خسارت ۴۰۰ میلیاردتومانی صنعت حمل‌ونقل ریلی

رئیس هیأت مدیره رجا اعلام کرد خسارت ۴۰۰ میلیاردتومانی صنعت حمل‌ونقل ریلی رئیس هیأت مدیره شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا، با اشاره به هزینه‌های تحمیل شده به شرکت‌های مسافری ریلی بابت اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی اعلام کرد: با توجه به محاسبات صورت گرفته در سال گذشته بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان عدم تحقق درآمد بابت اجرای این […]

رئیس هیأت مدیره رجا اعلام کرد

خسارت ۴۰۰ میلیاردتومانی صنعت حمل‌ونقل ریلی

رئیس هیأت مدیره شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا، با اشاره به هزینه‌های تحمیل شده به شرکت‌های مسافری ریلی بابت اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی اعلام کرد: با توجه به محاسبات صورت گرفته در سال گذشته بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان عدم تحقق درآمد بابت اجرای این طرح به مجموعه شرکت‌های ریلی تحمیل شد و ضریب اشغال قطارها برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی حدود ۵۰ درصد بود. امسال هم این‌طور که مشخص است تا ماه‌های آتی همین روال را خواهیم داشت که این موضوع زیان چشم‌گیری به درآمد شرکت‌های مسافری ریلی وارد کرده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، علیرضا محمودی؛ افزود : به همین سبب یکی از اصلی‌ترین درخواست‌های ما از شرکت راه‌آهن این است که با همه امکانات و پتانسیل خود، شرکت‌های ریلی مسافری را یاری کند تا زیان خود را کاهش دهند. در همه جای دنیا نه فقط در دوران کرونا بلکه پیش از آن نیز به حمل‌ونقل ریلی یارانه پرداخت می‌شد که در دوران کرونا این کمک‌ها برای آن‌ها مضاعف شده است. رئیس هیأت مدیره شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا، به افت شدید نقدینگی این شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: هیچ یک از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری ایران در حال‌حاضر توانایی پرداخت هزینه اجاره بهای دیزل و اجاره اماکن را ندارند. توقع داریم مسؤولان در این زمینه‌ها یاری‌گر باشند. آنچه که اکنون درخواست داریم این است که دولت به کمک ما بیاید اگرچه گمان نمی‌کنیم توانایی پرداخت یارانه مستقیم را داشته باشند. محمودی؛ تصریح کرد: در حال‌حاضر با شرایطی دست به گریبان هستیم که تا این لحظه نتوانسته‌ایم حتی همان تسهیلات کرونا که وعده داده شده بود دریافت کنیم. البته دریافت وام نیز در بلندمدت راهکار مناسبی به نظر نمی‌رسد چرا که مبلغ آن را باید با سودِ نداشته بازپس دهیم اما می‌تواند در کوتاه‌مدت از لحاظ تأمین نقدینگی، بخشی از مشکلات را حل کند. وی افزود: درخواست ما از مسؤولان شرکت راه‌آهن این است که توجه کنند، آنچه که اکنون در خطر افتاده، پایداری شرکت‌های مسافری است و چنانچه با همین روال پیش برود، این شرکت‌ها از حیات ساقط می‌شوند و امنیت شغلی بیش از ۱۰هزار کارگر به صورت مستقیم به مخاطره می‌افتد. بنابراین باید این شرکت‌ها حداقل در خریدهای ضروری‌شان کمک شوند. اگر به فوریت چرخ و بانداژ و اقلام اصلی را خریداری نکنیم به طور حتم در شش ماه دوم کل صنعت مسافری ریلی دچار مشکل خواهد شد. رئیس هیأت مدیره شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا، گفت: نکته دیگری که مغفول مانده است اینکه در سال گذشته در شورای‌عالی ترابری برای مجموعه شرکت‌های مسافری ریلی افزایش ۴۰ درصدی بهای بلیت پایه مطرح و مقرر شد که ۲۰ درصد آن بلافاصله اعمال شود اما مابقی آن برای رعایت حال مردم در نیمه دوم سال عملیاتی شود اما تا این لحظه هنوز اجازه داده نشده که ۲۰ درصد دوم را به نرخ بلیت قطار اضافه کنیم. وی تصریح کرد: این وقفه نیز زیان سنگینی به شرکت‌های ریلی مسافری وارد کرده و این در حالی است که سایر شقوق حمل‌ونقل، اکنون افزایش بهای ۱۴۰۰ خود را دریافت می‌کنند اما ما هنوز نتوانسته‌ایم حتی افزایش بهای سال گذشته خود را دریافت کنیم. رئیس هیأت‌مدیره شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ بلیت اتوبوس افزایش بهای ۳۰ درصدی و بهای بلیت هواپیما نیز در یکسال اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است اما درباره بلیت قطار اگر قرار بود افزایشی صورت گیرد، طبق روال سال‌های گذشته باید در اردیبهشت و خردادماه این اتفاق می‌افتاد. محمودی؛ با بیان اینکه هزینه‌ها در بخش مسافری ریلی به شدت افزایش پیدا کرده است، گفت: می‌توان به جرأت گفت به جز دستمزد که به طور میانگین افزایش ۴۰ درصدی داشته، قیمت اقلام فنی نیز بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است و در مجموع به صورت میانگین ۱۴۲ درصد هزینه‌ها در این بخش بیشتر شده است. وی تأکید کرد: باید به این نکته نیز توجه کرد که وسیله‌ای مانند هواپیما حدود سه درصد از حمل‌ونقل کشور را پوشش می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد مشتریان آن مدیران و کارمندان دولتی و نهادها و مؤسسات و شرکت‌ها و مابقی نیز از دهک‌های پُردرآمد جامعه هستند، اما قطار وسیله‌ای است که به‌ طور عمده دهک‌های متوسط و پایین‌تر جامعه از آن استفاده می‌کنند. اگرچه رجا یک بنگاه اقتصادی است، اما باید از منظر مسؤولیت اجتماعی نیز به این موضوع دقت کرد. بنابراین می‌پذیریم که اگر قرار است قیمتی افزایش یابد، به توان مالی مردم نیز باید توجه کنیم. رئیس هیأت مدیره شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا، اظهار کرد: تا کنون درباره زمان برگزاری جلسه بررسی پیشنهاد افزایش قیمت بهای بلیت قطار در سال ۱۴۰۰ هیچ خبری اعلام نشده است و علی‌رغم آنکه قرار بر این بود که ماه گذشته این کار انجام شود متأسفانه این جلسه برگزار نشد. بعید است که اتفاق خاصی بیفتد. اگرچه هر میزان افزایشی هم که اعمال شود، زیان وارده به شرکت‌های مسافری ریلی را جبران نخواهد کرد. علیرضا محمودی؛ در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام واکسیناسیون مأموران داخل قطارها برای مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: واکسیناسیون کلیه مأموران موظف قطارها که بیش از چهار هزار نفر شامل روسای قطار، سرمهمانداران و مهمانداران همچنین نیروهای فنی، برق و خدمات سیر هستند، همزمان با عید غدیر در تهران و مشهد آغاز شده و تقریبا ً تزریق دُز اول روبه پایان است.