عدم شفافیت واردکنندگان عامل ترخیص نشدن کامیون‌های وارداتی

در پی مکاتبه اخیر گمرک درباره کامیون‌های رسوبی در گمرک، قائم‌مقام سازمان راهدرای و حمل‌ونقل جاده‌ا،ی عامل اصلی ترخیص نشدن این کامیون‌‌ها را در شفاف‌نبودن منشأ ارزی شرکت‌های واردکننده کامیون‌ و صادر نشدن کدساتا از سوی بانک‌مرکزی دانست. به گزارش ایسنا، فرامز مداح؛ در رابطه با عامل اصلی که سبب ترخیص نشدن کامیون‌های وارداتی از […]

در پی مکاتبه اخیر گمرک درباره کامیون‌های رسوبی در گمرک، قائم‌مقام سازمان راهدرای و حمل‌ونقل جاده‌ا،ی عامل اصلی ترخیص نشدن این کامیون‌ها را در شفاف‌نبودن منشأ ارزی شرکت‌های واردکننده کامیون‌ و صادر نشدن کدساتا از سوی بانک‌مرکزی دانست. به گزارش ایسنا، فرامز مداح؛ در رابطه با عامل اصلی که سبب ترخیص نشدن کامیون‌های وارداتی از گمرک‌های کشور شده و در نامه اخیر گمرک نیز آمده است، چیست؟ اظهار کرد: این نامه هنوز به دست من نرسیده است اما مشکل ‌و گیر اصلی برای ترخیص کامیون‌های رسوبی در گمرک‌ها مشخص و شفاف نبودن منشأ ارزی است که باید برای بانک‌مرکزی روشن و ثابت شود و براساس آن کد ساتا صادر می‌شود. وی افزود: البته مشکلاتی نیز در این زمینه وجود داشت که به‌عنوان مثال می‌توان به شرط اسقاط شدن خودروی فرسوده قبل از ترخیص اشاره کرد که برای تسهیل آن برخی فرآیند‌‌ها مانند همین شرط را به بعد از ترخیص و قبل از شماره‌گذاری موکول کردیم. در حال‌حاضر بزرگ‌‌ترین مشکل کد ساتا است و بسیاری از این کامیون‌ها را شرکت‌هایی وارد کردند که برای تأییدیه منشأ ارزی‌شان دچار مشکل هستند. چرا که براساس نظر بانک‌مرکزی، ارزی که با استفاده از آن کامیون وارد شده باید اثبات شود که از کجا آمده است و بانک‌مرکزی می‌گوید نباید این ارز از کف خیابان خریداری شده باشد یا آن که کامیون نباید با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی و دارو وارد شده باشد. قائممقام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: اگر این منشأ مشخص شود، بانک‌مرکزی کد ساتا برای آن شرکت صادر کرده و نهایتاً گمرک کامیون مورد نظر را ترخیص می‌کند و اکثر کامیون‌های رسوبی در گمرک با این مشکل مواجه هستند چرا که واردکنندگان و شرکت‌های واردکننده کامیون شفاف‌سازی نکردند. در حال‌حاضر نامه‌های متعددی با امضاء وزیر و سازمان راهداری زدیم که بانک‌مرکزی روش‌‌ها را عوض کند و روش اثباتی را به روش نفی تبدیل کند. یعنی اگر بانک‌مرکزی به کسی ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی نداده، فرض را بر این بگذارد که منشأ آن درست است اما بانک‌مرکزی زیر بار آن نمی‌رود. مداح؛ با بیان اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات در این زمینه با مکاتبه قبلی گمرک حل شده است، گفت: واردات کامیون‌های دست دوم از حدود یکسال گذشته آغاز شده و به نظر می‌رسد در هفته‌های پیش‌رو این روند تسریع شود چرا که رانندگان و واردکنندگان مشکلات دیگری هم داشتند و آن این بود که مراکز شماره‌گذاری دو ماه تعطیل بود اما اخیراً مقرر شد حتی در وضعیت قرمز هم این مراکز دایر باشند و بر این اساس به نظر می‌رسد که شماره‌گذاری و ترخیص کامیون‌ها در ماه‌های آتی سرعت بیشتری بگیرد. وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد واردکنندگان نمی‌توانند ثابت منشأ ارزی‌شان چیست و کجاست؟ بر این اساس باید روال‌ها را عوض کنیم و به شرکت‌های بزرگ‌تر و معتبرتر این کار را واگذار کنیم چرا که بسیاری از این شرکت‌ها کامیون‌های وارداتی رسوبی را مردم و کامیون‌داران پیش‌فروش کردند و هم اکنون هم پاسخگو نیستند.