از دلار، طلا و بورس رودست نخوریم!

                 حرف‌های خودی و بی‌خودی از دلار، طلا و بورس رودست نخوریم!    ظاهراً جناب دلار بالاخره بعد از کلی دورخیز و بالا و پایین پریدن، وقت را برای یک پرش بلند و احتمالاً ثبت رکوردی جدید، مناسب دیده است و البته این وسط باید به توان، اراده و هماهنگی بی‌نظیر دلالان، تصمیم‌گیران و زمان […]

                 حرف‌های خودی و بی‌خودی

از دلار، طلا و بورس رودست نخوریم!

   ظاهراً جناب دلار بالاخره بعد از کلی دورخیز و بالا و پایین پریدن، وقت را برای یک پرش بلند و احتمالاً ثبت رکوردی جدید، مناسب دیده است و البته این وسط باید به توان، اراده و هماهنگی بی‌نظیر دلالان، تصمیم‌گیران و زمان و مکان و به‌طور کلی ابر و باد و مه و خورشید و فلک، آفرین گفت که معلوم نیست چرا فقط برای رکوردزدن‌های مصیبت‌زا با هم هماهنگ می‌شوند و برای نمونه هم که شده، یکبار برای یک کار و اتفاق خوب، با هم اجماع نکرده‌اند!

طلا و سکه هم که قربانش بروم، هم از توبره می‌خورد و هم از آخور، یعنی به غیر از اینکه همه آن هماهنگی‌ها و اجماع‌های گفته شده در خدمت صعود و فتح قله‌های قیمتی طلا و سکه هستند، قیمت جهانی طلا هم با سنبه پر زوری که دارد همیشه حواسش هست که به‌موقع ترمز پایین آمدن قیمت‌ها را بگیرد و سَرِ به زنگاه هم یکدفعه صعودی شود تا رسم برادری و رفاقت را با دلال و واسطه و مدیریت حواس‌پرت و غلیان احساسات خلق‌ا…، به جا آورد!  

در مورد بورس حرف زیادی برای گفتن نداریم، چون شک و تردید به‌خاطر این افزایش شاخص بورس و کنده شدن ناگهانی از عدد یک میلیون و صد و دویست و همسایه یک میلیون و پانصد شدن، با توجه به همه ابر و باد و بقیه که موجب افزایش قیمت دلار و طلا شده است و نشان از وضعیت غیرنرمال بازار است، اینکه جناب بورس وارونه عمل کند و به‌جای افت شاخص و یا حداقل ثبات و تردید و منتظر بعد ماندن، سودای کهکشانی شدن را در سر بپروراند، عجیب و تا حدی غریب است!

   با آن دلال و موج‌سوار و ایضاً بورسی و سفته‌باز و همچنین صراف و مسؤول و مدیر و بازارساز و بازارگردان و نبض و نوسان‌گیر و کد و پالس صادرکن و دریافت‌کن کاری نداشته، نداریم و نخواهیم داشت، فقط خواستیم به مردم مظلوم بی‌پناه و عزیزانی که آستانه هیجان پایینی دارند و خیلی زود جوگیر می‌شوند و یا بر حسب نیاز و گرفتاری می‌خواهند یک تکانی به زندگی و درآمد خود بدهند و دلشان می‌خواهد ره چند ساله و چندماهه را یک شبه بروند و البته کارشناسان و متخصصان که طرف مشورت قرار می‌گیرند، عرض کنیم که دوباره به بوی کباب، هوس کباب نفرمایید که آن سوی دیوار خر داغ می‌کنند و اگر هم بحث داغ کردن و بازی جدید و هماهنگی دلال و واسطه و حقوقی‌های گردن‌کلفت نباشد، هرچه هست بوی کبابی به مشام نمی‌رسد و یحتمل جهش و نسخه جدید آن ویروس منحوس است که گرفتارمان کرده و بوی کباب می‌دهد!

کابینه جدید تا چند روز دیگر مستقر می‌شود، فهم هوشنگ‌خانی ما ترکیب را نه جناحی می‌بیند و نه خطی که بیشتر بحث تخصص است و کارآمدی، (عرض کردیم بیشتر! بعداً عارض نشوید)، تا چند صباحی دیگر هم این موج جدید نفسش می‌برد و آمار مصیبت روبه نقصان می‌گذارد، بحث مذاکره و گفت‌وگو و تحریم و این قسم مسائل هم تا تابستان تمام نشده است خبرهای خوشش بیشتر از بدش خواهد بود، بنابراین خیز و جهش دلار و طلا جعل است و به زور و ضرب شایعه و کم‌فروشی و به هم ریختن کافه.

سود بورس در سرمایه‌گذاری طولانی مدت است، فعلاً هم حالش خوب است ولی جهش‌های شاخص بیش از خوبی حال بورس است و این بودار است، خیلی هم بو می‌دهد! یکدفعه همه هجوم نیاورید برای خرید سهام و بشود قصه سال گذشته، بگذارید گرد و غبار‌ها بخوابد اول مهر خیلی چیز‌ها روشن‌تر خواهد بود!  

                              هوشنگ‌خان

                  ا