قیمت خودروهای خارجی را بازار مشخص می‌کند

چند وقتی است پای خودروهای خارجی مونتاژی به کشور باز شده است. خودروهایی که یا چینی یا روسی هستند و در داخل کشور به صورت CKD وارد می‌شوند و شرکت‌های خصوصی آن‌‌ها را به فروش می‌رسانند. به گزارش از باشگاه خبرنگاران‌جوان، نکته جالبی که این بین وجود دارد، چگونگی نحوه فروش و تعیین قیمت آنهاست […]

چند وقتی است پای خودروهای خارجی مونتاژی به کشور باز شده است. خودروهایی که یا چینی یا روسی هستند و در داخل کشور به صورت CKD وارد می‌شوند و شرکت‌های خصوصی آن‌‌ها را به فروش می‌رسانند. به گزارش از باشگاه خبرنگاران‌جوان، نکته جالبی که این بین وجود دارد، چگونگی نحوه فروش و تعیین قیمت آنهاست که سؤالی را در ذهن‌‌ها ایجاد کرده است، چرا که در حال‌حاضر تعیین قیمت و نحوه فروش خودروهای داخلی یک سالی است که مشخص شده و قیمت خودروهای داخلی را شورای‌رقابت تعیین می‌کند و به روش قرعه‌کشی به دست مشتریان می‌رسد. این روز‌‌ها کافی است؛ سری به فضای مجازی بزنیم و از قیمت خودروهای تازه به‌دوران رسیده باخبر شویم، خودروهایی که در مقایسه با دیگر خودرو‌های خارجی کیفیت مطلوبی ندارند و هر روز شاهد گران‌تر شدن آن‌‌ها هستیم. جالب توجه اینجاست که قیمت‌های بازار هم هیچ قاعده و قانونی ندارند و اگر به همین منوال پیش برویم، نرخ بخش زیادی از مدل‌های مختلف خودرو‌های چینی به‌زودی از مرز یک میلیارد تومان در بازار خواهد گذشت. این در حالی است که با یک حساب و کتاب سرانگشتی، می‌توان به این نتیجه رسید که نرخ خودرو‌های چینی در بازار برای مشتری بیش از حد گران تمام می‌شود. اما چند سؤال در این بین به وجود می‌آید، پس چه کسی مسؤول نوسانات قیمت خودرو‌های چینی در بازار است و کدام نهاد ناظر بر عملکرد مونتاژکنندگان خودرو نظارت می‌کند؟ چرا قیمت خودرو‌های چینی روند صعودی طی می‌کند در حالی که می‌تواند این‌گونه نباشد؟ وقتی از مسؤولان وزارت صمت که معلوم نیست چرا این روز‌ها به گوشه‌نشینی روی آورده‌اند ناامید می‌شویم، ناچاریم به سراغ کارشناسان صنعت خودرو برویم تا جواب سؤالات خود را بگیریم.

چگونگی نحوه قیمت‌گذاری خودروهای خارجی در بازار

مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با اشاره به چگونگی نحوه قیمت‌گذاری خودروهای خارجی در بازار، گفت: سازمان حمایت مسؤول قیمت‌گذاری خودروهای چینی و روسی است، اما اگر خودرویی خارجی باشد، بازار قیمت آن را تعیین می‌کند و نهاد ناظری بر آن نظارت ندارد، اما سازمان حمایت نظارت ارشادی دارد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا نحوه فروش خودروهای خارجی نسبت به ایرانی‌‌ها متفاوت است؟ بیان داشت: اکنون خودروسازان خارجی به این نحوه خودرو را می‌فروشند که در یک روز فرصت دارند ثبت‌نام کنند و همان روز باید مبلغ مورد نظر را بفروشند. دادفر؛ گفت: اکنون تمام خودروهای وارداتی به صورت CKD با حداقل ۲۰ درصد داخلی‌سازی وارد می‌شود. محصولات مونتاژی، چون عرضه محدود هستند، مشمول قیمت‌گذاری نیستند. تعداد عرضه به‌گونه‌ای نیست که نیازی به ورود نهاد نظارتی به قیمت‌گذاری باشد. نرخ این محصولات توسط خود مونتاژکننده تعیین می‌شود.

شورای‌رقابت وظیفه قیمت‌گذاری خودروهای چینی و خارجی را ندارد

صفاری؛ مشاور رئیس شورای‌رقابت، با اشاره به چگونگی نحوه قیمت‌گذاری خودروهای خارجی در بازار، گفت: شورای‌رقابت وظیفه قیمت‌گذاری خودروهای چینی و خارجی را ندارد و سازمان حمایت باید آن‌‌ها را قیمت‌گذاری کند. او ادامه داد: یعنی وزارت صمت مجوز به سازمان حمایت داده است تا در نحوه فعالیت خودروسازان نظارت کند.

خودروهای خارجی قرعه‌کشی نمی‌شوند!

بیگی؛ کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به چگونگی نحوه قیمت‌گذاری خودروهای خارجی در بازار، گفت: هم‌اکنون خودروهای خارجی را خود کارخانه قیمت‌گذاری می‌کند و براساس سیاست‌های خود، اقدام به فروش می‌کند. یعنی در این روش دیگر قرعه‌کشی صورت نمی‌گیرد و براساس میزان تقاضا خودرو را می‌فروشند. این کارشناس صنعت خودرو، گفت: بهترین روش برای فروش خودرو‌‌ها این است که خود کارخانه روی آن نظارت کند و قیمت‌گذاری کند. خودروهای چینی چون هم‌رده قیمت با دیگر خودروهای خارجی است، انحصاری در آن وجود ندارند و خودروسازان هم رقیب وجود ندارد. بیگی؛ با بیان اینکه چرا در فروش خودروهای خارجی فرآیند قرعه‌کشی صورت نمی‌گیرد، تشریح کرد: قرعه‌کشی سیاست خوبی نبود و نتایج خیلی مثبتی نداشت. معمولاً با این روش‌‌ها قیمت افزایش پیدا می‌کند و با افزایش قیمت روش‌های فروش مختلف ظاهر می‌شود. او تشریح کرد: درخصوص خودروهای خارجی زمانی که کارخانه قیمت عجیب و غریب دهد سازمان حمایت ورود خواهد کرد.

لزوم نظارت قیمت خودرو‌های خارجی توسط دولت

امیرحسن کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو، با تأکید بر لزوم نظارت قیمت خودرو‌های خارجی توسط دولت، عنوان کرد: برای قیمت‌گذاری منطقی محصولات وارداتی نیاز به فضای رقابتی است و این در حالی است که بعضی واردکنندگان از شرایط فعلی سوءاستفاده می‌کنند. وی افزود: برخی خودرو‌ها با توقف ثبت سفارش جدید برای واردات، افزایش قیمت داشته‌اند و این مسأله زمانی رخ داد که محصولات با تیراژ بالا در انبار شرکت‌های وارداتی وجود داشتند. این کارشناس صنعت خودرو، تأکید کرد: با توجه به بحث‌هایی که زده شد مشتریان بازار خودرو با رفتار خود می‌توانند رفتار و قیمت منطقی را بر بازار خودرو حاکم کنند چراکه شرکت‌های واردکننده به دنبال تجارت‌ هستند و در فضای تجاری شرکت‌ها باید خود را با شرایط وقف دهند. وی با بیان اینکه نباید از دولت انتظار داشت که تک‌تک شرکت‌ها را کنترل کند یا به واردات خودرو بپردازد، گفت: شرکت‌های تولیدکننده جهانی خودرو هر ساله با بعضی ترفند‌ها قیمت خودرو‌ها را افزایش می‌دهند و مشتریان را ترغیب به پرداخت قیمت بیشتر برای خرید خودرو می‌کنند که افزودن امکانات بیشتر به خودرو یکی از این ترغیبهاست. کاکایی؛ همچنین افزود: دولت باید فضای نظارتی خود را تقویت کند و چنان‌چه تنش‌هایی در زمینه سوءاستفاده بعضی شرکت‌ها وجود نداشته باشد دولت قادر خواهد بود تا به فعالیت‌های پایدار در صنعت خودرو بپردازد. البته یکی از دلایل نابه‌سامانی‌های اخیر در بازار خودرو‌های وارداتی، خرید از شرکت‌های واسطه توسط واردکنندگان ایرانی است که واردات خودرو باید از منبع اصلی انجام گیرد. کاکایی؛ گفت: در حال‌حاضر کمبودی در بازار محصولات وارداتی و داخلی وجود ندارد و با تغییر رفتار و فرهنگ مردم در خرید شرایط بهتری فراهم خواهد شد. گفتنی است؛ در این شرایط وضع قوانین و چارچوبی که ضمانت اجرایی داشته باشد برای بازگشت به آرامش این بازار پُرتراکم از هر زمانی ضروری‌تر به نظر می‌رسد.