سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازمیدکی خودرو و ماشینآلات تهران، در مورد وضعیت بازار لوازمیدکی خودرو، اظهار کرد: به دلایل مختلف از جمله شیوع کرونا، در بازار لوازمیدکی رکود به وجود آمده است. این رکود هم موجب تعدیل قیمتها شده و هم در بازار فراوانی وجود دارد. به گزارش ایلنا، سیدمهدی کاظمی؛ در مورد تقاضا و قیمت […]
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازمیدکی خودرو و ماشینآلات تهران، در مورد وضعیت بازار لوازمیدکی خودرو، اظهار کرد: به دلایل مختلف از جمله شیوع کرونا، در بازار لوازمیدکی رکود به وجود آمده است. این رکود هم موجب تعدیل قیمتها شده و هم در بازار فراوانی وجود دارد. به گزارش ایلنا، سیدمهدی کاظمی؛ در مورد تقاضا و قیمت این اقلام، گفت: با وجود اینکه در مردادماه سال گذشته نیز مشکل کرونا وجود داشت اما الان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۲۰ درصد رکود بیشتر مواجه هستیم. قیمتها نیز در ابتدای سال ۱۴۰۰ به دلیل افزایش نرخ حق بیمه حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد ولی بعد از آن تا به امروز تغییری نکرده است. بسیاری از فروشندگان لوازمیدکی خودرو به علت اینکه بتوانند حق بیمه، مالیات و… را پرداخت کنند، مجبور میشوند محصولات خود را با دو تا سه درصد سود یا حتی به قیمت خرید، به فروش برسانند. حتی زمانی که فروشندگان نیاز به پول پیدا میکنند زیر قیمت نیز اقلام را میفروشند. کاظمی؛ با اشاره به علل رکود در بازار لوازمیدکی خودرو، تصریح کرد: به علت وجود مشکل اشتغال در کشور، به ما دستور دادهاند هر کسی که تقاضای جواز داشت، جواز بدهیم. در نتیجه امروز میزان فروشندگان ما در سطح کشور بیشتر از تقاضاست، در حدی که اگر به جای سرمایهگذاری در این حوزه افراد پول خود را در بانک میگذاشتند سود بسیار بیشتری میگرفتند. بنابراین یکی از علل رکود، بیکیفیتی و گرانفروشی؛ تعدد مغازهداران فروشنده لوازمیدکی خودرو است. اگر از تولید حمایت شود تا تعداد فروشندگان در همه صنوف کاهش پیدا کند وضعیت نیز بهتر میشود. وی افزود: شیوع کرونا نیز باعث رکود شده چراکه فعالیت اتومبیلها کاهش دارد و ترددی ندارند. به تبع این موضوع خراب هم نمیشوند، صنف لوازمیدکی زمانی میتواند درآمد داشته باشد که خودروها خراب شوند و نیاز به لوازمیدکی پیدا کنند. سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازمیدکی خودرو و ماشینآلات تهران، خاطرنشان کرد: موضوع تأثیرگذار دیگر در رکود بازار قدرت خرید پایین مردم است. وقتی یک خودرو نیاز به تعمیرات اساسی پیدا میکند صاحب خودرو پول تعمیر آن را ندارد و ترجیح میدهد که از خودرو استفاده نکند. تعمیر موتور پراید دستکم پنج تا شش میلیون تومان هزینه دارد. این شرایط باعث میشود که در بازار لوازمیدکی رکود به وجود بیاید. وی در ادامه بیان کرد: از طرف دیگر در ایران ساختوساز، پروژهها، ساختمانسازی و… فعال نیستند اگر چرخه ساختوساز بچرخد همه صنوف دوباره رونق پیدا میکنند. کاظمی؛ اظهار داشت: برای مقابله با وضعیت فعلی باید تولید رونق پیدا کند تا قدرت خرید مردم بهبود یابد. همچنین امیدواریم هر چه زودتر مشکل کرونا حل شود، ما حاضر هستیم که حتی دو ماه مغازههای خود را تعطیل کنیم اما به شرط اینکه جلوی این بیماری بهطور جدی گرفته شود. همه مسائلی که باعث بروز مشکل در صنف لوازمیدکی شده قابل حل است اما باید برنامهریزی درست برای آن شکل بگیرد. وی همچنین با انتقاد از وجود کالاهای بیکیفیت در بازار لوازمیدکی، گفت: سالیان سال است که با وجود پیگیری اتحادیه و ارگانهای ذیربط ما نتوانستهایم مشکل محصولات بیکیفیت در بازار را حل کنیم. علت اصلی این موضوع عدم همکاری سازمان صمت و گمرکات با اصناف است. هر قطعهای که درخواست برای واردات آن هست، نمونهای از آن در کشور وجود دارد. وزارت صمت میتواند پیش از آنکه اجازه واردات به این کالاها بدهند، از کارشناسان صنف و اتحادیه بخواهند در مورد کیفیت کالا نظر کارشناسی خود را بدهند تا اجازه واردات داده شود. اما اگر کالا بیکیفیت بود اجازه واردات آن را ندهد. کاظمی؛ افزود: با این روش مشکل بیکیفیتی قطعات خودرو در کشور را میتوان برای همیشه ریشهکن کرد البته کالاهایی که در ایران تولید میشوند واقعاً کیفیت بسیار خوبی دارند که میتواند با قطعات اورجینال برابری داشته باشد. نائبرئیس اتحادیه فروشندگان لوازمیدکی خودرو و ماشینآلات تهران، با انتقاد از افزایش میزان حق بیمه تأمیناجتماعی بیان کرد: به یکباره ۴۰ درصد به میزان حق بیمه اضافه شد، تولیدکننده چطور میتواند آن را بپردازد. از همین روی مجبور میشوند قیمت قطعه را ۲۰ یا ۳۰ درصد افزایش دهند. با توجه به تورم، افزایش حقوق در کشور یک روند عادی شده و سالانه اتفاق میافتد اما در مورد بیمه دلیلی بر این موضوع وجود ندارد و باید سوبسید برای آن در نظر گرفته شود. بسیاری از کارگرانی که حق بیمه آنها هم پرداخت میشود، زمان بیماری حمایت چندانی از آنها نمیشود و این روند درستی نیست. کاظمی؛ در پایان تأکید کرد: با اینکه پیش از این فروش لوازمیدکی دستدوم در واحدهای این صنف را تکذیب کرده بودیم اما به نظر میرسد که این اتفاق در حال رخ دادن است. گرچه فروشندگان لوازمیدکی در تهران که به ۱۰ هزار واحد میرسند در حوزه ما هستند اما من از همه فروشندگان لوازمیدکی در سراسر کشور تقاضا میکنم که از آنجا که طبق قوانین نظام صنفی ما نوفروش هستیم از فروش لوازمیدکی دستدوم و استوک خودداری کنند. اگر مصرفکننده در این مورد شکایت کند برخورد جدی خواهیم داشت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.