ممنوعیت واردات برای لاستیک‌های کمتر از ۱۶ اینچ

مدیر دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت، گفت: در لاستیک مورد نیاز رینگ‌های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و از ماه گذشته واردات آن ممنوع شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران‌جوان، محسن صفدری؛ مدیر دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت، درباره میزان نیاز لاستیک کشور، بیان کرد: نیازی که وزارت صمت با هماهنگی پلیس راهنمایی […]

مدیر دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت، گفت: در لاستیک مورد نیاز رینگ‌های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و از ماه گذشته واردات آن ممنوع شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران‌جوان، محسن صفدری؛ مدیر دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت، درباره میزان نیاز لاستیک کشور، بیان کرد: نیازی که وزارت صمت با هماهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی و راهداری برآورد کرده است حدود ۲۳ تا ۲۴ میلیون حلقه لاستیک سواری است. حدود یک میلیون حلقه کمبود لاستیک در کشور وجود دارد که به لاستیک suvها مربوط می‌شود. او ادامه داد: هنوز در انواع خاصی از لاستیک مثل لاستیک برخی ماشین‌های شاسی‌بلند و خاص در کشور کمبود داریم و متأسفانه این محصولات هنوز در کشور تولید نمی‌شوند اما در لاستیک مورد نیاز رینگ‌های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و از ماه گذشته واردات آن ممنوع شد. در رینگ‌های ۱۶ به بالا هنوز مقداری نیاز به واردات وجود دارد اما واردات لاستیک‌‌های کوچک‌تر ممنوع شده است. صفدری؛ با تأکید بر کمبودهایی که در تولید لاستیک برای خودروهای باری و اتوبوس وجود دارد، بیان کرد: در لاستیک‌های باری حدود ۱۵۰ هزار تن نیاز وجود دارد و حدود ۲۱۲ هزار تن ظرفیت اسمی‌داریم. در این حوزه حدود ۸۵ هزار تن تولید، حدود ۵۸ هزار تن واردات و حدود ۸۸ تن صادرات داشتیم. مدیر دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت، با اشاره به افزایش میزان تولید لاستیک در کشور، گفت: مجموع تولید لاستیک بایاس و رادیال ما در سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار حلقه بود. ۱۶۴ هزار تن ظرفیت اسمی‌تولید لاستیک سواری کشور است که معادل ۲۵ میلیون حلقه لاستیک سواری خواهد بود. سال گذشته با تلاش تولیدکنندگان این حوزه رکورد جدیدی در تولید زده شد. در تولید لاستیک سواری و با در نظر گرفتن تعداد حلقه‌ها لاستیک حدود ۱۸ درصد رشد داشته‌ایم  و با در نظر گرفتن وزن تولید لاستیک در کشور حدود ۲۱ درصد افزایش تولید داشته‌ایم. از ۱۶۴ هزار تن ظرفیت اسمی‌موجود حدود ۲۲ میلیون حلقه، یعنی ۱۶۰ هزار تن لاستیک سواری تولید کردیم. او تشریح کرد: باید توجه داشته باشید که علی‌رغم وجود ظرفیت بالای تولید لاستیک در کشور و فعالیت حدود ۱۱ کارخانه تولید تایر و تیوپ در کشور، بخش عمده‌ای از تولیدات ما به لاستیک‌های بایاس مربوط می‌شود. لاستیک بایاس نسبت به لاستیک‌های رادیال تکنولوژی قدیمی‌تری دارد و اقبال مصرف‌کنندگان به استفاده از این لاستیک بسیار کم شده است. لاستیک‌های راهسازی و ماشین‌آلات معدنی استفاده می‌شود هم اغلب وارداتی هستند و تولید داخل جواب نیاز ما را نمی‌دهد.