برگزاری مناقصه داخلی شرط تداوم همکاری ریلی ایتالیا با ایران

برگزاری مناقصه داخلی شرط تداوم همکاری ریلی ایتالیا با ایران قائم مقام وزیر راه‌ و شهرسازی در امور بین‌الملل و تأمین مالی گفت: ایران و ایتالیا در پروژه‌های زیر ساختی همکاری‌های وسیع خواهند داشت مشروط به این‌که شرکت‌های ایتالیایی برای انجام هر پروژه‌ای در کشور بین پیمانکاران و اپراتورهای ایرانی مناقصه برگزار کنند. به گزارش ایرانا، اصغر […]

برگزاری مناقصه داخلی شرط تداوم همکاری ریلی ایتالیا با ایران

قائم مقام وزیر راه‌ و شهرسازی در امور بین‌الملل و تأمین مالی گفت: ایران و ایتالیا در پروژه‌های زیر ساختی همکاری‌های وسیع خواهند داشت مشروط به این‌که شرکت‌های ایتالیایی برای انجام هر پروژه‌ای در کشور بین پیمانکاران و اپراتورهای ایرانی مناقصه برگزار کنند.

به گزارش ایرانا، اصغر فخریه کاشان از اجرای چندین پروژه در حوزه راه‌آهن با ایتالیایی‌‌‌ها خبرداد و اظهارکرد: یکی از این پروژه‌ها قطار سریع‌السیر قم – اراک است که این خط به قطار تهران- قم- اصفهان متصل می‌شود.

وی همچنین اظهارکرد: خرید تجهیزات پروژه تهران- قم- اصفهان از دیگر پروژه‌های زیرساختی ایران با ایتالیا است اگر چه تأمین مالی این پروژه بر عهده چینی‌هاست اما شرط ایران این بوده که برخی از تجهیزات را از شرکت‌هایی که وزارت راه‌و شهرسازی تعیین کرده خریداری کنند.

قائم‌مقام وزیر راه ‌و شهرسازی در خصوص مذاکره با ایتالیایی‌‌ها مبنی بر تأمین ناوگان خط آهن تهران- مشهد هم گفت: ایران علاقه‌مند به تأمین ناوگان این خط ریلی است‌ البته‌ ناگفته نماند برای تأمین ناوگان پروژه مزبور مذاکراتی نیز با شرکت زیمنس آلمان صورت گرفته اما در نهایت شرکتی که شرایط بهتری داشته باشد را انتخاب خواهیم کرد.

وی در ادامه از راه‌اندازی پروژه مرکز تست در راه‌آهن با مشرکت‌ ایتالیایی‌‌‌ها خبر داد و افزود: قرارداد این پروژه در حال نهایی شدن است و با راه‌اندازی این مرکز می‌توان هم تست خط و هم تست ناوگان را انجام داد.

فخریه‌کاشان با بیان این‌که برای پروژه خط آهن تهران –همدان نیز با ایتالیا مذاکره شده است، اظهارکرد: مطالعات این پروژه‌ها شروع شده بنابراین اگر به نتیجه برسد با ایتالیایی‌‌ها توافق خواهیم کرد.

وی با تأکید بر این‌که وزارت راه‌ و شهرسازی یک شرط بسیار مهم (برگزاری مناقصه داخلی) در مذاکرات با شرکت‌های ایتالیایی داشته است، افزود: ایتالیایی‌‌ها برای اجرای تمامی این پروژه‌ها مناقصه داخلی برگزار و پیمانکار و اپراتورهای داخلی باید در این مناقصه حضور داشته باشند.

قائم مقام وزیر راه ‌و شهرسازی ادامه‌داد: در بخش جاده‌ای، ساخت پروژه کریدور شماره ١۰ در دستور کار است که این پروژه از مرز بازرگان تا بندر امام ادامه دارد و شامل چند قطعه است، ایتالیایی‌‌ها برای سرمایه‌گذاری بر روی دو قطعه از این کریدور به صورت بی‌. او‌.‌تی اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: ‌برای ساخت این پروژه ‌از پیمانکاران داخلی استفاده خواهد شد به عبارتی ۵١ درصد از عملیات اجرایی این پروژه باید به وسیله شرکت‌های ایرانی انجام شود.

فخریه‌کاشان با بیان این‌که پیش قرارداد این پروژه در سفر اخیر به ایتالیا امضا و مقرر شد ایتالیایی‌‌ها برای ادامه مذاکرات در این باره به ایران سفر کنند.

وی اظهارکرد: از آن‌جایی که همکاری‌های ایران با ایتالیا ابعاد وسیعی دارد مقرر شد هر ۶ ماه یک بار در ایتالیا و یک بار در ایران کمیته فنی پروژه‌های زیر ساختی تشکیل شود.

مهرداد لاهوتی،‌ عضو کمیسیون‌ عمران مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در صنعت حمل‌ و نقل کشور نگرانی‌های جدی وجود دارد.

وی از احداث ٢۵ هزار کیلومتر ریل تا افق ١۴۰۴ در ایران خبرداد و افزود: در حال حاضر کشور‌ ١١ هزار کیلومتر‌ خط ریلی در حال بهره‌برداری و ۵ هزار کیلومتر پروژه درحال ساخت دارد بنابراین بایستی سالانه ١۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن در کشور تا افق ١۴۰۴ در کشور ساخته شود تا به عدد ٢۵ هزار کیلومتر تحقق پیدا کند.

لاهوتی تصریح‌کرد: ‌منابع محدودی‌ اعتباری که در ایران وجود دارد ‌حداکثر بهره‌برداری از خطوط ریلی در خوشبینانه‌‌ترین شرایط ٢۰۰ کیلومتر در سال است.

وی گفت: برای دستیابی به هدف افق ١۴۰۴ مبنی بر احداث ٢۵ هزار کیلومتر راه‌آهن در کشور نیازمند ارایه راهکارهای جدید است وگرنه با این اعتبارات قطر چکانی هرگز به هدف نخواهیم رسید.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به این جمله‌ که در قانون بودجه سال جاری دو راهکار برای این مهم تعریف شده است، افزود: سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش حمل ‌و نقل به ویژه راه‌آهن ‌هستند می‌توانند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

وی اذعان‌کرد: تضامین مبلغ دریافتی سرمایه‌گذاران از صندوق توسعه ملی برعهده شرکت‌های وابسته به وزارت راه‌ و شهرسازی است.

لاهوتی به راهکار دوم بودجه‌ای برای توسعه سرمایه‌گذاری اشاره کرد و بیان‌کرد: در قالب قانون برنامه بودجه سال جاری ۵۰ میلیارد دلار فاینانس پیش‌بینی شده است.

وی افزود: خوشبختانه برجام فرصت خوبی برای توسعه سرمایه‌گذاری برای کشور فراهم کرده است بنابراین باید از این فرصت‌‌ها بیش‌تر در راستای توسعه عمرانی و تولیدی بهره‌برداری کرد.

نماینده مجلس دهم با بیان این‌که در حال حاضر ٩۰ در صد حمل‌ و نقل در ایران جاده‌ای و تنها ١۰ درصد از طریق ریلی، هوایی ‌و دریایی انجام می‌شود، گفت: حمل ‌و نقل ریلی از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد است که فرایند توسعه اقتصادی را تحت تأثیر قرارداده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی ‌و اجتماعی است.

وی افزود: در این میان راه‌آهن به عنوان یک مکانیسم بسیار کارآمد در زمینه حمل‌ و نقل درون شهری و برون شهری در کشورهای توسعه یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه شناخته شده است.

لاهوتی اظهارکرد: بین کارآیی در بخش حمل ‌و نقل و کارآیی عمومی اقتصاد و رشد اقتصادی، رابطه‌ای مستقیم وجود دارد و حمل‌ و نقل واسطه میان فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی ‌و خدماتی در سطح ملی‌ و بین‌المللی است.

وی تصریح‌کرد: سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی موجب افزایش رشد اقتصادی و با افزودن بر بازدهی اجتماعی در سرمایه‌گذاری‌های خصوصی موجبات سرمایه‌گذاری درزیرساخت‌های حمل‌و نقل را در هر کشور فراهم می‌سازد.

لاهوتی بیان‌کرد: هدف اصلی صنعت حمل‌ونقل ریلی در ایران‌ تلاش برای رسیدن به جایگاهی مطلوب و فردایی بهتر است و با توجه به موقعیت سوق‌الجیشی کشور درمنطقه، ایجاد سیستم حمل‌و نقل ریلی کارآمد در توسعه اقتصادی اجتماعی جایگاه و نقش ویژه‌ای دارد.

وی گفت: ‌در سال‌های اخیر ایران با تحریم‌های ظالمانه بسیاری روبه‌رو بوده و به همین دلیل سرمایه‌گذاران خارجی نتوانستند با حضور در بازارهای مختلف کشور به فعالیت پرداخته و بنابراین ایران اسلامی از پتانسیل‌های خود در جذب سرمایه‌گذاری خارجی بهره کافی نبرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: ورود سرمایه‌گذاران خارجی از فرصت‌هایی که انتظار می‌رود در دوران پساتحریم در اقتصاد کشور بروز و ظهور پدیدار کند.

 

وی تأکید‌کرد: رفع محدودیت‌های سرمایه‌گذاری به خصوص رفع موانع و مشکلات حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌تواند عامل افزایش نقدینگی و تولید در کشورهای سرمایه‌پذیر شود.