اولویت خودروسازان با تحویل تعهدات قبلی به مشتریان است

دبیر انجمن خودروسازان ایران، ضمن اشاره به وضعیت کنونی و زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید خودروهای برقی در راستای اجرای سند ۱۴۰۴ به بررسی آماری تولید خودروهای سواری خودروسازان و تأثیر آن بر قیمت‌ها در بازار پرداخت. احمد نعمت‌بخش؛ در گفت‌وگو با خبرخودرو، با توجه به اینکه آزادسازی قیمت خودرو براساس سند توسعه صنعت خودرو […]

دبیر انجمن خودروسازان ایران، ضمن اشاره به وضعیت کنونی و زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید خودروهای برقی در راستای اجرای سند ۱۴۰۴ به بررسی آماری تولید خودروهای سواری خودروسازان و تأثیر آن بر قیمت‌ها در بازار پرداخت. احمد نعمت‌بخش؛ در گفت‌وگو با خبرخودرو، با توجه به اینکه آزادسازی قیمت خودرو براساس سند توسعه صنعت خودرو تا افق ۱۴۰۴ منوط بر تولید و توسعه خودروهای برقی و هیبریدی شده است، اظهار داشت: شرکت‌های خودروسازی در حوزه تولید خودروهای برقی و هیبریدی ورود کرده‌اند و نمونه‌سازی نیز انجام شده، اما تولید انبوه این خودروها نیازمند زیرساخت‌هایی است که هنوز در کشور فراهم نیست. وی افزود: یکی از ملزومات مورد نیاز در راستای تولید خودروهای برقی، نصب پریز برق در پارکینگ‌های ساختمان‌های مسکونی به منظور شارژ باتری این خودروهاست، به طوری که پریز متصل به کنتور برق هر واحد آپارتمان‌ باشد. ضمن اینکه آمادگی وزارت نیرو برای تأمین برق این خودروها به‌ویژه در تیراژ بالا در شرایطی که اکنون با کمبود انرژی برق در کشور مواجه هستیم، یکی از ضروریات است. نعمتبخش؛ همچنین درخصوص تجربه مشابه در حوزه تولید خودروهای گازسوز گفت: در زمان ورود به عرصه تولید خودروهای گازسوز نیز ایستگاه‌های تزریق گاز در سطح کشور بسیار محدود بود و مدت‌ها صف تزریق گاز در ایستگاه‌های تزریق گاز را شاهد بودیم. دبیر انجمن خودروسازان ایران، درخصوص اخباری مبنی بر توقف فروش فوق‌العاده خودروسازان و دلایل آن گفت: براساس فرمول کلی که بر طرح‌های فروش فوق‌العاده خودروسازان حاکم است، در صورت بروز تعهدات معوق و عدم تحویل محصولاتی که موعد تحویل آنها فرا رسیده، فروش فوقالعاده اجراء نمی‌شود و اولویت با تحویل تعهدات قبلی به مشتریان است، ضمن اینکه اکنون نیز حدود ۱۴۰هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان در انتظار تأمین قطعه است. اما خوشبختانه شرایط چندان بحرانی نیست، به طوری که مجموعه ایران‌خودرو و سایپا، طی دو هفته اخیر، طرح‌های پیش فروش را به مرحله اجراء گذاشتند و پس از پایان پروسه ثبت‌نام، قرعه‌کشی و واریز وجه، ثبت‌نام برای طرح فروش فوق‌العاده نیز آغاز خواهد شد. نعمت‌بخش؛ در ادامه تصریح کرد: فروش فوق‌العاده موجب تنظیم بازار می‌شود و خودروسازان زمانی اقدام به قبول تعهد جدید می‌نمایند که خودروی مازاد برای اجرای فروش‌ فوق‌العاده وجود داشته باشد تا بدین ترتیب مدیریت بیشتر بازار محقق گردد. وی با توجه به کاهش مابه‌التفاوت قیمت بازار و کارخانه طی هشت ماه گذشته و افزایش مجدد آن در تیرماه، گفت: نرخ دلار در یک ماه گذشته افزایش یافت، ضمن اینکه افزایش تیراژ خودروهای ناقص تا پایان خردادماه که به ۱۴۰ هزار دستگاه رسید نیز قطعاً بی‌اثر نخواهد بود. افزایش عرضه و ورود ۱۴۰ هزار دستگاه به بازار به برقراری ثبات در بازار کمک می‌کند، ضمن اینکه اصولاً هر ساله با افزایش سفرها در فصل تابستان، با افزایش قیمت خودرو مواجه هستیم و اوایل زمستان نیز افت قیمت را تجربه می‌کنیم. دبیر انجمن خودروسازان ایران، همچنین درخصوص وضعیت آماری تولیدات خودروسازان در تیر ماه سال‌جاری به افت تولید در این ماه اشاره کرد و یادآور شد: تولید ۹۴ هزار و ۳۹۸ دستگاه خودروی سواری در تیرماه سال ۹۹ به ۷۹ هزار و ۲۰۷ دستگاه در همین زمان در سال‌جاری کاهش یافت. در بخش خودروهای تجمعی، آمار تولید ۱٫۲درصد افزایش یافت، به طوری که تا پایان تیر ۹۹، ۲۹۲ هزار و ۹۸۵ دستگاه به تولید رسید و خودروسازان تا پایان تیرماه ۱۴۰۰، تولید ۲۹۶ هزار و ۵۶۰ دستگاه خودرو را به ثبت رساندند. نعمت‌بخش؛ افزود: در سال‌جاری در مجموع، ۰٫۸ درصد افزایش تولید در انواع خودروها به شکل تجمعی اتفاق افتاد، به‌طوری که تولید در چهار ماه نخست سال ۹۹ معادل با ۳۲۰ هزار و ۲۲۸ دستگاه بود و در چهار ماه نخست سال‌جاری به ۳۲۲ هزار و ۹۱۹ دستگاه رسیده است. وی در پایان، با بیان اینکه کاهش میزان تولید متأثر از قیمت‌‌گذاری دستوری است، خاطرنشان کرد: قیمت‌های تکلیفی موجب کاهش روزانه تولید خودروسازان که ناشی از عدم تأمین قطعات موردنیاز خطوط تولید از سوی قطعه‌سازان به دلیل کمبود نقدینگی است، می‌شود و بر همین اساس متأسفانه تاکنون نتوانستیم هدف‌گذاری‌های انجام شده مبتنی بر افزایش تولید را محقق نماییم.