زنگ خطر برای ۲ خودروساز بزرگ کشور

 مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، عمده‌‌ترین مشکل صنعت خودرو و دیگر صنایع کشور را قیمت‌گذاری دستوری عنوان کرد و گفت: مدیران صنایع مختلف به ویژه خودروساز باید پیگیر موارد قانونی و حقوقی به منظور برون‌رفت از مشکلات مربوط به قیمت‌گذاری دستوری شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، علی […]

 مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، عمده‌‌ترین مشکل صنعت خودرو و دیگر صنایع کشور را قیمت‌گذاری دستوری عنوان کرد و گفت: مدیران صنایع مختلف به ویژه خودروساز باید پیگیر موارد قانونی و حقوقی به منظور برون‌رفت از مشکلات مربوط به قیمت‌گذاری دستوری شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، علی صحرایی؛ اصلاح عملکرد‌ها و صورت‌های مالی برای شرکت‌های خودروسازی را یک ضرورت دانست و اضافه کرد: شرکت‌ها باید به این امر آگاه بوده و دارایی‌هایی که در راستای زنجیره فعالیت آن‌ها نیست را در شرایط مساعد بازار به فروش برسانند. وی با اشاره به اینکه سهامداران برای سرمایه‌گذاری نگاه خاص به بازارسرمایه دارند، افزود: مدیران با سیاست‌گذاری و برنامه‌های مدون مانع دخالت دولت در بخش قیمت‌گذاری شوند. صحرایی؛ در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: با توجه به‌ وجود ابزارهای لازم در حوزه تأمین مالی، گروه بهمن‌خودرو طی چند ماه گذشته حدود ۸۰۰ میلیارد تومان مجوز تأمین مالی گرفته که۵۰۰ میلیارد تومان آن را محقق کرده است. مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، تأکید کرد: برای آنکه سهامدار خرد یا صندوق‌ها در تأمین مالی مشارکت کنند شرکت‌ها موظف به اصلاح ساختارهای خود هستند. وی ادامه داد: صنعت خودرو مورد استقبال سهامداران خرد است اما از آنجا که این امر دائمی نخواهد بود، اصلاح عملکرد‌ها و صورت‌های مالی یک ضرورت است و شرکت‌ها باید به این امر آگاه بوده و دارایی‌هایی که در راستای زنجیره فعالیت آن‌ها نیست، را در شرایط مساعد بازار به فروش برسانند تا هزینه‌های تأمین مالی کاهش یافته و تلاش برای ایجاد بازار رقابتی صورت گیرد. صحرایی؛ خاطرنشان کرد: دو خودروساز بزرگ؛ ایرانخودرو و سایپا طی دو سال متوالی زیان‌های انباشته بالایی داشتند که این زنگ خطر بزرگی برای آن‌ها محسوب می‌شود، شرکت خودروسازی پارس نیز طی سه سال متوالی زیان‌های قابل‌توجهی داشته که با اصلاح ساختار‌ها می‌توان به بهبود شرایط آن امیدوار شد. در چند روز گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از کارکردهای بازارسرمایه را کمک به تأمین مالی زنجیره تولید در صنعت خودروسازی دانست و گفت: بازارسرمایه علاوه بر اوراق و ابزارهای موجود این امکان را دارد تا از طریق طراحی ابزارهای جدید و متناسب با صنعت خودرو و قطعه‌سازی به این صنعت کمک کند.