علاقه‌مندی خودروسازان فرانسوی برای بازگشت به ایران

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی علاقه‌مندی خودروسازان فرانسوی برای بازگشت به ایران شاید قفل فرانسوی خودروسازی ایران باز شود؛ این شک بلافاصله پس از اولین تماس تلفنی رئیس‌جمهور ایران با رئیس‌جمهور فرانسه بیشتر شد. چهار روز پیش، یعنی روز دوشنبه هفته گذشته ابراهیم رئیسی با امانوئل مکرون گفت‌وگوی تلفنی یک‌ساعته داشت و علاوه بر این‌که […]

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی

علاقه‌مندی خودروسازان فرانسوی برای بازگشت به ایران

شاید قفل فرانسوی خودروسازی ایران باز شود؛ این شک بلافاصله پس از اولین تماس تلفنی رئیس‌جمهور ایران با رئیس‌جمهور فرانسه بیشتر شد. چهار روز پیش، یعنی روز دوشنبه هفته گذشته ابراهیم رئیسی با امانوئل مکرون گفت‌وگوی تلفنی یک‌ساعته داشت و علاوه بر این‌که محور اصلی مکالمه تلفنی آنها، مسائل سیاسی و منطقه‌ای بود، روی تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری نیز تأکید شد. در این تماس تلفنی، رئیسی از توسعه روابط با فرانسه براساس منافع مشترک و احترام متقابل صحبت و بر توسعه روابط دو کشور به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری تأکید کرد. رئیس‌جمهور فرانسه نیز، خواستار تدوام گفت‌وگو‌ها بین تهران و پاریس با هدف عمیق‌تر شدن روابط دوجانبه شد. مکرون؛ همچنین تأکید کرد که فرانسه به دنبال راه‌حلی برای احیای برجام بوده و امیدوار است مذاکرات در این مورد دوباره آغاز شود. این روزنه امید در شرایطی است که پس از خروج آمریکا از برجام، شرکت‌های فرانسوی بازار ایران را ترک کردند؛ به‌خصوص در حوزه خودرو که دست خودروسازان ایرانی را در پوست گردو گذاشتند. به گزارش خبرآنلاین، پس از برجام شرکت‌های زیادی از فرانسه به ایران آمده بودند و شروع به سرمایه‌گذاری مستقیم در کشور کرده بودند. پژو و رنو، دو خودروساز شناخته شده در این قالب بودند. حتی رنو برنامه افزایش سرمایه‌گذاری تا یک میلیارد دلار را در همان دوره به ایران ارائه کرده بود. از جمله شرکت‌های خودروسازی که پس از این تصمیم دونالد ترامپ از ایران خارج شدند، می‌توان به پژو، سیتروئن و رنو از فرانسه، اسکانیا و ولوو از سوئد و هیوندایی و کیا از کره اشاره کرد. با این وجود، شاید به‌زودی قفل بازگشت شرکت‌های خارجی به اقتصاد ایران باز شود و با توجه به این‌که حوزه فعالیت اصلی فرانسوی‌‌ها در اقتصاد ایران، صنایع خودرو و نفت است، طبعاً در صورت برقراری روابط اقتصادی قوی بین دو طرف، این دو صنعت از شکل‌گیری این ارتباط نفع اصلی را خواهند برد.

رنو اصلاً از ایران نرفته است

محمدرضا نجفی‌منش؛ عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه، درباره احتمال بازگشت خودروسازان فرانسوی می‌گوید: خودروسازان فرانسوی که درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم، رنو و پژو هستند که رنو اصلاً از ایران نرفته است، یعنی دفتر این شرکت هنوز در ایران هستند و مترصدند که اگر فضا آماده شود، فعالیت‌های خود را آغاز کنند. وی می‌افزاید: با توجه به این‌که رفتن آن‌ها به میل و اختیار خودشان نبوده است و تحت فشار قلدری مثل ترامپ بود که این شرکت‌ها را وادار کرد که از ایران خارج شود، بنابراین اگر شرایط مهیا شود، به نظر من ادامه همکاری مشکلی ندارد، بلکه خوب هم هست. عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه، تصریح می‌کند: نکته این‌جاست که این بار فقط ما باید بیشتر دقت کنیم که اگر فضا باز شد، بیشتر به سمت داخلی‌سازی حداکثری برویم. اگر ما بیش از ۹۰ درصد قطعات خودرو را بتوانیم در ایران تولید کنیم، هیچ‌گاه تحریم نخواهیم شد. نجفی‌منش؛ با اشاره به این‌که قرار است وبیناری با انجمن قطعه‌سازان فرانسه داشته باشیم، عنوان می‌کند: بعد از تعطیلات تابستان که دو هفته دیگر تمام می‌شود، این وبینار برگزار می‌شود و قطعه‌سازان از طریق آنلاین با یکدیگر صحبت‌های اولیه را خواهد داشت. بر این اساس، اگر شرایط فراهم شود، شرکت‌های فرانسوی مشکلی با همکاری با ایران ندارند.

دوباره می‌شود به فرانسوی‌‌ها اعتماد کرد؟

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو، در پاسخ به این پرسش که آیا می‌شود دوباره به شرکت‌های فرانسوی اعتماد کرد؟ می‌گوید: من دوباره می‌گویم یک زمانی است که این شرکت‌ها با پای خودشان از ایران خارج شده‌اند، اما یک زمانی قلدری مثل آمریکا پای روی خرخره آن‌ها گذاشته است. ما باید شرایط را در نظر بگیریم. نه‌تنها شرکت‌های فرانسوی، بلکه شرکت‌های دیگر دنیا نیز که با ما کار می‌کردند، همین اتفاق برایش افتاد. عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه، با بیان این‌که در حال‌حاضر شرایط تغییر کرده است، متذکر می‌شود: ما برای این‌که اتفاق گذشته دوباره تکرار نشود، زمانی که همکاری‌ها مجدداً برقرار شد، باید بیشتر به این سمت برویم که میزان داخلی‌سازی را حداکثری کنیم. دیگر آن زمان اتفاقی برای ما نخواهد افتاد. نجفی‌منش؛ می‌افزاید: ضمن این‌که در فاصله‌ای که شرکت‌های خارجی ایران را ترک کردند، درست است که یک مقداری با مشکل مواجه شدیم، اما در سال گذشته قطعات خودرو به‌طور عمده براساس ساخت داخل بنا شد. ما باید این روند را ادامه دهیم. وی خاطرنشان می‌کند: در حال‌حاضر به‌طور تقریبی حدود ۷۰ درصد قطعات براساس ساخت داخل است که این میزان را باید به ۹۰ درصد برسانیم و به این ترتیب در حاشیه امنی قرار خواهیم گرفت.