سخنگوی انجمن صنفی تایر مطرح کرد پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر لاستیک بهعنوان یک محصول مصرفی در بازار همواره دچار فرازوفرودهای قیمتی فراوان بوده است. در دو سال گذشته به دلیل تحریمها، نوسان نرخ ارز و معضل تأمین مواداولیه، لاستیک در بازار با کاهش مواجه شد. کاهشی که دامن ناوگان حملونقل جادهای را گرفته […]
سخنگوی انجمن صنفی تایر مطرح کرد
پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر
لاستیک بهعنوان یک محصول مصرفی در بازار همواره دچار فرازوفرودهای قیمتی فراوان بوده است. در دو سال گذشته به دلیل تحریمها، نوسان نرخ ارز و معضل تأمین مواداولیه، لاستیک در بازار با کاهش مواجه شد. کاهشی که دامن ناوگان حملونقل جادهای را گرفته و چالش خرید را برای مشتریان این گروه ایجاد کرده است. اکنون زمزمه افزایش بهای لاستیک از بازار به گوش میرسد، زمزمهای که در صورت تحقق احتمالاً تمایل مشتریان برای تهیه لاستیک نو را با توجه به قدرت خرید روبه تنزل پیش ببرد. به گزارش از بازار، با انتشار این خبر برای بررسی این موضوع به سراغ مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، رفتیم. از آنجایی که محصول نهایی ورود به بازار را تولید میکنیم، هر تحولی در قیمت لاستیک زیر ذرهبین است. اما هیچ نهاد نظارتی برای بررسی قیمت مواداولیه تایر وجود ندارد، متأسفانه این موضوع رصد نمیشود.
* به تازگی زمزمههایی درخصوص افزایش بها ۲۰درصدی لاستیک در بازار شنیده شده است، آیا این محصول دچار افزایش قیمت میشود؟
ابتدا باید پاسخ داد که ۲۰ درصد، صحیح نیست. اما پیشنهاد افزایش بها این محصول مطرح شده، ولی هنوز مصوب نشده و بحث در این موضوع وجود دارد. از سویی قیمت مواداولیه در این مدت افزایش چشمگیری داشته است. هر بار که قصد تأمین دوده (یکی از مواداولیه) را داشتیم، با قیمت جدیدی مواجه شدیم. از آنجایی که محصول نهایی ورود به بازار را تولید میکنیم، هر تحولی در قیمت لاستیک زیر ذرهبین است. اما هیچ نهاد نظارتی برای بررسی قیمت مواداولیه تایر وجود ندارد، متأسفانه این موضوع رصد نمیشود. توجه داشته باشید، در شرایطی که قیمت مواداولیه و روغنهای صنعتی در حال افزایش است، تولید هر گروه از تایر سودی ندارد. بنابراین باید برای این موضوع فکری کرد که انتظار سود سهامداران تأمین شود.
* در صورت افزایش احتمالی بها برای تایر این مقدار چه میزان بوده و آیا شامل تمام گروههای تایر خواهد شد؟
بله، پیشنهاد مطرحی برای ۱۵ درصد افزایش بها وجود دارد. بازار هیچگاه کشش افزایش قیمت ۲۰ درصدی را ندارد.
* پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر با کمبود ۶۰ درصدی ظرفیت تولید لاستیک جبران میشود؟
با راهاندازی این طرح ظرفیت تولید تایر کشور دو برابر میشود و از ۶۰ درصد کمبود ظرفیت تایر در کشور، ۳۰ درصد آن را جبران و ۳۰ درصد دیگر کمبود وجود خواهد داشت.
* مشکل دیگری که در بازار وجود دارد، بحث کمبود لاستیک خودروهای سنگین است، تولیدکنندگان داخلی برای حل این موضوع چه برنامهای دارند؟
در بحث تایرهای سنگین در نوع بایاس با مازاد نیاز در بازار مواجه هستیم. در گروه تایرهای رادیال برای خودروهای سنگین پیشتر مشکل وجود داشت، اما در حالحاضر مشکل وجود ندارد. گفتنی است که در تایر رادیال خودروهای سنگین خودکفا نیستیم، ولی متکی به بخش قابل توجه واردات هستیم. دلیل این موضوع نیز این است که نرخ ارز در سالهای اخیر روند صعودی داشته و تولید گروه مذکور تایر نیازمند سرمایهگذاری قابلتوجهی است که در توان تایرسازان نبوده است. نبود چنین توان مالی سبب شده که طرحهای توسعه جدید را تولیدکنندگان نتوانند دنبال کنند. البته باید ذکر کرد که برای تأمین کمبودهای تایر در بازار داخل تولیدکنندگان طرحها متعددی داشتند که آن را جبران کنند، اما به دلایل عدیده هیچ کدام نهایی نشدند، جز یک طرح که امسال راهاندازی میشود. با راهاندازی این طرح ظرفیت تولید تایر کشور دو برابر میشود و از ۶۰ درصد کمبود ظرفیت تایر در کشور، ۳۰ درصد آن را جبران و ۳۰ درصد دیگر کمبود وجود خواهد داشت.
* باتوجه به اینکه لاستیک یک قطعه مصرفی هست، به نظر شما با افزایش بهای ۱۵درصدی مالکان به سمت استفاده بیشتر از لاسیتکها استوک پیش نمیروند؟ افزایش ۱۵درصدی لاستیک مشمول تمام خانوادههای تایر میشود؟
به هر حال تولیدکننده باید توان تولید داشته باشد، هیج تولیدکنندهای در هر حوزهای حاضر به تولید محصول با زیان نیست. تمام این مسائل که فقط مربوط به تایرسازان نمیشود، تولیدکننده تایر آخرین حلقه از زنجیرههای بالادستی محسوب میشود. سرمایهگذاران این صنعت مسؤول تورم کشور نیستند و همواره شاهد سقوط ارزش پول ملی هستیم. برای برخی از کلاسهای تایر مجوز صادرات را دریافت و برای برخی دیگر وعده مجوز صادرات داده شده است.
* بهعنوان پرسش آخر، آیا تولیدکنندگان تایر به دنبال صادرات و حضور در بازارهای منطقه هستند؟ باتوجه به اینکه دولت جدید بهزودی شروع به کار میکند، چه درخواستی از آنها دارید؟
برای مبادلات خارج کشور باید فکری کرد، همانطور که پیشتر اشاره کردم در شرایط فعلی با مازاد عرضه در برخی از گروههای تایر مواجه هستیم. برای برخی از کلاسهای تایر مجوز صادرات را دریافت و برای برخی دیگر وعده مجوز صادرات داده شده است. چند سال پیش همزمان با تلاشهای متعدد لاستیکسازان داخلی، در یک تصمیم ناگهانی صادرات تایر ممنوع شد. ممنوعیتی که تولیدکنندگان داخلی فضای بازارسازی و بازاریابی مناسبی ایجاد کرده بودند. در آن مقطع زمانی سرمایه تایرسازان از بین رفتن و اکنون اطمینانی برای ورود تولیدکنندگان به بازارهای جهانی وجود ندارد. توجه داشته باشید، زمانی که از بازارهای بینالمللی خارج میشوید نمیتوان به سادگی به آن باز گردید. هرچند در شرایط تحریمی و مشکلات عدیده تولیدکنندگان تایر در تلاش هستند که به بازارهای بینالمللی راه یابند. اگر به صنعت تایر نگاهی کنیم، متوجه خواهیم شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سه یا چهار واحد تولیدی تایر راهانداز شد. واحدهای تولیدی که مجهز به تکنولوژیهای روز بوده و براساس سرمایهگذاری خارجی شکل گرفته است. در پاسخ به قسمت پایانی سؤال شما باید بگویم، امیدواریم دولت جدید به صنعت لاستیک کمک شایانی کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.