خودروی هوایی که چرخ و تایر ندارد

اگر روزی روزگاری جایزه‌ای برای عجیب‌ترین خودروی هوایی شخصی در نظر گرفته شود، بی‌شک بلک‌فلای این جایزه را بالای سر خواهد برد. به گزارش مناقصه‌مزایده، هفته گذشته بلک‌فلای در جمع تماشاگران در ایرونچر ویسکانسین پرواز آزمایشی را به اجراء گذاشت. حالا این خودروی هوایی شخصی می‌تواند با ولوکاپتر Volocopter برای کسب عنوان اولین خودروی هوایی […]

اگر روزی روزگاری جایزهای برای عجیبترین خودروی هوایی شخصی در نظر گرفته شود، بی‌شک بلک‌فلای این جایزه را بالای سر خواهد برد. به گزارش مناقصه‌مزایده، هفته گذشته بلک‌فلای در جمع تماشاگران در ایرونچر ویسکانسین پرواز آزمایشی را به اجراء گذاشت. حالا این خودروی هوایی شخصی می‌تواند با ولوکاپتر Volocopter برای کسب عنوان اولین خودروی هوایی شخصی تحت عنوان eVTOL به رقابت بپردازد. کمپانی بلک‌فلای در کالیفرنیا تا پایان امسال ۲۵ دستگاه از خودروی هوایی شخصی خود را در دسته‌بندی فوق سبک به فروش می‌رساند. پرواز این خودروی هوایی به کمک نرم افزارهای کامپیوتری انجام می‌شود. بلک‌فلای می‌گوید؛ زمانی که این خودروی هوایی شخصی به تولید انبوه برسد «قیمت آن حدود قیمت یک خودروی شاسی‌بلند است.» بعد هم برای آن که در آینده به این اظهارنظر وی اعتراضی شکل نگیرد این جمله را می‌افزاید: «فعلاً درباره قیمت کمی ‌با ابهام صحبت می‌کنیم که نوید و امید بی‌جا نداده باشیم.» این خودروی هوایی شخصی شبیه به قایقی است که بدنه آن از دو بخش تشکیل شده است. محل نشستن تک‌سرنشین آن شبیه به حباب طراحی شده است. به بدنه این خودروی هوایی دو بال نصب شده است یکی در جلو و دیگری در عقب و هر کدام چهار ملخ دارند. این خودروی هوایی می‌تواند این بال‌ها را به جهت‌های خاصی حرکت بدهد تا بتواند مانورهای یک هواپیما یا یک هلیکوپتر را داشته باشد. نکته شگفت‌انگیز این خودروی هوایی شخصی این است که چرخ و تایر ندارد. سازندگان آن می‌گویند؛ هدف از ساخت این نفربر هوایی شخصی برای فروش در بازار خودرهای اسپورت و تفریحی است. با این حال پرواز بلک‌فلای تحت نظارت قوانین هوایی بخش ۱۰۳ فدرال آمریکاست. براساس این قوانین، یکسری محدودیت‌هایی بر پرواز این خودرو حاکم است و به‌عنوان یک پرنده فوق سبک، بلک‌فلای اجازه ندارد از ۲۵۴ پوند سنگینتر باشد و در حال‌حاضر به‌عنوان یک وسیلهنقلیه تفریح و ورزشی حق پرواز در شب و در مناطق پرسکنه را ندارد. از آن جایی که تابع قوانین بخش ۱۰۳ به حساب می‌آید مزایایی هم برای آن مترتب است. از جمله این که بلک‌فلای نیاز به مدر خلبانی ندارد و یک وسیله ورزشی تفریحی به حساب می‌آید. همچنین براساس همین قوانین اجازه استفاده از چتر نچات BRS‌ در آن اختیاری است و در ارتفاع‌های زیر ۱۰۰ فوت می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این وسیله ورزشی تفریحی یک دکمه دارد که نام آن «به خانه برگرد» است. اگر سرنشین این دکمه را بزند، کامپیوترها و نرم‌افزارها به طور خودکار این خودروی هوایی تفریح را به خانه بر می‌گرداند و درست مثل یک پهپاد مسیر برگشت را پیدا می‌کند. این دکمه ویژگی خاص به حساب می‌آید چون امکان گم شدن در آسمان خیلی بیشتر از گم شدن در خیابان‌هاست. مارکوس لنگ Marcus Leng مدیر عامل بلک‌فلای در یک پخش زنده رادیویی در EAA‌ گفت:‌«ما بلک‌فلای را در دامنه وسیعی از عملیات‌های پروازی امتحان کرده‌ایم اما در حال‌حاضر به کمک کامپیوتر، فقط عملیات‌های محدودی را ممکن کرده‌ایم تا ایمنی به حداکثر برسد.» مدیر عامل این شرکت می‌گوید: «موتورها و باتری‌های آن را خودمان در کارخانه طراحی کرده‌ایم و سامانه‌های ملخی آن قوی ترین موتورهای موجود در دنیا براساس وزن و اندازه به حساب می‌آیند.» این خودروی هوایی شخصی در رویداد پرواز آزمایشی در حضور تماشاگران چهار بار به پرواز درآمد و بعد از پیمودن مسافتی کوتاه به نقطه‌ای بازگشت که از آن شروع کرده بود. فرود آن هم بسیار نرم طراحی شده است چون چرخ یا تایر ندارد.