مسؤولان ، گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرند

    عبدالرضا رحمانی فضلی در یازدهمین نشست ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی استان یزد که با حضور معاونان وزیر، نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد، استاندار و معاونان استاندار، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و مسؤولان استان یزد برگزار شد، باور را مهم‌ترین مسأله در بحث […]

    عبدالرضا رحمانی فضلی در یازدهمین نشست ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی استان یزد که با حضور معاونان وزیر، نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد، استاندار و معاونان استاندار، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و مسؤولان استان یزد برگزار شد، باور را مهم‌ترین مسأله در بحث اقتصاد مقاومتی دانست و اظهارکرد: عدم باور به اقتصاد مقاومتی آفت اصلی اجرای این مقوله‌ سازنده در کشور است.

   به گزارش ایسنا،وزیر کشور با اشاره به عملکرد مطلوب مسؤولان استان یزد در حوزه اقتصاد مقاومتی، گفت: مسؤولان، گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی را بیش از پیش جدی بگیرند.

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در ۸ سال دفاع مقدس و تحریم‎‎های ظالمانه استکبار جهانی، تصریح کرد: دستیابی به اهداف بزرگ مستلزم به ایمان و وحدت اقشار مختلف در جامعه اسلامی ایران است. توجه ویژه به بیانات و پیگیری‌های مستمر مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی، این مهم را به تکلیفی جدی برای مسؤولان و دست‌اندرکاران نظام تبدیل کرده است.

وی اقتصاد مقاومتی را تکیه بر توانمندی‌های داخلی فارغ از ظرفیت‌های خارجی عنوان کرد و ادامه داد: نبود الگوی اقتصادی مناسب از ابتدای انقلاب تا کنون، از جمله عوامل تأثیرگذار در شرایط اقتصادی کنونی است.

این مقام مسؤول ادامه‌داد: تمام علمای اقتصادی کشور بر این که مدل اقتصاد مقاومتی به عنوان مدلی که مبتنی بر ظرفیت‎‎های داخلی، مؤثر و مطلوب در راستای توسعه بیش از پیش اقتصادی کشور است، اتفاق نظر دارند. از نظر اعتقادی، دستور مقام معظم رهبری در راستای اجرا و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، حجت را بر مسؤولان نظام تمام کرده است و از نظر استدلالی هم کشور ایران اسلامی مدعی پایه‎‎گذار انقلابی متفاوت در جهان است و در همین راستا باید بیش از پیش نسبت به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی اقدام کند.

وی با اشاره به وجود توطئه‎‎های شوم دشمنان علیه انقلاب اسلامی، تحقق اقتصاد مقاومتی را به منظور عامل قدرت اقتصادی نظام، ضروری دانست و با اشاره به ضرورت ایجاد رضایت‎‎مندی اقشار مختلف مردم به عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‎‎های اجتماعی، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی نقش مهمی در ایجاد این مهم در شرایط کنونی ایفا میکند. اقتصاد مقاومتی از نگاه امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تنها‎‎‌ترین راهکار برای توسعه کشور است.

وی تدوین برنامه‌های مختلف و تعریف طرح‌های مختلف را از دیگر ضرورت‎‎های تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: نبود برنامه‌های منسجم و کاربردی، مانعی جدی در راه رسیدن به دستاوردهای مختلف است. تدوین برنامه‎‎های اقتصاد مقاومتی به همراه افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی ضروری است.

رحمانی‌فضلی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی، گفت: اقتصاد مقاومتی باید مردم محور و باعث جوشش درونی مردم شود. اقتصاد مقاومتی باید به جریانی جاری و حایز اهمیت تبدیل شود و این مهم‌ترین رسالت مسؤولان و دست‌اندرکاران نظام در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

وی پیروزی انقلاب اسلامی در عرصههای مختلف را نتیجه مشارکت عمومی مردم و احساس مسؤولیت آن‌‌ها در عرصه‌های مختلف دانست و اظهارکرد: مردمی کردن فعالیت‎‎های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و صنعتی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی الزامی است.

وی ایجاد جوشش اقتصاد مقاومتی را از ضرورت‎‎های تحقق این مهم در کشور عنوان کرد و ادامه داد: مردم دارای توانایی‎‎های بزرگی هستند و به خوبی می‎‎توانند مشکلات خود را حل و فصل کنند.

وزیر کشور با بیان این‌که «بحث درون‌گرایی و برون‌زایی از جمله ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است»، اظهار کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، ما به واردات کالاهای سرمایه‎‎ای و تکنولوژی‌های دانش‌بنیان نیاز داریم.

وی حرکت در لبه تکنولوژی و تکنولوژی‎‎های دانش‌بنیان را ضروری دانست و اظهارکرد: آموزش از دیگر ضرورت‎‎های اقتصاد مقاومتی است که باید بیش از پیش از حوزه مدیران و دست‎‎اندرکاران نظام آغاز شود.

وی در ادامه نیز آموزش بهرهوری، الگوی مصرف، تأمین مالی، آموزش توسعه، خلاقیت را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مهم خواند و تأکید کرد: هر کدام از استان‎‎‌ها باید در این باره کارگروه آموزش را راه‌اندازی کنند.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنانش شرایط کنونی کشور را خاص دانست و با اشاره به نبود امنیت و ثبات در کشورهای منطقه، گفت: در حال حاضر ایران از جمله کشورهای امن، با ثبات و دارای شرایط بسیار مطلوب در حوزه سرمایه‎‎گذاری است.

وی با تأکید بر ضرورت ارتقای بهره‌وری، اظهارکرد: خوشبختانه شرایط کنونی استان یزد در این حوزه قابل قبول است ولی مطلوب نیست و باید گفتمان‎‎سازی اقتصاد مقاومتی جدی‎‎تر گرفته شود.

وی با اشاره به ضرورت ارایه الگوی اقتصاد مقاومتی در حوزه مسکن، آن را از جمله رسالت‎‎های نخبگان علمی و اجرایی استان دانست و گفت: مسؤولان در حقیقت حاکمان استان هستند و مسؤولیت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تمام مردم را به عهده دارند.

وزیر کشور در پایان سخنان خود تبعیت از مقام معظم رهبری را یکی از مهم‌ترین رسالت‎‎های مسؤولان و آحاد مردم جامعه عنوان و خاطرنشان‌کرد: امنیت، انسجام، همدلی، وحدت و اقتدار از نتایج وجود رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران است.