خودروهای اهدایی که سر از اوراقی‌ها در می‌آورند

آخرین ایستگاه هر خودرویی، اوراقی است و به هیچ عنوان پایانی حماسی و زیبا نیست. خیلی از خودروهایی که سر از اوراقی در می‌آورند، حتی ۱۵ سال عمر ندارند و حتی برخی از آن‌ها ظاهری نسبتاً خوب را حفظ کرده‌اند. به گزارش مناقصه‌مزایده،‌زمانی که پای یک خودرو به اوراقی باز می‌شود، صاحب اوراقی زمان کوتاهی […]

آخرین ایستگاه هر خودرویی، اوراقی است و به هیچ عنوان پایانی حماسی و زیبا نیست. خیلی از خودروهایی که سر از اوراقی در می‌آورند، حتی ۱۵ سال عمر ندارند و حتی برخی از آن‌ها ظاهری نسبتاً خوب را حفظ کرده‌اند. به گزارش مناقصه‌مزایده،‌زمانی که پای یک خودرو به اوراقی باز می‌شود، صاحب اوراقی زمان کوتاهی به واسطه‌ها فرصت می‌دهد که قطعات به‌درد بخور آن باز کنند و در بازار قطعات دست‌دوم به فروش برسانند. به هر حال هنوز خودروهایی در گردونه حمل‌ونقل در حال تردد هستند که به دلایل مختلف نیاز به قطعه پیدا می‌کنند که دیگر در بازار لوازم‌یدکی یافت نمی‌شود و چاره کار قطعه دست‌دوم سالمی است که از همین اوراقی‌ها بیرون می‌آید. زمانی که دیگر قطعه مناسبی روی این خودروهای اوراقی باقی نماند، با دستگاه‌های مچاله‌کننده، وارد مرحله بعدی می‌شوند که به نوعی بازیافت فولاد و فلز است. وبسایت اتوتریدر به بررسی و تحقیق در مورد این خودرو‌ها پرداخته و متوجه یک روندی شده است که تازگی دارد. در بین خودروهای ورودی به اوراقی مدل‌هایی وجود دارد که هنوز هم جان برای کار کردن دارند. برای مثال در این بررسی میدانی، فولکس‌واگن پاسات مدل ۲۰۰۰ مشاهده شده است که از تعویض روغن آن فقط چند هفته گذشته، یا مزدای۶ هاچ‌بک دنده‌دستی که فقط ۱۱۵ هزار کیلومتر پیموده، یا جیپ گرند چروکی‌اویس با صندلی‌های چرمی که هنوز از چشم نیفتاده. با کمی دقت معلوم می‌شود که این خودروها، هدیه به خیریه‌های محلی هستند. همچنین در برخی از ایالات‌های آمریکا تبلیغات محیطی یا رادیویی وجود دارند که مردم را تشویق می‌کند خودروی کهنه خود را به خیریه هدیه کنند و از مزایای معافیت مالیاتی برخودار شوند. در مورد همان مثال بالا و خودروی فولکس‌پاسات، که در بازار دست‌دوم حدود ۳۵۰۰ دلار می‌ارزد، زمانی که به مؤسسه‌های خیریه محلی اهداء می‌شود، این مؤسسه‌ها خودرو را به اوراقی‌ها می‌برند و همان جا نقد همین حدود دریافت می‌کنند. در نگاه اول خیلی هم جالب وخوب به نظر می‌رسد به هر حال یک خودروی فرسوده از گردونه خارج شده و پول آن هم به جیب مؤسسه خیریه محلی رفته است، اما در حقیقت، با این روش حکم مرگ خودرویی صادر شده که هنوز جان دارد و در اکثر موارد با کمی تعمیرات دوباره قابل استفاده است. جالب اینجاست که مجموعه قطعات دست‌دومی که در اوراقی‌ها از این خودرو‌ها باز می‌شوند از قیمت کل آن خودرو بالاتر است. فقط فولادی که از بدنه این خودرو برای بازیافت می‌رود حداقل ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد. واقعیت این است که قطعات دست‌دوم این خودروهای اوراقی جانی تازه به خودروهایی می‌بخشد که هنوز در گردونه حمل‌ونقل در حال تردد هستند و برخی از آن‌ها به دلیل تصادف یا خرابی، به قطعه نیاز دارند. شاید اگر مردم بدانند که خودروی اهدایی شان به مؤسسه‌های خیریه سر از اوراقی در می‌آورند، تجدیدنظر کنند. اگر مشتریان کمی وقت بگذارند، می‌توانند با قیمت مناسبی آن را به فروش برسانید، مخصوصاً در بازار خودروی بعد از کرونا و در شرایط کمبود شدید تراشه که باعث افزایش شدید قیمت خودروهای دست‌دوم شده است. در ایالات متحده وب‌سایت کلی بلو بوک Kelley Blue Book‌ با سرعت خیلی بالایی خودروی دست‌دوم شما را به پول نقد تبدیل می‌کند. با این کار حداقل خودرو دست‌دوم حیف و میل نشده و ممکن است دست کسی را بگیرد که بودجه یا وضعیت مالی محدودی دارد. آن وقت از پول نقد به دست آمده به شکل مناسب تری می‌توان در امر خیریه و به روش متعارف و معقول امدادرسانی کرد.