تنگههرمز پاشنهآشیل نفتیهایک کارشناس بینالملل حوزه انرژی، گفت: اکنون اکثر کشورهای منطقه بهدنبال مسیرهای جایگزین برای ایجاد امنیت صادرات نفت هستند، البته بخشی از برنامههای تدوینشده برای مسیرهای جدید هم به توصیههایی از ناحیه کشورهای خریدار نفت منطقه برای دور شدن از ریسک تهدید برمیگردد. به گزارش ایلنا، علیاصغر زارعی؛ درباره دلایل کشورهای نفتخیز منطقه […]
تنگههرمز پاشنهآشیل نفتیهایک کارشناس بینالملل حوزه انرژی، گفت: اکنون اکثر کشورهای منطقه بهدنبال مسیرهای جایگزین برای ایجاد امنیت صادرات نفت هستند، البته بخشی از برنامههای تدوینشده برای مسیرهای جدید هم به توصیههایی از ناحیه کشورهای خریدار نفت منطقه برای دور شدن از ریسک تهدید برمیگردد. به گزارش ایلنا، علیاصغر زارعی؛ درباره دلایل کشورهای نفتخیز منطقه برای ارسال نفت از مسیری غیر از تنگههرمز، اظهار داشت: تنگههرمز به لحاظ موقعیتی به صرفهترین مسیر برای انتقال نفت کشورهای حاشیه خلیجفارس است، اما با توجه به رشد دانش و تکنولوژی نوین انتقال سوخت از طریق مبادی زمینی هم به لحاظ مقرون بهصرفه بودن و هم به لحاظ اینکه بحث حوادث گاهوبیگاه از جمله جنگ تحمیلی علیه ایران و یا جنگهای خلیجفارس و بالا رفتن ریسک مطرح بوده، کشورهای منطقه را بر آن داشته که بهدنبال مسیرهای جدید باشند.وی افزود: اکنون اکثر کشورهای منطقه بهدنبال مسیرهای جایگزین برای ایجاد امنیت صادرات نفت هستند، البته بخشی از برنامههای تدوینشده برای مسیرهای جدید هم به توصیههایی از ناحیه کشورهای خریدار نفت منطقه برای دور شدن از ریسک تهدید برمیگردد.این کارشناس بینالملل حوزه انرژی، تصریح کرد: مسیر جدیدی که ایران برای انتقال نفت از مسیر پایانه جاسک و دریایعمان دنبال میکند، به صورت جدی از سالهای گذشته حتی در سالهای دفاع مقدس مطرح بوده، عربستان نیز در آن زمان با احداث خطوط لوله در دریای سرخ و بندر ینبع کنار دریای سرخ بخشی از نفت صادراتی عراق را هم ارسال میکرد. وی تأکید کرد: ما با ایجاد خط لوله و پایانه صادراتی از جاسک در دریای عمان اکنون انحصار صادرات نفت را که صرفاً از پایانه خارک انجام میشد و میتوانست پاشنهآشیل محسوب شود، شکستیم و در واقع تهدید و آسیبها را تقریباً کاهش دادهایم، این نگاهی است که اکثر کشورهای منطقه نسبت به مشکلات تنگههرمز و خلیجفارس دارند و بهدنبال مسیر جایگزین هستند. زارعی؛ بیان داشت: بنابراین یک بعد کاهش تهدید و ریسکها و بعد دیگر مباحث اقتصادی و مقرون بهصرفه بودن مسیرهای جدید است. وی یادآور شد: استفاده از ظرفیتهای جدید در دریای سرخ و عمان میتواند فاصله انتقال و صادرات نفت را از مسیر خلیجفارس کم کرده و دسترسی بهتری به بازارها پیشروی صادرکنندگان قرار دهد. این کارشناس انرژی، درباره از دست رفتن اهمیت تنگههرمز، تأکید کرد: نفت و انرژی یک بخش از اهمیت اقلیمیو استراتژیک تنگههرمز است، قطعاً هرمز همچنان بهعنوان آبراه بسیار استرتژیک برای تردد کشتیهای تجاری و ورود و خروج کالا مطرح است و کشورهایی مثل عراق، کویت، بحرین و قطر همچنان بهترین دسترسی را از تنگههرمز دارند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.