کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به اینکه خودروهای چینی در بازار با قیمتی بیشتر از قیمت جهانی آنها به فروش میروند، گفت: خودروی فیدلیتی که چند وقتی است به بازار خودرو راه پیدا کرده است، در بازار جهانی با قیمت ۱۱ هزار دلار به فروش میرود، یعنی این خودرو را با ارز آزاد حساب کنیم […]
کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به اینکه خودروهای چینی در بازار با قیمتی بیشتر از قیمت جهانی آنها به فروش میروند، گفت: خودروی فیدلیتی که چند وقتی است به بازار خودرو راه پیدا کرده است، در بازار جهانی با قیمت ۱۱ هزار دلار به فروش میرود، یعنی این خودرو را با ارز آزاد حساب کنیم حدود ۲۷۵ میلیون تومان میشود اما کارخانه آن را ۶۵۰ میلیون تومان میفروشد. به گزارش باشگاه خبرنگارانجوان، فربد زاوه؛ بیان کرد: مقداری از این مبلغ برای هزینههای گمرکی و مالیات است و علاوه بر این خودروساز ملزم به داخلیسازی ۲۵ درصد از خودرو است. این کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به خروج ارز توسط واردات این قبیل خودروها، گفت: برخی ادعا دارند که ارز نباید برای کالاهای غیرضروری تخصیص داده شود، در صورتی که ارز وسیلهای برای مبادلات کالا به کالاست، بهطور مثال تمام افراد به دنبال کسب درآمد هستند تا بتوانند با کمک آن به زندگی خود ادامه دهند، کالایی بخرند، مواد غذایی بخرند و…، در نتیجه ارز هم اینگونه است و باید در راههای مختلفی خرج شود. زاوه؛ ادامه داد: اکنون میگویند واردات کامیونهای دستدوم باید ممنوع باشد در صورتی که ناوگان حملونقل نیاز به بازسازی دارد و در حالحاضر نمیتواند جوابگوی کشاورزان باشد و از طرفی تولیدکنندگان داخلی نمیتوانند نیاز بازار کشور را تأمین کنند. این کارشناس صنعت خودرو، افزود: اگر واردات خودرو آزاد شود، در برابر واردات مونتاژی، ارز کمتری خارج خواهد شد پس اگر تصمیمی برای آزادسازی واردات خودرو گرفته شود شاهد خروج کمتری ارز از کشور هستیم. او با تأکید بر اینکه برخی از خودروسازان خصوصی در داخل کشور دلالبازی زیادی دارند، تشریح کرد: در برخی از خودروسازان دلالان بازی بسیار زیاد و حاشیه سود بالایی دارند به همین دلیل شاهد تفاوت قیمت کارخانهای این خودروها نسبت به بازار هستیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.