وقتش رسید؛ ایجاد صفحه جعلی فروش اینترنت ماهواره‌ای در ایران!

طرحی که قرار است از کاربران فضای مجازی صیانت کند، آن‌ها را در دام کلاهبردارانی انداخته که با وعده اینترنت ماهواره‌ای، آگهی فروش تجهیزات و اشتراک آن تلاش می‌کنند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. اینترنت ماهواره‌ای ایلان‌ماسک شاید از نظر فنی در دسترس باشد، اما تحریم و رگولاتوری دو مانع استفاده ایرانیان از این خدمت […]

طرحی که قرار است از کاربران فضای مجازی صیانت کند، آن‌ها را در دام کلاهبردارانی انداخته که با وعده اینترنت ماهواره‌ای، آگهی فروش تجهیزات و اشتراک آن تلاش می‌کنند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. اینترنت ماهواره‌ای ایلان‌ماسک شاید از نظر فنی در دسترس باشد، اما تحریم و رگولاتوری دو مانع استفاده ایرانیان از این خدمت هستند. به گزارش ایرنا، در روزهایی که انتقاد‌ها نسبت به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به اوج خود رسید، برخی افراد آگهی‌هایی درباره فروش اینترنت ماهواره‌ای منتشر کردند. در برخی از این آگهی‌ها، فروش تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای با قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی دیده می‌شد و برخی دیگر نیز برای فرستادن تجهیزات و حق اشتراک کاربران، رمزارز درخواست کرده بودند. کاربرانی که درباره محدودیت دسترسی به اینترنت آزاد نگران هستند، اکنون در معرض تبلیغاتی قرار گرفته‌اند که به‌راحتی نمی‌توان درباره اعتبار آن‌ها اطمینان پیدا کرد.

اینترنت ماهواره‌ای در ایران قابل دسترسی است؟

ابوالحسن فیروزآبادی؛ دبیر شورای‌عالی فضای مجازی، پیش از این درباره اینترنت ماهواره‌ای و تأثیر آن بر شبکه ملی اطلاعات گفته بود: ما مواجه هستیم با این موضوع که منظومه‌های ماهواره‌ای در حال آمدن هستند و با آمدن آن، ممکن است که به یک‌باره کل شبکه ملی اطلاعات زیرسؤال برود. اگر شبکه ملی اطلاعات نتواند خدمات بهتر، ارزان‌تر و با سرعت بیشتر و با تنوع بیشتر ارائه دهد، عملاً شبکه ملی، تحت‌الشعاع شبکه‌های جهانی اینترنت ماهواره‌ای که عمدتاً هم آمریکایی هستند قرار خواهد گرفت. بنابراین توجه بیشتری می‌طلبد که ما شبکه اینترنت ثابت کشور را توسعه دهیم. از طرف دیگر، براساس اعلام استارلینک با اینکه اکنون حدود ۱۸۰۰ ماهواره با موفقیت در مدار قرار گرفته‌اند و امکان پوشش جهانی اینترنت ماهواره‌ای وجود دارد، اما این شرکت در پی رگولاتوری در کشورهای استفاده‌کننده بوده و پیگر است تا در هر کشور، برای ارائه خدمات، مجوزهای لازم را دریافت کند. علاوه بر این، استارلینک اعلام کرده بدون اجازه دولت‌ها، خدمات اینترنت ماهواره‌ای را ارائه نمی‌کند. بنابراین ممکن است به‌صورت فنی، امکان دسترسی کاربران ایرانی به پوشش اینترنت ماهواره‌ای فراهم باشد، اما خرید تجهیزات و اشتراک با توجه به تحریم‌ها و همچنین مجوزی که هنوز از طرف ایران به این شرکت آمریکایی داده نشده، دو مانع دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت ماهواره‌ای ایلان‌ماسک هستند. بر همین اساس نیز پلیس فتا درباره آگهی‌های فروش مودم و تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای هشدار داده تا از متقاضیان سرویسی که اکنون در ایران در دسترس اما قابل استفاده نیست، کلاهبرداری نشود.