آخرین روایت از مناقصه ناکام واگن‌های مترو

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای پنجم شهر تهران، گفت:‌ هر واگن قطار هم‌اکنون یک میلیون دلار قیمت دارد که معادل ۲۵ میلیاردتومان می‌شود و با توجه به سهمی ‌که برای شهرداری در نظر گرفته شده، باید ۱۲میلیارد و ۵۰۰ تومان پول دهد که اگر کل بودجه حمل‌ونقلی شهرداری را هم روی هم بگذارید نمی‌شود […]

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای پنجم شهر تهران، گفت:‌ هر واگن قطار هم‌اکنون یک میلیون دلار قیمت دارد که معادل ۲۵ میلیاردتومان می‌شود و با توجه به سهمی ‌که برای شهرداری در نظر گرفته شده، باید ۱۲میلیارد و ۵۰۰ تومان پول دهد که اگر کل بودجه حمل‌ونقلی شهرداری را هم روی هم بگذارید نمی‌شود این پول را تأمین کرد و چنین چیزی نشدنی است. محمد علیخانی؛ در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به سؤالی درباره ابهام در تأمین مالی ۶۳۰ دستگاه واگن مترو، اظهار کرد: برخی در مورد اتوبوس و مترو صحبت‌هایی می‌کنند که ناشی از نداشتن اطلاعات است. برای مثال در حوزه مترو ما این اعتباری که برای تأمین واگن در نظر گرفته شد، در وقت خود زنده کردیم و به قرارداد رساندیم. پس از آن مناقصه و قرارداد برگزار شد و برنده نیز مشخص شد. او ادامه داد: اما در پیش پرداخت بانک‌مرکزی تعلل کرد و در بودجه ۱۴۰۰ این ردیف حذف شد. علیخانی؛ در واکنش به اینکه مقرر شده است سهم ۱۵ درصدی در نظر گرفته شده برای تأمین مالی طرف ایرانی بین دولت و شهرداری نصف شود و هفت‌ونیم درصد را شهرداری و مابقی را دولت پرداخت کند، آیا این رقم در توان شهرداری هست؟ گفت: تأمین منابع مالی ۶۳۰ واگن مترو تکلیف دولت بوده است و با این کارها از زیر بار تکلیف خود شانه خالی می‌کنند و این اجحافی در حق مردم شهر است. حالا بعد از این همه تلاش و پیگیری می‌گویند مبلغی را شهرداری پرداخت کند. او افزود: شهرداری باید پول داشته باشد که بتواند سهمی ‌را که برایش در نظر گرفته‌اند را پرداخت کند. هر واگن قطار هم‌اکنون یک میلیون دلار قیمت دارد که معادل ۲۵ هزار میلیاردتومان می‌شود. در حالی که قبل از گرانی دلار پنج میلیاردتومان قیمت داشته و اکنون پنج برابر شده است. برای هزار واگن ۲۵ هزار میلیارد باید هزینه شود که با توجه به سهمی‌که برای شهرداری در نظر گرفته شده باید ۱۲ هزا ر و ۵۰۰ میلیاردتومان پول دهد.