بخشی از مجلس مخالف حذف کارت سوخت و دونرخی شدن است

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس بخشی از مجلس مخالف حذف کارت سوخت و دونرخی شدن است نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از مجلس مخالف حذف کارت سوخت و دونرخی شدن است و منتظر تصمیم‌گیری کمیسیون‌‌ها هستیم تا ببینیم نتیجه چه خواهد شد. به گزارش ایسنا، حسین‌امیری درباره حذف کارت‌های سوخت اظهار […]

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس

بخشی از مجلس مخالف حذف کارت سوخت و دونرخی شدن است

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از مجلس مخالف حذف کارت سوخت و دونرخی شدن است و منتظر تصمیم‌گیری کمیسیون‌‌ها هستیم تا ببینیم نتیجه چه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، حسین‌امیری درباره حذف کارت‌های سوخت اظهار کرد: این طرح موافق و مخالف‌هایی دارد که هر دو استدلال‌هایی دارند، اما از اواخر دولت هشتم بحث کارت‌های سوخت مطرح شد که در ابتدا صرفاً استفاده از کارت برای بهینه‌سازی مصرف و کنترل مصرف بود اما اجرای این کار در دولت هشتم انجام نشد و در نهایت در دولت نهم و دهم بحث هدفمندی یارانه‌ها و سهمیه‌بندی اجرا و کارت سوخت رسماً وارد نظام سوخت‌گیری کشور شد.

وی با بیان این‌که در دولت یازدهم قیمت‌ها یکسان و این سؤال مطرح شد که در شرایطی که سوخت تک‌نرخی است و سهمیه‌بندی وجود ندارد، چه ضرورتی به استفاده از کارت می‌باشد، تصریح کرد: در بررسی بودجه سال جاری تعدادی از نمایندگان پیشنهادی مبنی بر دو نرخی شدن بنزین به کمیسیون تلفیق بودجه ارایه دادند که سهمیه پایه در نظر گرفته و استفاده بیش از آن سهمیه با پرداخت قیمت تمام شده باشد. در همین حکم مجلس تصویب کرد که همه خودرو‌ها کارت سوخت داشته باشند و مخالف با دو نرخی شدن و حذف کارت سوخت بود.

وی افزود: دولت می‌گوید مردم برای استفاده از کارت سوخت معطل می‌شوند و حالا که قیمت بنزین در آن سوی مرز‌ها با داخل کشور تفاوتی ندارد، استفاده از کارت مردم را نگران می‌کند که این مسأله در مجلس رأی نیاورد و پیشنهاد مجلس رأی آورد.

نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با بیان این‌که بنده نیز با دو نرخی شدن قیمت سوخت مخالف هستم، تصریح کرد: اقتصاد ما مدت‌‌ها درگیر چند نرخی و ایجاد واسطه‌گری و دلالی بود و در دولت قبل که اوج استفاده از کارت‌های سوخت بود، گزارش‌هایی داشتیم که چندین هزار کارت در یک شهر مرزی کشف و سهمیه قاچاق می‌شد و همه این مشکلات مربوط به بحث چند نرخی و سهمیه بندی بود.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با رأی مجلس، حکم شده بود دولت تا پایان تیرماه این مصوبه را اجرا کند و دولت مجبور بود اصلاحیه بدهد و یا اجرا کند و به دلیل این‌که زمان گذشت، اصلاحیه آورده و باید بررسی شود.

وی افزود: در زمینه حذف کارت سوخت عده‌ای مخالف بودند از این بابت که قیمت نفت پایین آمده و موجب کاهش قیمت بنزین شده و این قیمت در داخل کشور و کشورهای اطراف خیلی تفاوت ندارد و اندازه‌ای نیست که برای قاچاق صرف داشته باشد.

وی گفت: اکنون زیرساختی در کشور فراهم است و بار‌ها گفته‌ایم کشوری که در حالت تنظیم سیاست‌ها از جمله مصرف سوخت و… است، نیاز به اطلاعات دارد که هر خودرو و برندی چه میزان سوخت مصرف می‌کند و هر شهر اعم از مرزی و مرکزی چه میزان مصرف دارد و این اطلاعات برای سیاست‌گذاری مفید است و استدلال این است که با توجه به زیرساخت که کارت سوخت وجود دارد و مردم استفاده می‌کنند، در دادن این اطلاعات کمک می‌کند.

 

امیری اظهار کرد: آن مسأله هم که وزارت نفت نگران معطلی مردم است، در حال حاضر نیز وجود دارد زیرا مردم از کارت جایگاه‌داران استفاده می‌کنند. مردم باید در راستای همکاری با نظام، از کارت‌ها استفاده کنند تا اطلاعات در اختیار تصمیم‌گیران نظام باشد تا بشود تصمیم‌گیری کرد. مجلس به دولت پیشنهاد حذف حکم را داده و مخالف حذف کارت سوخت و دونرخی شدن است و منتظر تصمیم‌گیری کمیسیون‌ها هستیم تا ببینیم نتیجه چه می‌شود.