جمهوری اسلامی از تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان استقبال می‌کند

سخنگوی وزارت امورخارجه، گفت: جمهوری اسلامی در کنار مردم افغانستان خواهد ماند و از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به دولتی فراگیر استقبال می‌کند. به گزارش مهر، سعید خطیب‌زاده؛ سخنگوی وزارت امورخارجه، در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه که به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، درخصوص مسائل جاری افغانستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران آخرین تحولات […]

سخنگوی وزارت امورخارجه، گفت: جمهوری اسلامی در کنار مردم افغانستان خواهد ماند و از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به دولتی فراگیر استقبال می‌کند. به گزارش مهر، سعید خطیب‌زاده؛ سخنگوی وزارت امورخارجه، در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه که به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، درخصوص مسائل جاری افغانستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران آخرین تحولات و رویدادهای افغانستان را از نزدیک رصد می‌کند و با همه طرف‌‌ها و جریانات سیاسی در افغانستان در تماس مداوم و مستمر است. خطیب‌زاده؛ ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن دعوت از همه طرف‌‌‌ها به کاهش خشونت و خویشتن‌داری، برقراری صلح و ثبات در افغانستان را آمال مشترک مردم افغانستان و کشورهای منطقه می‌داند. وی افزود: امیدواریم مردم، جریانات و گروه‌های مختلف نیز از فرصت خروج نیروهای اشغالگر فرامنطقه‌ای، جهت تشکیل دولت شفاف، مسؤول و پاسخگو که بازتاب‌دهنده ترکیب جمعیتی و قومی افغانستان باشد و دارای روابط دوستانه، جهت ساختن افغانستانی آباد و شکوفا نهایت استفاده را ببرد. سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان اضافه کرد: تاریخ افغانستان نشان داده است که راهکار نظامی برای حل‌وفصل مسأله افغانستان وجود ندارد و ایران در این زمینه آماده همکاری و تسهیل گفت‌وگو‌‌هاست. خطیب‌زاده؛ ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته همواره در کنار مردم افغانستان بوده است و در این برهه سخت نیز در کنار مردم افغانستان خواهد ماند. وی تأکید کرد: مجدداً لازم است بر حفظ مال، جان و ناموس، حفظ آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی و دستاوردهای مردم افغانستان تأکید کنم. سخنگوی وزارت امورخارجه، ادامه داد: جمهوری اسلامی از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت و تشکیل دولت فراگیر استقبال می‌کند و امیدوار است که شورای هماهنگی تشکیل شده بتواند صلح را در این کشور حاکم کند. خطیب‌زاده؛ گفت: بدیهی است؛ با توجه به شرایط حاکم و شرایط دشوار فراگیری کرونا، موج جدید مهاجران شکل گرفته است که ضرورت تداوم کمک‌های بشردوستانه و نقش‌آفرینی سازمان‌های بین‌المللی در مساعدت برای کاهش آلام مردم افغانستان را دو چندان می‌سازد.

انتظار ایران از افغانستان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در رابطه با انتشار برخی فیلم‌‌‌ها و خبر‌‌ها در فضای مجازی مبنی بر حضور نیروهای طالبان در نقطه صفر مرزی ایران برای تحویل گرفتن کارکنان دولتی و اتباع دولت افغانستان و اینکه آیا تضمینی برای حفظ جان این افراد پیش از استرداد گرفته شده، یادآور شد: ایران در ۴۰ سال گذشته میزبان پناهجویان افغانستان بوده است. الان انتظار ما از تمامی طرف‌های افغانستانی این است که جان و مال و ناموس مردم را رعایت کنند. این دیپلمات ارشد، در پاسخ به سؤالی درخصوص اقدامات ایالات متحده در افغانستان عنوان کرد: آمریکا ب‌ عنوان یک متجاوز به افغانستان آمد و ورودش به افغانستان مصیبت و خروجش هم با افتضاح همراه بود. این یک درس تاریخی برای همه است که آمریکا هر کجا رفته به جای اینکه صلح و امنیت بیاورد، ویرانی به همراه آورده است. خطیب‌زاده؛ با تأکید بر اینکه ایران همه تلاش خود را کرده است که به‌رغم میراث شومی که آمریکا داشته منطقه‌ای آرام و همراه با صلح به همراه بیاورد، گفت: تصاویری که از افغانستان بیرون آمد، دل هر کسی را به درد می‌آورد و یک شرم تاریخی برای آنهایی است که مدعی حقوق بشر هستند که در این مقاطع لب از لب باز نمی‌کنند مگر این‌که تجاوزات خود را توجیه ‌کنند. توصیه ما به واشنگتن این است که به حقوق ملت‌‌‌ها و حقوق بین‌الملل احترام بگذارد.

موضع ایران درباره احمد مسعود

وی در پاسخ به سؤالی درباره نظر جمهوری اسلامی ایران درخصوص مقاومت شکل گرفته در دره پنج‌شیر، اظهار داشت: همه طرف‌‌‌ها را به خویشتن‌داری، گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی دعوت می‌کنیم. هر آنچه در افغانستان اتفاق بیفتد و بخواهد به دولت با ثبات بینجامد، باید بازتاب‌دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان باشد و این از طریق راه‌حل سیاسی و گفت‌وگوهای اصیل حاصل می‌شود. به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، موضع جمهوری اسلامی ایران درباره افغانستان، موضع ثابتی بوده که این گفت‌وگو را تسهیل کنیم. از این مسیر به‌عنوان برادر تلاش کردیم اختلافات را کاهش دهیم و به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم که به افغانستان امن برسد. خطیب‌زاده؛ همچنین درباره بیانیه سه کشور اروپایی و ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد: آنچه ایران انجام داده در پایبندی به NPT و پادمان بوده و همه زیر نظر آژانس انجام شده و فعالیت‌ها و از جمله مسأله اخیر با اهداف صلح‌آمیز انجام شده است. این بیانیه‌های سیاسی رافع مسؤولیت سه کشور اروپایی در نقض برجام نیست. این بیانیه‌ها نه‌تنها سیاسی بلکه غیرحقوقی هستند. وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام، خاطرنشان کرد: این سه کشور باید پاسخ دهند بعد از خروج آمریکا از برجام و فشار حداکثری دولت متجاوز آمریکا به مردم ایران و تروریسم دولتی در حوزه اقتصادی علیه مردم ایران و حتی در حوزه سلامت و بهداشت اتفاق افتاد، کجا بودند و چه بیانیه‌ای دادند و چه اقدامی کردند؟ سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سؤالی درخصوص اظهارات وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی ابراز داشت: رژیم‌صهیونیستی موجودیتی است که نامشروع است و از ترور برآمده و جز ترور و خشونت و ناامنی چیزی نمی‌شناسد. هیچ طرفی در نظام بین‌الملل نیست که نداند رژیم اشغالگر قدس چگونه به وجود آمد و با ریختن چه خون‌‌‌ها و توطئه‌هایی به صورت نامشروع ادامه حیات می‌دهد و امروز در حضیض مشروعیت است و این اظهارات هم فرافکنی است.