۳۲۰۰ دستگاه قبلی با ۲۰۰۰دستگاه فعلی مربوط به اتوبوس‌های گازسوزی است که به دلیل انقضای تاریخ اعتبار مخاز گاز متوقف شده‌اند و اتوبوس‌هایی که تعهد خدمت آنها تمام شده است. البته با ورود اتوبوس و مینی‌بوس‌های جدید و مناقصه‌ای که برای خرید مخازن گاز برگزار شده، امیدواریم به‌زودی این اتوبوس‌ها به چرخه خدمت بازگردانده شوند.