ضرر چندصد میلیارد دلاری خودروسازان ژاپنی

تویوتا و هوندا به جمع خودروسازان جهانی، از جمله گروه خودروسازی بی‌ام‌و و استلانتیس برای هشدار نسبت به روند کمبود تراشه‌های جهانی، پیوستند. همچنین نسبت به کاهش تقاضا برای خرید خودرو پس از پایان قرنطینه کرونایی در بازارهای جهانی به ویژه آمریکا، اعلام خطر کردند. به گزارش مناقصه‌مزایده، سهام تویوتا روز گذشته با کاهش دو […]

تویوتا و هوندا به جمع خودروسازان جهانی، از جمله گروه خودروسازی بی‌ام‌و و استلانتیس برای هشدار نسبت به روند کمبود تراشه‌های جهانی، پیوستند. همچنین نسبت به کاهش تقاضا برای خرید خودرو پس از پایان قرنطینه کرونایی در بازارهای جهانی به ویژه آمریکا، اعلام خطر کردند. به گزارش مناقصه‌مزایده، سهام تویوتا روز گذشته با کاهش دو درصدی همراه و طی جلسه‌ای ضررهای ناشی از این مسأله اعلام و سبب عدم رضایت سرمایهگذاران شد. به گفته تحلیلگران، بزرگ‌ترین خودروساز جهان (تویوتا) از نظر میزان فروش می‌تواند امسال به کسب سود ۲۲ میلیارد دلاری برسد که این مقدار از سود پیش‌بینی شده تویوتا بسیار کمتر بوده است. در وضعیتی مشابه، شرکت خودروسازی هوندا نیز در سال‌جاری فقط می‌تواند ۱۸ درصد سود عملیاتی را افزایش دهد و نسبت به آنچه که در ابتدای سال مالی اعلام کرده بود، باز مانده است.

چرخ‌های سال مالی تویوتا و هوندا پنچر شد

هر دو خودروساز بزرگ ژاپنی، درخصوص کمبود تراشه‌های جهانی توأم با تأثیرات منفی کرونا به بازار خودرو هشدار دادند، هرچند که هوندا اعلام کرده بود راهکاری برای کاهش‌ هزینه‌های تولید در برنامه دارد، اما ظاهراً تاکنون موفق به اجرای آن نشده است. تویوتا نیز از برنامه کاهش هزینه خبر داد و گفت: در آینده نزدیک برنامه کنترل هزینه‌های تولید را توسعه می‌دهیم، اما به دلیل گسترش ویروس کرونا چالش کمبود نیمه‌هادی‌ها و افزایش قیمت مواداولیه معضل جدی تولید را ایجاد کرده است. تویوتا پیش‌بینی کرده است که ۸٫۷ میلیون دستگاه خودرو در سال‌جاری میلادی به فروش خواهد رساند. در قیاس با سال گذشته که این خودروساز ۷٫۶ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده بود، رشد قابل‌توجهی را در بر داشته است. سود عملیاتی تویوتا در سه ماهه نخست سال میلادی جاری حدود ۹میلیارد دلار بوده که نسبت به افزایش بهای ارز در مقابل ین، مطلوب بوده است. تویوتا پیشبینی کرده است که ۸٫۷ میلیون دستگاه خودرو در سال‌جاری میلادی به فروش خواهد رساند. در قیاس با سال گذشته که این خودروساز ۷٫۶ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده بود، رشد قابل‌توجهی را در بر داشته است. حجم فروش در سال‌جاری برای این برند با کیفیت ژاپنی نزدیک به فروش سال ۲۰۱۹ و پیش از شیوع کرونا رسیده است. شرکت خودروسازی هوندا به‌عنوان دومین خودروساز ژاپنی در ابتدا سال میلادی جاری پیشبینی فروش پنج میلیون دستگاه خودرو را داشت، اما به دلیل بحران کمبود تراشه برنامه این خودروساز به تولید ۴٫۸ میلیون دستگاه کاهش یافت. گفتنی است که هوندا سال گذشته ۴٫۵ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده است. شرکت خودروسازی تویوتا از بدو شروع بحران کمبود نیمه‌هادی‌ها، اقدام به ذخیرهسازی آن برای تولید خودرو و سیستم خدمات پس از فروش خود کرد. این بحران جهانی به رقبای این برند ژاپنی یعنی هیوندای و فورد خسارت‌های جدی وارد کرده است. براساس آمار منتشر شده از مؤسسه الکس پرنترس، کمبود تراشه‌ها برای صنعت خودرو جهان ۱۱۰ میلیارد دلار ضرر به همراه داشته است. جالب است بدانید؛ پس از زلزله فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، تأمینکنندگان نیمه‌هادی‌ها موظف شدند به اندازه یک سال چیپست‌های الکترونیکی ذخیره کنند. این ذخیرهسازی میزان بحران خودروسازان ژاپنی را کاهش داد. براساس آمار منتشر شده از مؤسسه الکس پرنترس، کمبود تراشه‌ها برای صنعت خودرو جهان ۱۱۰ میلیارد دلار ضرر به همراه داشته است. لازم به ذکر است که شرکت خودروسازی هوندا در سه ماهه نخست سال‌جاری به دلیل کمبود تراشه، فروش محصولاتش در چین را اندکی افزایش داده است. از اینرو سیجی کوریشی؛ نائب رئیس اجرایی هوندا در نشست خبری اعلام کرد: هوندا برنامه توقف تولید نداشته، اما به دلیل بحران جهانی کمبود تراشه مجبور به توقف تولید خودرو در سایت ووهان چین شده‌ایم تا بتوانیم بازار فروش جهانی را حفظ کنیم.