شیر سر رفت!

                 حرف‌های خودی و بی‌خودی شیر سر رفت!     بالاخره مسؤولین، بی‌خیال قیمت‌گذاری دستوری شیر شدند و قیمت شیر را سپردند به بازار و عرضه و تقاضا تا لابد منبعد شاهد منطقی و معقول شدن قیمت شیر و لبنیات باشیم و این مواد غذایی ارزشمند دومرتبه به سر سفره مردم بازگردد و سلامتی مردم بیش […]

                 حرف‌های خودی و بی‌خودی

شیر سر رفت!

    بالاخره مسؤولین، بی‌خیال قیمت‌گذاری دستوری شیر شدند و قیمت شیر را سپردند به بازار و عرضه و تقاضا تا لابد منبعد شاهد منطقی و معقول شدن قیمت شیر و لبنیات باشیم و این مواد غذایی ارزشمند دومرتبه به سر سفره مردم بازگردد و سلامتی مردم بیش از پیش تضمین گردد!

   با قیمت‌های قبلی شیر، خیلی وقت بود که خیلی از مردم با این ماده غذایی خداحافظی کرده بودند و یا هرازچندگاهی به سراغ آن رفته و به یاد روزگار قدیم و حفظ ظاهر هم که شده، دلی از عزا در می‌آوردند، ولی با این اقدام مبارک و رهاسازی قیمت، که نتیجه آن فتح قله‌های قیمتی جدید توسط جناب شیر است، قطع به یقین این شیر اندر بادیه خیلی ترسناک‌تر از آن شیر اندر بادیه خواهد شد.

 وضعیت نهاده دامی و علوفه که مدت‌هاست به هم ریخته و در کنار افزایش قیمت چند برابری، اصل جنس هم نیست و دامدار بینوا برای تأمین این اقلام به هزار و یک زحمت می‌افتد، البته که جوینده، یابنده است و با قیمت‌های دولا و چندلاپهنا بالاخره همه چیز در دسترس است! بالارفتن هزینه‌های نگهداری دام و خرید و تأمین تجهیزات هم که جای خود، این وسط قیمت را هم برای خودش ر‌ها کردند تا حسابی در این شیرتوشیری بچرخد و بالا برود و به رکوردشکنی مفتخر شود!

  قطعاً برخی فرمایش می‌کنند، تا دیروز همه از حذف قیمت دستوری و ارز ترجیحی حرف می‌زدند، چرا امروز ورق برگشته و آزاد کردن قیمت شیر، شده است کار خطا و اشتباه! باید خدمت این بزرگواران عرض کنیم که از اتفاق همچنان مرغ حذف قیمت دستوری ما، یک پا دارد ولی شرط و شروطمان هم همانی است که می‌گفتیم که وقتی یک ماده غذایی مثل شیر را آزاد می‌کنیم باید حواسمان به کاهش مصرف شیر و لبنیات باشد که نتیجه‌ای جز کاهش سلامتی مردم و بالا رفتن خوف و خطر افزایش بیماری‌ها عایدی ندارد، بنابراین اگر قیمت را آزاد کردیم، توان خرید مردم نیز باید جوری بشود که بتوانند خرید کنندکه البته ظاهراً قرار دولتیان بر همین است.

مشکل اینجاست که در این وانفسای نبود خوراک دام و مشکلات تأمین و هجوم کرونا و بی‌برقی و تغییر و تحول دولت و قوام نگرفتن کار‌ها و حساب و کتاب‌ها، آن یله و ر‌ها‌سازی قیمت شیر به خوبی و با سرعت نور جا می‌افتد و به همان نسبت قیمت لبنیات هم نجومی می‌شود و سر بر آسمان می‌سایند ولی هنر و کفایت مدیریت و کنترل قیمت و پرداخت سوبسید به‌موقع و تأمین نهاده دامی و به خطر افتادن سلامتی غذایی مردم، تا مدت‌ها دچار فربهی و تنبلی و کُندی می‌شود و آنچه بر جا می‌ماند تصمیمی درست، در وقت نادرست همراه با اجرای نیم‌بند آن و خداحافظی صدر تا ذیل لبنیات با سفره مردم، خواهد بود.

  اینکه چرا در این شرایط خاص، یک‌دفعه قیمت‌گذاری دستوری به کناری گذاشته می‌شود و چراغ سبز گران شدن لبنیات پُررنگ‌تر از همیشه، روشن شده و احیاناً مجوز و کانال صادرات این اقلام، چراغ خاموش و زی پوستی صادر و هموار شده است و خبر این آزادسازی تاریخی در بین خبرهای داغ کرونا و صیانت و طالبان و سفر‌ها و… گم شد، قطعاً حکمتی داشته است که تا چند روز دیگر معلوم می‌شود، که البته بر دوستان گرمابه و گلستان، معلوم است!  

                               هوشنگ‌خان

                  ا