با حضور وزیر راه انجام شد؛ رونمایی از سامانه انطباق طرحهای عمران شهری با حملونقل عمومی طی مراسمی با حضور وزیر راهوشهرسازی، سامانه ملی ارزیابی طرحهای توسعه و عمران شهری براساس اصول توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی (TOD) رونمایی شد. به گزارش مناقصهمزایده، سامانه ملی ارزیابی طرحهای توسعه و عمران شهری براساس اصول توسعه مبتنی […]
با حضور وزیر راه انجام شد؛
رونمایی از سامانه انطباق طرحهای عمران شهری با حملونقل عمومی
طی مراسمی با حضور وزیر راهوشهرسازی، سامانه ملی ارزیابی طرحهای توسعه و عمران شهری براساس اصول توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی (TOD) رونمایی شد. به گزارش مناقصهمزایده، سامانه ملی ارزیابی طرحهای توسعه و عمران شهری براساس اصول توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی (TOD) با عنوان «سامانه ملی ساطح» و همچنین «آییننامه طراحی معابر شهری» با حضور وزیر راهوشهرسازی رونمایی شد. رویکرد توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی (TOD) ، یکی از جدیدترین رویکردهایی است که در طرحهای توسعهای شهرها مورد ملاحظه جدی قرار میگیرد که در آن سعی میشود تا نحوه ارتباط حملونقل و کاربری زمین به نحوی تنظیم شود که از اثرات نامطلوب زیستمحیطی، اقتصادی و اجتماعی حملونقل بر شهر کاسته شود. پیرو تصویب سند توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی در سال ۱۳۹۶ و راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی در سال ۱۳۹۸ در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، به معاونت حملونقل وزارت راهوشهرسازی مأموریت داده شد که فرآیند ارزیابی طرحهای توسعه و عمران شهری را با توجه به اصول TOD تدوین کند. بر این اساس معاونت حملونقل در سال ۱۳۹۹ دستورالعمل اجرایی و سامانه نرمافزاری مربوطه را طراحی کرد و این سامانه قادر است گزارش تحلیل دقیق و شفافی را از وضعیت شاخصهای تعریف شده ۴۲گانه در زمینه TOD در طرحهای توسعه شهری ارائه کند. دستگاههای مرتبط با موضوع توسعه شهری، مشاورین حوزه شهرسازی و حملونقلی طرحهای جامع، میتوانند میزان انطباق طرح پیشنهادی را با اصول TOD کنترل و بنابر نیاز اصلاحات موردنظر را بر روی طرحهای توسعه شهری اعمال کند. «آییننامه طراحی راههای شهری» نیز که بهعنوان یک مرجع واحد و مبنای مشخص به منظور طراحی و ارزیابی طرحهای مرتبط با شبکه معابر شهری نظیر طرحهای توسعه و عمران (جامع) شهری، طرحهای هادی، تفصیلی و… است، در سال ۱۳۷۳ در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مورد تصویب قرار گرفت. تناسب محتوایی این آییننامه با اقتضائات زمان خود از یک طرف و نیازهای عصر حاضر جوامع شهری از طرف دیگر سبب شده تا با توجه بهگونههای مختلف حملونقل پایدار و لزوم تغییر نگرش در طراحی شبکه معابر شهری، بهروزرسانی این آییننامه بهعنوان مبنایی برای طراحیهای آینده معابر شهرهای ایران در دستور کار قرار بگیرد. بعد از گذشت حدود ۲۵ سال فرآیند بازنگری «آییننامه طراحی معابر شهری» از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و پس از انجام مطالعات گسترده با استفاده از منابع داخلی و بینالمللی و نیز طی مراحل متعدد بررسی در کمیتههای فنی شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، در سال ۱۳۹۹ مصوب شد. در نسخه جدید این آییننامه توجه به اصول حملونقل پایدار و انسان محوری مورد تأکید قرار گرفته است. در این مراسم محمد اسلامی؛ وزیر راهوشهرسازی، با اشاره به اهمیت هماهنگی بین طرحهای شهرسازی و طرحهای حملونقلی و ترافیکی و نیز با تبیین ارتباط کمرنگ حاضر در روند حاکم بر تهیه طرحهای جامع حملونقل و شهرسازی، سامانه ساطح را ابزاری جهت همگرایی و هماهنگی هرچه بهتر طرحهای این دو حوزه دانست. وزیر راهوشهرسازی، در ادامه ضمن بیان ضرورت تغییر نگرش از طراحی معابر براساس ظرفیت جابهجایی خودرو به طراحی بر مبنای ظرفیت جابهجایی انسان و نگاه انسانمحورانه به مقوله توسعه شهری و حملونقل، خواستار تمهید تدارکات لازم توسط همه دستگاههای مسؤول درخصوص تحققپذیری سیاستها، خطمشیها و معیارها و الزامات آییننامه و توسعه بر مبنای حملونقل همگانی شد. در پایان از «سامانه ساطح» در قالب پرتال نرمافزاری و نسخ ۱۲ جلدی «آییننامه طراحی معابر شهری» رونمایی شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.